InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wat kost kerstverlichting aan stroom?

Wat kost kerstverlichting aan stroom?

Vanaf het moment dat Sinterklaas vertrokken is, worden de huizen weer versierd met kerstverlichting. Uitbundige kerstverlichting kan echter flink in de papieren lopen. Door goed te letten op de soort verlichting, kunt u veel geld besparen aan energie. Gloeilampjes zijn niet meer van deze tijd. Ze verbruiken veel meer energie in vergelijking met bijvoorbeeld led verlichting. Er bestaat een groot verschil in energieverbruik tussen de verschillende soorten kerstverlichting. Zelfs per soort verlichting kan een groot verschil bestaan tussen de verschillende merken. Op de verpakking van de kerstverlichting kunt u al ongeveer nagaan welk soort en merk verlichting zuiniger is. Het verschil in kosten kan u enkele tientjes voor de maand december schelen. U kunt veel geld besparen door de kerstverlichting alleen in de avonduren aan te zetten.

Verschil tussen gloeilampjes en led-lampjes

Op milieucentraal.nl staat een vergelijking tussen het verbruik van kerstverlichting met gloeilampjes en dezelfde soort verlicht, alleen met led-lampjes in plaats van gloeilampjes. Aan het aantal “watt” kunt u eenvoudig aflezen wat het verschil is in verbruik. Hieronder treft u een aantal voorbeelden aan.

Vermogen gloeilampjesVermogen led-lampjes
Snoerverlichting (kerstboomlampjes) tien lampjes10 - 20 watt1 - 2 watt
Knipperlampjes10 - 20 watt0,6 - 7,5 watt
Gordijnverlichting honderd lampjes10 - 40 watt5 watt
Lichtslang16 watt / meter2 - 5 watt / m

Wat geeft een huishouden uit aan kerstverlichting?

De kosten van kerstverlichting komen voor de meeste gezinnen niet boven de € 20. Uitgaande van een kerstboom, en een kerstster met gloeilampjes, honderd buitenlampjes en een lichtslang van 10 meter, zullen de kosten ongeveer uitkomen op € 11 tot € 15 euro aan stroom (uitgaande van totaal 255 watt (prijspeil 2011)). Hierbij wordt er uitgegaan dat u gedurende een periode van 32 dagen de verlichting 6 uur per dag laat branden. Indien u in deze periode de verlichting 24 uur per dag laat branden, komen de kosten neer op ongeveer € 43.

Geld besparen op de energierekening met kerst

Oude kerstverlichtingen is over het algemeen minder zuinig dan de huidige verlichting. Er vanuit gaande dat kerstverlichting jaren mee gaat, kan het uit om kerstverlichting te vervangen door energiezuinige. Gemiddeld genomen zullen led lampjes wel kostbaarder zijn in aanschaf, maar in de loop der jaren wordt de investering terugverdiend.

Bespaartip: timer aansluiten op de kerstverlichting

Om te voorkomen dat de kerstverlichting onnodig lang brandt, kunt u een timer aansluiten op de verlichting. De verlichting hoeft pas aan te gaan vanaf het moment dat het donker is. Vaak is het ook niet nodig om de verlichting nog laat op de avond aan te houden.

Bespaartip: Minder uitbundig verlicht bespaart geld

Sommige mensen vinden het prettig om een hele kermis aan te sluiten aan kerstverlichting. Door iets minder uitbundig uit te pakken, kan onnodige energieverspilling voorkomen worden. De mensen die er toch voor kiezen om overbodig veel kerstverlichting aan te brengen, doen er verstandig aan om niet alleen te letten op de aanschafprijs van de verlichting, maar ook op het verbruik.

In de praktijk blijkt toch vaak dat er eerder wordt gekozen voor de goedkoopste oplossing op de korte termijn, namelijk de goedkoopst mogelijke verlichting.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.milieucentraal.nl/themas/energie-besparen/energiezuinig-verlichten/kerstverlichting

Reageer op het artikel "Wat kost kerstverlichting aan stroom?"

Reacties

P. Gerritsen, 13-12-2014 19:58 #2
Zou u mij kunnen zeggen wat de kosten ongeveer zijn van het verbruik aan stroom
voor een led lichtslang van 40 meter. Hij brand van 7 uur in de ochtend tot 24.00uur. Dit voor 30 dagen. Wij wonen in een flat met binnengang en 8 families op een gang. Wij willen de kosten graag delen. Ik zou het erg op prijs stelen als wij hier een antwoord op krijgen. Alvast hartelijk dank

Rebeccahoogers (infoteur), 08-12-2011 14:06 #1
Leuk artikel, actueel ook!

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 08-12-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 2
Schrijf mee!