InfoNu.nl > Financieel > Geld > De armste landen ter wereld in 2010

De armste landen ter wereld in 2010

De armste landen ter wereld in 2010 De lijst van armste landen ter wereld in 2010 wordt dit jaar aangevoerd door Burundi. Het kleine land dat midden jaren negentig verscheurd werd door een burgeroorlog was ook dit jaar de hekkensluiter op de inkomensranglijst van het IMF. Welke landen staan er achter Burundi in de top 20 van armste landen en welke landen zijn gestegen of gedaald? Het inkomen per hoofd van de bevolking wordt ook wel uitgedrukt in Bruto Binnenlands Product per capita (BBP), dan is een moeilijke uitdrukking voor hoeveel een gemiddelde inwoner van een land per jaar verdiend. Hieronder staat de lijst met de 20 armste landen ter wereld in 2010. De cijfers zijn gebaseerd op gegevens van het IMF.

LandBBP per inwoner in dollar
1 Burundi177
2Democratische Republiek Congo188
3Liberia226
4Sierra Leone325
5Malawi354
6Ethiopië 364
7Niger 383
8Madagascar391
9Guinee420
10Eritrea423
11Togo441
12Centraal Afrikaanse Republiek468
13Mozambique473
14Zimbabwe475
15Guinea-Bissau497
16Oeganda503
17Oost-Timor535
18Nepal536
19Tanzania542
20Afganistan560

Afrikaanse landen

We zullen enkele opvallende landen uit deze lijst nader beschouwen. Een vluchtige blik op de lijst leert ons dat de meeste landen in Afrika gelegen zijn. Slechts Afghanistan, Nepal en Oost-Timor zijn geen Afrikaanse landen. Opvallend aan deze drie laatste landen is dat ze allen tot voor kort, of nog steeds, ernstige interne problemen kenden. Onstabiliteit, zwak binnenlands bestuur en burgeroorlog lijken de ingrediënten te zijn die de meeste van de landen op de lijst kenmerkt. Dit geldt zowel voor de Afrikaanse als de Aziatische landen op deze lijst.

Burundi

Burundi was in 2010 het armste land ter wereld. Het land werd in 1995 en 1996 geteisterd door een burgeroorlog tussen Hutu's en Tutsi's. Deze burgeroorlog ontwrichtte het land zodanig dat het land zelfs vandaag de dag nog behoord tot de armste landen ter wereld. Ook in 2009 was Burundi ook al het armste land. Positief voor Burundi is dat het land er wel in inkomen vooruit is gegaan ten opzichte van vorig jaar.

Congo, Liberia, Sierra Leone

Opvallend en misschien wel voorspelbaar is dat de top van de lijst van arme landen gedomineerd wordt door landen die tot voor kort in een burgeroorlog verkeerden. Ook Congo, Sierra Leone en Liberia zuchtten tot voor kort onder interne strubbelingen.

Zimbabwe

Dat Zimbabwe op dit lijstje op nummer veertien staat is werkelijk een schande. Een staat zo rijk aan delfstoffen dat tot in de jaren tachtig een zeer welvarend land was is onder het bewind van dictator Robert Mugabe pijlsnel gedaald in welvaart. In de jaren zeventig ontwikkelde Zimbabwe zich net als buurland Zuid-Afrika zich zeer voorspoedig. Nadat Mugabe aan de macht gekomen was ging het langzaam van kwaad tot erger. In de beginjaren was Mugabe een gematigd dictator, maar daarna regeerde hij met harde hand.

Zijn landhervormingen waarbij blanke boeren van hun land onteigend werden, ontwrichtte de economie. De blanken die feitelijk de economie draaiend hielden vluchtten en masse het land naar Zuid-Afrika. Dit culmineerde uiteindelijk in de verkiezingen van 2008 waarbij zijn opponent Tsvangirai de presidentsverkiezingen leek te winnen. Mugabe weigerde zijn positie op te geven en na vele ontlusten werd er uiteindelijk een regering van nationale eenheid gevormd die in de praktijk nauwelijks functioneert. Zimbabwe;een land van vele mogelijkheden die nauwelijks benut worden.

Nepal

Nepal heeft de potentie zich gunstig te ontwikkelen, het steeg afgelopen jaar dan ook in inkomen. Het afgelopen decennium was zeer onrustig in politiek opzicht. Op 1 juni 2001 werd het koninklijk huis bijna uitgeroeid door kroonprins Dipendra. Hij was boos op zijn ouders omdat die zijn keuze voor een echtgenote niet accepteerden. Daarom schoot hij zijn vader, koning Birendra, en zijn moeder, koningin Aishwarya, neer en vermoordde ook nog een aantal andere koninklijke familieleden.

Zijn oom Gyanendra werd de nieuwe koning. In 2002 trok koning Gyanendra tijdelijk de macht naar zich toe, maar herstelde later dat jaar de democratie. Op 1 februari 2005 nam koning Gyanendra alle macht in handen en stelde de grondwet buiten werking. Hij ontsloeg de minister-president en nam zelf het premierschap op zich. De koning verweet de minister-president dat hij niet in staat was de rust in het land te herstellen en dat hij het zelf beter kon. Koning Gyanendra regeerde sindsdien als autoritair monarch, maar werd in 2006 gedwongen zijn macht op te geven. Sindsdien lijkt de rust teruggekeerd en ontwikkeld de Nepalese economie zich redelijk voorspoedig.

Somalië

Hoewel Burundi bovenaan de lijst staat, is het in werkelijkheid armste land ter wereld waarschijnlijk Somalië. In Somalië is er echter al jaren geen centraal gezag en daarom zijn er geen gegevens beschikbaar over het werkelijke BBP van het land.

Lees verder

© 2011 - 2018 Pernambuco, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(nominal)_per_capita

Reageer op het artikel "De armste landen ter wereld in 2010"

Infoteur: Pernambuco
Laatste update: 20-01-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!