InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wat kost een hovenier?

Wat kost een hovenier?

Wat kost een hovenier? Een mooie tuin aanleggen kan u veel geld gaan kosten. Niet iedereen kan zelf een mooie tuin aanleggen. U moet zelf een goed ontwerp kunnen maken en ook nog zelf aan kunnen leggen. Mensen die geen groene vingers hebben kunnen een hovenier inschakelen voor het aanleggen van een droomtuin, maar vergis u niet in de kosten hiervan. Een tuin is tegenwoordig een verlengstuk van het huis. Het is de eerste indruk die mensen van uw huis krijgen. Het inschakelen van een hovenier is voor veel mensen een logische optie. Afhankelijk van het soort werk kan het u veel geld gaan kosten. In tegenstelling tot de kosten van advocaten en notarissen zijn tarieven van hoveniers moeilijk te vergelijken. De diensten die ze leveren verschillen namelijk sterk van elkaar. Indien u bijvoorbeeld een offerte wenst voor het plaatsen van een schutting, dan zullen de prijzen al verschillen omdat ze een andere schutting plaatsen en ander materiaal gaan gebruiken. Toch kunt u de kosten tussen verschillende hoveniers wel ongeveer vergelijken.

Eenmalig of terugkerend

Bedrijven sluiten vaak overeenkomsten met bedrijven over het onderhoud van het groen. De meeste consumenten zullen het reguliere onderhoud van de tuin zelf verrichten. Voor het zware werk en het vakwerk zal er een hovenier ingeschakeld worden. Voor de gemiddelde consument kan het dus niet uit om een overeenkomst te sluiten voor het onderhoud. Voor bedrijven loont het de moeite om voor onderhoudscontracten bij meerdere hoveniers een offerte op te vragen.

Seizoen

De eenvoudigste manier om de prijzen te vergelijken is door een aantal plaatselijke hoveniers uit te nodigen om een offerte op te stellen. De prijzen die u geoffreerd krijgt zijn onder andere afhankelijk van de periode waarin u het wenst. Gaat u hoveniers uitnodigen in een voor hem drukke periode dan zult u een andere offerte krijgen dan in de winterperiode. De hoveniers kunnen voldoende werk krijgen in bijvoorbeeld de lente. Bent u zelf flexibel in het tijdstip dan kunt u veel geld besparen.

Tarieven vergelijken

Via het internet kunt u hoveniers onderling met elkaar vergelijken. Dit kunt u bijvoorbeeld doen via de website Hoeveniersoffertes.com. De prijzen van en hovenier kunnen verschillen per werkzaamheden die er verricht moeten worden. Via deze site wordt er in eerste instantie een onderverdeling gemaakt in :
  • Tuinaanleg
  • Tuinonderhoud
  • Tuinontwerp
  • Tuinrenovatie

Na een keuze te hebben gemaakt kunt u door het invullen van een formulier een offerte aanvragen bij diverse hoveniers in uw eigen omgeving. Helaas geeft deze site geen indicatie van de kosten die de hoveniers zullen rekenen. Dit is ook moeilijk aan te geven, maar een indicatie per uur is handig om vooraf te weten.

Kosten hovenier per uur

Uit een klein onderzoekje op het internet blijkt dat een hovenier ongeveer tussen de 30 en 59 per uur kost. Indien u op Google zoekt naar goedkopere mogelijkheden komt u bijvoorbeeld terecht op Marktplaats waar kleine zelfstandigen zich aanbieden voor 17,50. Dit zijn over het algemeen mensen die niet gespecialiseerd zijn als hovenier, maar die allerlei klusjes aannemen van het schilderen van een huis tot tuinaanleg. U moet dus maar afwachten in hoeverre deze mensen echt kwaliteit afleveren.

Zie ook:
Wat kost een vakman?
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat kost een hovenier?"

Infoteur: Juul
Laatste update: 27-09-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!