InfoNu.nl > Financieel > Geld > Hoe overleeft mijn budget de koopjesperiode?

Hoe overleeft mijn budget de koopjesperiode?

Hoe overleeft mijn budget de koopjesperiode? De koopjesperiode (solden) is de ideale periode om kleren, elektronica, huisraad, voor zeer voordelige prijzen aan te kopen. Toch gebeurt het heel vaak dat mensen veel meer uitgeven tijdens de koopjesperiode dan ze aanvankelijk planden. Met een goede voorbereiding en een strakke uitvoering van je aankopen zorg je er tijdens de koopjesperiode voor dat je mooi binnen je budget blijft. De meeste aankopen tijdens de koopjesperiode zijn impulsaankopen. We worden tijdens het zoeken naar een broek plots verleid door een rok of zien naast die televisie die we willen kopen een aantrekkelijk geprijsde laptop. Regelmatig komen koopjesjagers met meer spullen thuis dan ze eigenlijk voor ogen hadden. Dit heeft als gevolg dat we vaak meer uitgeven dan we eigenlijk willen en amper iets uitsparen tijdens de koopjesperiode. Met een goede koopjesstrategie kan je echter jouw budget onder controle houden.

De voorbereiding

Om jouw uitgaven tijdens de koopjesperiode te beperken is de voorbereiding cruciaal. Een goed afgelijnde aankoopstrategie zorgt er namelijk voor dat je later niet teveel geld gaat uitgeven.

Veel mensen kopen overbodige kledij tijdens de koopjesperiode / Bron: Jarmoluk, PixabayVeel mensen kopen overbodige kledij tijdens de koopjesperiode / Bron: Jarmoluk, Pixabay

Lijst je aankopen op voorhand op

Maak een lijstje op met wat je nodig hebt en wilt aankopen tijdens de solden. Wees in deze lijst vrij algemeen; schrijf op dat je een broek of televisie nodig hebt en niet een broek van het merk Nike of een televisie van het merk Panasonic. Op deze manier zorg je ervoor dat je tijdens de koopjes meerdere broeken en televisies gaat vergelijken in plaats van je te focussen op één bepaald merk. Zo laat je eventuele buitenkansjes bij andere merken die gelijkaardige producten verkopen niet liggen. Maak deze lijst idealiter een aantal dagen/weken op voorhand op, zodat je nog even kan nadenken of hetgeen je hebt opgeschreven wel echt nodig is in jouw huis of garderobe.

Plaats een maximumprijs op elk product in de lijst

Plak vervolgens een maximumprijs (en eventueel minimumprijs) op elk product. Ga voor elk product na wat je er maximum aan zou willen uitgeven, rekening houdende met jouw budget. Vermijd de aankoop van producten op krediet. Als je meerdere gelijkaardige producten wilt kopen kan je deze apart oplijsten of samen plaatsen en een totaalprijs voor deze groep van producten weergeven. Wees hierbij zeer realistisch, plaats geen maximumprijzen die veel te hoog zijn en waar je sowieso onder blijft en jezelf kunnen verleiden om veel te veel uit te geven. Plaats ook geen onrealistisch lage prijzen die je zouden dwingen om kwalitatief inferieure spullen te kopen. Maak vervolgens een totaalsom van al deze maximumprijzen. Dit kan een confronterend hoog bedrag zijn: maar dat is dan ook de bedoeling. Op deze manier word je je bewust van wat je uitgeeft en dwing je jezelf om na te denken of je niet te veel uitgeeft aan bepaalde producten. Stel jezelf de vraag: heb ik die nieuwe computer of dat nieuwe zijden jurkje echt nodig en ben ik niet even goed af met een goedkopere budgetcomputer of een jurkje van katoen? Misschien kom je zelfs tot de conclusie dat je sommige zaken van de lijst kan schrappen omdat je ze eigenlijk niet nodig hebt.

Voorbeeldlijst met maximumprijs

NaamMaximumprijs
Paar sportschoenen100
Geklede broek150
Twee gewone broeken150 (voor beide broeken samen)
Vijf paar sokken15 (voor de vijf paar samen)
Totaal415

De koopjesperiode

Wanneer eenmaal de koopjesperiode losbreekt moet jij daadkrachtig te werk gaan en jezelf strak aan jouw vooropgestelde aankoopplan houden. Koop niet meer spullen dan op de lijst staan en geef niet meer uit dan de maximumprijs.

Prospectie

Kijk, aan de hand van jouw vooropgestelde budget, rond in een aantal (web)winkels en vergelijk de prijzen van gelijkaardige producten. Lees indien mogelijk/aanwezig de reviews van producten om de kwaliteit van het product na te gaan. Probeer bij de prospectie ook te kijken naar producten die onder jouw maximumprijs blijven.

Hanteer bij de analyse van de prijzen volgende stelregels om ruim binnen jouw budget te blijven:
  • Blijf steeds 10% (of 20%) onder de vooropgestelde maximumprijs
  • Slechts twee producten mogen dicht tegen de vooropgestelde maximumprijs liggen
  • Voor slechts één product mag je tot 10% over de vooropgestelde maximumprijs gaan
  • Zie je iets dat je wil hebben en niet op de lijst staat? Plaats het dan op de lijst voor de volgende koopjesperiode

Met een goed doordacht aankoopplan zorg je ervoor dat je geen overbodige spullen koopt / Bron: Free Photos, PixabayMet een goed doordacht aankoopplan zorg je ervoor dat je geen overbodige spullen koopt / Bron: Free Photos, Pixabay

Wanneer aankopen?

Wacht ten laatste tot na de tweede afprijzing om jouw producten aan te kopen, hierna zullen namelijk de beste producten reeds verkocht zijn en zal je producten moeten beginnen te kopen waarvan de kans groot is dat je ze niet zo goed vindt, ook al zijn ze goedkoper. Het is beter om iets meer te betalen voor iets dat je echt wilt, dan weinig voor iets dat je eigenlijk niet zo graag wilt hebben.

Aankoop

Doe de aankoop zelf doelgericht en snel, blijf niet te lang rondhangen op webshops of in winkels omdat het zeer verleidelijk kan zijn om toch bijkomende overbodige aankopen te doen. Noteer na elke aankoop de aankoopprijs direct in jouw lijstje.

Voorbeeldlijst met maximumprijs en uiteindelijke aankoopprijs

NaamMaximumprijsBetaalde prijs
Paar sportschoenen10095
Geklede broek150105
Twee gewone broeken150 (voor beide broeken samen)130
Vijf paar sokken15 (voor de vijf paar samen)10
Totaal415340

Na de aankoop

Bezoek geen winkels meer na de aankoop, ze kunnen je alleen maar verleiden om verder geld uit te geven. Maar vooral, geniet van je net verworven aankopen en de gedachte aan het geld dat je met jouw goede voorbereiding hebt uitgespaard.
© 2019 Willibrordus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
nieuws uitgelichtKoopjes: echt of niet?Zijn koopjes tijdens de koopjesperiode wel échte koopjes? Dat vroeg het Belgische Test-Aankoop zich af in het eerste num…
Koopjes, solden, opruiming: wat bezielt ons toch?Koopjes, solden, opruiming: wat bezielt ons toch?Tweemaal per jaar in België, verschillende malen per jaar in Nederland. Koopjesperiode, opruiming, koopjes, solden... de…
Solden 2018 - 2019: Wanneer begint de uitverkoop van België?Solden 2018 - 2019: Wanneer begint de uitverkoop van België?Een groot gedeelte van het inkomen in een gezin wordt uitgegeven aan kleding. Het kopen van kleding en schoenen zorgt da…
Sale bij Zara: datum begin uitverkoopSale bij Zara: datum begin uitverkoopEen van de populairste modeketens in Nederland is de Zara. Menig modebewuste mannen en vrouwen rekenen de Zara tot hun m…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoe overleeft mijn budget de koopjesperiode?"

Infoteur: Willibrordus
Laatste update: 08-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!