InfoNu.nl > Financieel > Geld > Een goedkope tandarts vinden: hoe pak je het aan?

Een goedkope tandarts vinden: hoe pak je het aan?

Een goedkope tandarts vinden: hoe pak je het aan? Een goedkope tandarts vinden is niet altijd eenvoudig doordat veel tandartspraktijken weinig transparant zijn over de tarieven die zij hanteren. Bovendien lijken veel tandartsen dezelfde prijzen te vragen, namelijk de door de Nationale Zorgautoriteit (NZa) vastgestelde maximumtarieven. In de praktijk zijn er evenwel wel degelijk prijsverschillen tussen tandartsen, met name doordat niet elke tandarts tot het zelfde behandelplan zal komen én doordat tandtechniekkosten (de materiaalkosten die een tandtechnicus maakt om kronen, bruggen, implantaten, etc. te fabriceren) wél vrij zijn en dus per tandarts kunnen verschillen.

Sites om tarieven van tandartsen te vergelijken

Na de mislukte proef met vrije tandartstarieven, worden de tandartstarieven vanaf 1 januari 2013 weer door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) vastgesteld. Hierbij heeft de NZa verschillende behandelingen opgesplitst in onderdelen, waarbij elk onderdeel een code én een maximaal tarief kreeg toegewezen. In de praktijk hanteren vrijwel alle tandartsen voor vrijwel alle behandelingen deze maximumtarieven. Wie via een site als Zorgkiezer.nl zoekt naar een tandarts met lage tarieven zal dan ook opmerken dat tandartsen (vrijwel) allemaal dezelfde prijzen hanteren.

Eén behandeling bestaat doorgaans uit meerdere prestaties

Belangrijk is voorts om op te merken dat op veel van de prijzenvergelijksites lang niet alle prestaties die nodig zijn voor een behandeling worden weergegeven. Bijvoorbeeld, wie op Zorgkiezer.nl zoekt op 'R24 - Kroon' (waarbij R24 de code is voor het plaatsen van een kroon) zal prijsniveaus rond de 230 aantreffen (in 2016). Hier komen echter nog veel kosten bij, waaronder met name de kosten voor de tandtechnicus die de kroon moet prepareren (deze kosten zijn níet gereguleerd en kunnen dus wél sterk verschillen tussen tandartspraktijken). Als gevolg, kost een kroon in totaal zo'n 500 tot 700 euro. Doordat lang niet alle kosten zijn inbegrepen op prijsvergelijkingssites, zijn deze vrijwel nutteloos in de zoektocht naar een goedkope tandarts.

Tandtechniektarieven zijn níet gereguleerd: verschillen kunnen groot zijn

Wie, bijvoorbeeld, een kroon, brug, gedeeltelijk kunstgebit ('plaatje'), frameprothese of implantaat nodig heeft, zal ook met tandtechniekkosten worden geconfronteerd. Dit zijn kosten voor het materiaal dat geprepareerd wordt door een tandtechnicus. Tandtechnici zijn vrij om zelf hun tarieven te bepalen en tandartsen zijn vrij om te kiezen met welke tandtechnicus zij willen samenwerken. Wel geldt dat een tandarts slechts het bedrag dat hijzelf aan een tandtechnicus heeft betaald aan zijn patiënt in rekening mag brengen. Om dit te kunnen controleren, mag een patiënt de factuur van de tandtechnicus opvragen bij de tandarts (dit wordt de 'inkoopfactuur' genoemd). De tandarts is dan verplicht om deze aan de patiënt te tonen.

Tandtechniekkosten verschillen per tandarts

Doordat tandtechniekkosten sterk kunnen verschillen, kunnen de totale kosten voor een kroon, brug, implantaat, etc. ook duidelijk verschillen tussen tandartspraktijken. Het is zodoende aan te raden om een tandarts hiernaar te vragen.

Bij behandelingen duurder dan 250 is een begroting verplicht

Wanneer de totale kosten voor een behandeling groter zullen zijn dan 250, dan is een tandarts verplicht om een begroting voor de patiënt op te stellen. Deze begroting laat alle prestaties/behandelingen zien (inclusief de codes die hiervoor worden gebruikt door tandartsen) én de kosten per prestatie. Op de begroting zijn ook de tandtechniekkosten te zien. Uit onderzoek van de patiëntenfederatie NPCF blijkt echter dat bijna de helft van alle patiënten bij tandartskosten boven de 250 geen begroting heeft ontvangen. In sommige gevallen zal het zodoende nodig zijn om als patiënt zelf expliciet naar een begroting te vragen.

Second opinion vragen bij andere tandarts

Met de begroting op zak, kan een second opinion bij een andere tandarts worden gevraagd. Houd er hierbij wel rekening mee dat een second opinion doorgaans niet als periodieke controle (C11) of probleemgericht consult (C13) in rekening wordt gebracht, maar als uitgebreid onderzoek ten behoeve van het opstellen en vastleggen van een behandelplan (C28). Dit laatste kost ongeveer 95, wat aanzienlijk duurder is dan een 'gewone' controle (die rond de 20 kost in 2016). Wanneer veel behandelingen nodig zijn, kan een dergelijke second opinion zich evenwel alsnog lonen. Het is immers denkbaar dat een andere tandarts niet alleen lagere tandtechniekkosten kent, maar ook tot een andere analyse komt over welke behandelingen nodig zijn.

Goedkope tandarts bezoeken in buitenland kan zich lonen

Bij zéér grote tandartsuitgaven, kan het zich lonen om een tandarts in het buitenland te bezoeken. Dit kan aanzienlijk schelen in tandartskosten. Zo kost een tandarts in Polen of Hongarije minder dan de helft dan een Nederlandse tandarts. In Oekraïne kan zelfs op meer dan 75% van de tandartskosten worden bespaard.
Gerelateerde artikelen
Wat kost een kroon op een tand of kies in 2017 en 2018?Wat kost een kroon op een tand of kies in 2017 en 2018?Wanneer een groot deel van een tand ontbreekt door tandbederf of door een ongeluk, dan kan de resterende tand onvoldoend…
Hoe duur is een brug bij de tandarts?Hoe duur is een brug bij de tandarts?Moet je een complexe behandeling ondergaan bij de tandarts dan wil je natuurlijk weten hoe hoog de rekening na afloop za…
Bang voor de tandarts: angsttandarts12% van de Nederlandse bevolking is extreem bang voor de tandarts. Zij zijn zo bang , dat ze niet meer durven te gaan. V…
Tandarts: afschrapen, polijsten, vullingen en kronenTandarts: afschrapen, polijsten, vullingen en kronenVeel mensen hebben er een hekel aan om naar de tandarts te gaan. Na een behandeling hebben sommige mensen weken lang las…
Waarom tandartsen in Nederland relatief duur zijnWaarom tandartsen in Nederland relatief duur zijnTandartsbehandelingen zijn anno 2016 prijzig in Nederland. Als gevolg, is er een duidelijke correlatie tussen het inkome…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rgerber, Pixabay
  • http://www.ad.nl/nieuws/gaatjes-of-niet-patienten-willen-apk-voor-hun-gebit~ada7cdaf/
  • http://www.zorgkiezer.nl/tandarts
  • https://www.nza.nl/regelgeving/tarieven/vrije-beroepsbeoefenaren/Tarieven-en-prestaties-2016
  • https://www.nza.nl/zorgonderwerpen/zorgonderwerpen/Mondzorg/

Reageer op het artikel "Een goedkope tandarts vinden: hoe pak je het aan?"

Infoteur: Bl86g
Gepubliceerd: 29-08-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!