InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Goedkoop groente en fruit kopen

Goedkoop groente en fruit kopen

In de grote steden verschijnen er steeds meer kleine kruideniers die gerund worden door mensen uit India, Turkije, Marokko, en andere landen. Deze winkels verkopen groente en fruit veel goedkoper dan bij de bekende supermarkten zoals Dirk van de Broek en Albert Heyn. Daarnaast hebben deze buitenlandse winkels vaak ander groente en fruit dan bij de Nederlandse supermarkt.

Inhoud:

De kiwi van Albert Heyn

De Albert Heyn is er trots op omdat men naar eigen zeggen de kiwi in Nederland heeft geïntroduceerd in de Nederlandse huishoudens in de jaren 90. In deze tijd zal het echter niet meer gebeuren dat reguliere kruidenieren een product eerder op de markt brengen dan hun kleine concurrenten. Verse geelwortel, chayote, sopropo, okra en sterappels liggen al jaren bij de kleine kruideniers maar zijn nog niet bij de grote supermarktketens gesignaleerd,

Kleine kruidenier is vaak goedkoper

Een zeer groot voordeel van kleine kruideniers is dat ze veel goedkoper zijn. Om een voorbeeld te noemen: bij Asian Food Store Khera aan de Van Woustraat 162 in Amsterdam kost een kilo bananen regelmatig slechts 80 cent. Dat is veel goedkoper dan in andere winkels, zelfs scherper geprijst dan bij de goedkoopste supermarkt. Waar kun je nu een bosje selderij kopen voor 40 cent? Alleen, bij de kleine kruideniers in de grote steden. Vaste klanten krijgen bovenop de toch al lage prijs een extra korting.

Nieuw voedsel ontdekken

Bovendien is het zeer leuk om te kunnen kiezen uit tientallen soorten voeding die de meeste mensen hier niet kennen. Palmsuiker, tientallen soorten peulvruchten, suikerpeultjes uit Guatamala en tamarinde zijn zomaar een greep uit de vele verschillende voeding die hier te koop is. Door gebruik te maken van kleine, buitenlandse winkels, kun je een culinaire reis door heel de wereld maken.

Ook kruiden zijn goedkoper

Behalve groente n fruit zijn de kruiden ook veel goedkoper. Bij de Albert Heyn kost een potje met 44 gram kurkuma in juni 2012 2 euro en 79 cent. Bij de Pakistaans-Surinaams-Indiase kruidenier koop je een halve kilo kurkuma voor 3 euro 90. Op dit punt is de Albert Heyn maar liefst 10 keer zo duur!

Zelf plukken

Natuurlijk kun je ook zelf een moestuin beginnen of binnenshuis kruiden verbouwen. Dat is nog goedkoper. En helemaal goedkoop is het om op de fiets de wijde natuur in te gaan en zelf wilde groenten te plukken. Helaas hebben we daar niet allemaal tijd voor in het drukke leven dat we ons aangemeten hebben. Toch kan het heel simpel en snel zijn om wat kruidenblaadjes te gaan plukken uit eigen tuin. Dat kun je bij wijze van spreken doen als de pan al op het vuur staat.

De markt

De markt is vaak een stuk goedkoper dan een luxe supermarkt. Bovendien heeft de markt vaak aanbiedingen. Daarnaast zie je steeds vaker dat producten die tegen einde verkoopdatum aanlopen, op de markt voor een habbekrats worden verkocht. Wie zijn boodschappen doet op de markt loopt grote kans dat hij of zij geld bespaart. Voor de economische crisis die 2008 begon werden er op de Albert Cuypmarkt vele groenten weggegooid. Dat doen sommige standhouders nog steeds. Deze groenten worden door allerlei mensen uit de prullenbakken gevist. Niet iedereen vindt dat een fris idee. Na de crisis zijn sommige standhouders begonnen met groenten die tegen de einddatum aanlopen tegen een minimale winstmarge of kostprijs te verkopen. Daar is zowel de groenteverkoper als de consument bij gebaat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vergelijking: Albert Heyn en de Dirk van den BroekDe Dirk en de Albert Heyn zijn geduchte concurrenten in de supermarktbranche. Er is af en toe een prijzenoorlog gaande i…
Vitamine C: in welke voeding?Vitamine C: in welke voeding?Voldoende vitamine C nemen is belangrijk voor onze energie, uiterlijk en lichaamsfuncties. Vitamine C is een anti-oxidan…
Bronnen en referenties
  • http://www.distrifood.nl/web/Opinie/Opinie-artikel-pagina/138832/Albert-Heijn-koelkasten-kiwis-en-kruidenieren.htm

Reageer op het artikel "Goedkoop groente en fruit kopen"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 25-06-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!