InfoNu.nl > Financieel > Diversen > De koop en verkoop van ivoor

De koop en verkoop van ivoor

De koop en verkoop van ivoor Er gaat veel geld om in handel van ivoor. Tegelijkertijd is er een verbod op het kopen en verkopen van ivoor. Dit is is omdat met name de olifant met uitsterven bedreigd werd doordat veel stropers jacht op het beest maakten. Tegenwoordig is de situatie enigszins verbeterd. Ivoren voorwerpen mogen wel verkocht worden als de ivoor van voor het jaar 1900 is. Ook krijgen Afrikaanse landen soms toestemming hun voorraden ivoor te verkopen. Er is een internationaal verbod op de koop en verkoop van ivoor. Ivoor het harde, witte materiaal dat afkomstig is uit de slagtanden van verschillende landdieren. Het kan dan gaan om het nijlpaard, de olifant of de mammoet. Ook zeedieren als de narwal en de walrus hebben slagtanden van ivoor. De tanden kunnen wel honderd kilogram weten. Het meeste ivoor is afkomstig uit zuidelijk Afrika. Ivoor wordt al lang gebruikt. Al in de 14e eeuw werden er beeldjes van gemaakt. In de 20e eeuw werd ivoor vooral gebruikt in de kunstnijverheid. Ook werden er biljartballen en pianotoetsen van gemaakt. Tegenwoordig wordt veel ivoor naar Azië verscheept. Daar wordt de ivoor weer verwerkt in kunstwerken die vervolgens hun weg naar het Westen vinden, meestal via toeristen.

Wanneer mag ik ivoor kopen en verkopen?

Om het ivoor te bemachtigen werden er echter zeer veel olifanten geslacht. Dit liep zo hoog om dat de olifant met uitsterven bedreigd werd. Daardoor kwam er verbod op de koop en verkoop van olifanten. Met enkele uitzonderingen mogen er geen voorwerpen van ivoor worden verkocht. De uitzonderingen zijn bijvoorbeeld de piano van voor 1900 die ivoren toetsen heeft. Ook meubels en andere houten objecten van voor het jaar 1900 met ivoren inleg mogen verkocht worden. Deze voorwerpen moeten dan wel voorzien zijn van een verklaring van een echte antiekdeskundige die bevestigd dat het om voorwerpen gaat die gemaakt zijn voor 1900. Een verkoper of koper is strafbaar als hij zo'n verklaring niet kan tonen. Zijn voorwerpen worden in beslag genomen en hij kan zelf vervolgd worden. Dit is afhankelijk van de hoeveel ivoor die in zijn bezit is.

Bestrijden van stropers

In de jaren zestig en zeventig waren er veel stropers in Afrika die jacht maakten op de olifanten. Zij konden namelijk veel geld verdienen met de verkoop van ivoor, terwijl er bijna nauwelijks controle was. De pakkans was nihil. daardoor daalde het aantal olifanten in Afrika van honderdvijftigduizend tot twintigduizend. Pas in de jaren zeventig en tachtig werd er goed werk gemaakt van de aanpak van de stropers. Er werd een goede parkwachten opgezet en de benden stropers konden worden aangepakt. Dit had een afschrikwekkend effect en de olifantenpopulatie in Afrika begon weer te groeien. Het blijft echter een doorgaande strijd, want in het jaar 2010 was er bijvoorbeeld weer een ernstige toename in het aantal door stropers gedode olifanten in Zuid-Afrika.

Verkoop van ivoor door Afrikaanse landen

De verschillende landen in Zuidelijk Afrika proberen af en toe toch om ivoor te verkopen. Dat komt omdat het ivoor veel waard is en zij het wel in handen krijgen. Het kan dan gaan om ivoor dat afkomstig is van overleden olifanten of nijlpaarden. Ook kan er sprake zijn van ivoor die in beslag genomen is door stropers. Vanuit verschillende Aziatische landen is er veel vraag naar koper. De landen in Zuidelijk Afrika hebben zich verenigd in de SADC en lobbyen bij de Verenigde Naties wanneer zij ivoor willen verkopen. De Verenigde Naties ziet namelijk toe op de handhaving van het verkoopverbod, maar kan ook ontheffing geven. Zij doet dat zo nu en dan ook.
Gerelateerde artikelen
STOP Dierenleed - De OlifantSTOP Dierenleed - De OlifantDagelijkse ondergaan olifanten zware mishandelingen en verwaarlozing. Circusolifanten en olifanten die als toeristische…
Safari op een OlifantSafari op een OlifantSafari per olifant is een geweldige belevenis. Stapvoets door de natuur maar wel met grote stappen! Auto's maken maar la…
Goed doel: help de grote katten!Goed doel: help de grote katten!Tijgers sterven uit. Na drugshandel is de handel in illegale dieren de grootste wereldwijde handel. De grote katten hebb…
Het leven van de olifantHet leven van de olifantOlifanten zijn de grootste en zwaarste landdieren. Een Aziatische olifant weegt wel 3500 kilo. Hij kan 6 meter lang word…
Afrikaanse en Aziatische olifant: leven en karakterDe olifant, een kolossale vriendelijke reus, die spijtig genoeg tot de bedreigde diersoorten hoort, wat weet jij ervan?
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Amandad / Pixabay
  • www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/632786/2002/08/20/Elke-verkoop-van-ivoor-leidt-tot-stroperij.dhtml

Reageer op het artikel "De koop en verkoop van ivoor"

Reacties

Amanda, 28-07-2017 10:00 #11
Heb een soort olifantentand waar onderop olifanten afgebeeld staan die bovenop schildpadden staan met bovenin een soort krijgers die de olifanten dragen. Ik zou graag zeker willen weten of het om ivoor gaat. Dit komt uit een erfenis.

Marina Wiersma, 11-02-2017 11:00 #10
Ik heb een armband met gouddraad van ivoor. Wat kan ik daar mee? Museum of zo? Hij was van mijn moeder dus voor 1945. Mijn moeder had hem gekregen van haar mevrouw. Ze werkte daar voor dag en nacht. Bij ons lag het altijd in een kast. We dachten dat het een soort plastic was.

Jean Tubbax, 21-10-2016 09:07 #9
Ik ben in het bezit van een brief van de afac (verenigingsverband gewezen ambtenaren en agenten in Congo) die stelt dat het verbod van handel drijven in ivoor enkel maar op nieuwe olifantstanden geldt, ten einde deze diersoort te vrijwaren van uitroeiing.

Boudt Dominique, 13-10-2016 20:44 #8
Beste,
bij het opruimen van de zolder bij mijn ouders heb ik 2 ruwe ivoren tanden gevonden, ongv. 30cm / diam. 6cm. Vermoedelijk van m'n grootouders afkomstig en dus ongeveer 100 jaar oud. Waar kan en/of moet, ik er mee terecht? Wat is de waarde hiervan, kan ik het al dan niet verkopen?
Met vriendelijke groeten,
Dominique Boudt

Henri, 11-01-2016 12:39 #7
Ik heb uit een erfenis een ivoren krokodil bekomen van ±80 a 100 jaar oud, kan ik deze ergens laten vijlen, en verkopen?

Marianne, 07-09-2015 11:24 #6
Ik heb uit een erfenis een, wat ik denk, ivoren slagtand verkregen. Hij is al heel oud. Ik wil ervan af. Wat kan ik er het beste mee doen?

Ethnel, 30-03-2015 19:07 #5
Heb ooit (1978) een uit ivoor gesneden krokodil als geschenk gekregen.
Kan dit verhandeld worden?
Kan het op echtheid gecheckt worden?
Kan het ergens/door een expert getaxeerd worden?

C. V. Ginkel, 24-02-2015 13:01 #4
In 1945 bracht een koloniaal uit Indië vele ivoren producten mee naar Nederland. Is allemaal in ons bezit gebleven. Ook twee Olifantstanden. Hoe kan ik nu een bewijs van antiek krijgen? Waar moet ik dat dan aanmelden? Ben zelf ondertussen ook al 77 jaar.

Jozef, 20-08-2014 23:46 #3
Zou graag willen weten wat ik met de ivoren dingen moet doen die mijn oom missionaris vanuit Congo heeft meegebracht en door erfenis in mijn bezit zijn gekomen. Het kan toch niet dat ik die niet kan verkopen of verhandelen in België na zeventig jaar.

L. V. D. Heijden, 23-07-2014 12:30 #2
Wat kan iemand die twee olifantstanden erft, die 40 jaar geleden naar Nederland zijn gekomen, wel nog met die dingen doen? Weggooien is toch helemaal zinloos.

Angie Blokzijl, 04-12-2013 17:31 #1
Naar mijn mening is dit artikel zeer onduidelijk geschreven, ik twijfel aan de betrouwbaarheid van de feiten. Het is niet prettig leesbaar. Ik adviseer de schrijver dit stuk te herlezen en herschrijven, meer feiten toe te voegen en uit te diepen. Laat de lezer niet met vragen zitten.

Infoteur: Simcha
Laatste update: 20-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 11
Schrijf mee!