Online betaalde enquêtes invullen: voordelen en nadelen
Het aantal aanbieders van online enquêtes loopt in de tientallen. Sommige websites beloven gouden bergen (tot 5 euro per ingevulde enquête!), andere zijn dan weer eerlijker (enkele tientallen centen). Wie wat vrije tijd overheeft en graag zijn mening over allerlei onderwerpen deelt, is het invullen van zulke enquêtes een leuk idee. Wat mag je verwachten en wat vooral niet? En zijn er ook nadelen aan deze sites verbonden? Zijn sites als Toluna, GlobalTestMarket en OpinionWorld de moeite waard? En hoe zit het met je eigen privacy?
Inhoudsopgave
De marktonderzoekbureaus: kennis is macht
Het was de Engelse filosoof Francis Bacon die in de zestiende eeuw de uitspraak 'Scientia potentia est' voor het eerst gebruikte: kennis is macht. In de eenentwintigste eeuw is deze uitspraak meer dan ooit relevant, op alle niveaus. De economische wetten van vraag en aanbod maken het eigenlijk noodzakelijk dat een bedrijf marktonderzoek uitvoert, namelijke om de ideale prijs van je product te kunnen achterhalen. Niet enkel de kosten die je hebt om het product te maken zijn daarbij relevant. Een te lage prijs houdt de winst per verkocht product laag, terwijl een te hoge prijs niet voldoende klanten lokt. Via marktonderzoek komt het bedrijf dan in de buurt van die ideale prijs. Ook andere factoren worden onderzocht bij het doelpubliek. Welke verwachtingen heeft het? Heeft het publiek een bepaalde voorkeur voor een verpakking? Welke naam en slogan moet aan het product toegekend worden? Deze onderzoeken worden in opdracht van de grote bedrijven en soms de overheid door marktonderzoeksbureaus uitgevoerd. Enkele van de grote namen in deze sector zijn Dedicated, Ipsos, TNS Nipo (in 2013 nog verkozen tot Marktonderzoekbureau van het Jaar in Nederland) en GfK.
De online enquêtes die men kan invullen worden bij een bepaald onderzoeksbureau besteld door een (meestal groot) bedrijf. Dit bureau stelt dan de vragenlijst op. In het algemeen wordt de eigenlijke enquête voorafgegaan door een vragenlijst over je privéleven: geslacht, leeftijd, woonplaats, maandelijks of jaarlijks inkomen enz. Men vraagt vaak ook of je een auto of smartphone bezit en of je met het vliegtuig gereisd hebt in de afgelopen maanden. Pas als je profiel overeenstemt met dat van de gewenste doelgroep kan men aan de eigenlijke vragenlijst beginnen. Een vragenlijst kan enkele minuten, maar soms ook tot een halfuur duren. Men geeft dan zijn mening over een bepaald reclamefilmpje of een affiche, men bekijkt een idee voor een nieuw product of een nieuwe verpakking enz.
Overigens worden er ook in opdracht van de overheid of grote mediabedrijven enquêtes of peilingen uitgevoerd. Vaak gaan deze over de (politieke) actualiteit. Wanneer in de krant over "een peiling bij een representatieve doelgroep" gesproken wordt, gaat het vaak over een peiling via het internet. Of de doelgroep echt representatief is en of mensen hun echte, genuanceerde mening geven, valt soms te betwijfelen. Verscholen achter de bescheiden vorm van anonimiteit die het internet biedt, kunnen mensen uiteraard schrijven wat ze willen. En natuurlijk ook liegen over leeftijd, thuissituatie, adres enz.
Voordelen van online enquêtes: een klein zakcentje verdienen en je mening delen
Online enquêtes invullen is, in tegenstelling tot wat sommige malafide bedrijven beweren, absoluut geen manier om snel rijk te worden. Een vragenlijst van twintig minuten volledig invullen levert gemiddeld een halve tot 1 euro op; sommige bedrijven betalen wat meer. Wantrouw alleszins bedrijven die veel hogere bedragen bieden of eerst een soort 'inschrijvingsgeld' van je verwachten. Op jaarbasis bekeken kan men, door op regelmatige basis vragenlijsten in te vullen, wellicht twee- tot driehonderd euro verdienen. Dat is een leuk zakcentje, maar ook niet meer dan dat.
Een ander voordeel: jij als consument hebt invloed, hoe klein ook, op het besluitvormingsproces van grote bedrijven. Zij zijn oprecht geïnteresseerd in jouw mening. Je bepaalt mee de vorm en inhoud van reclamecampagnes, de verpakking van nieuwe producten enz. Wie weet zie je bij een toekomstig bezoek aan de winkel wel een verpakking waaraan jij onrechtstreeks je steentje aan hebt bijgedragen.
Nadelen van de online vragenlijsten: wat met je privacy?
Zijn de online enquêtes te vertrouwen? Het grootste nadeel van deze manier om een zakcentje bij te verdienen is de bijna automatische schending van je privacy. Wanneer men aan een enquête begint of vaker al wanneer men zich bij een site inschrijft, moet men verplicht de gebruiksvoorwaarden accepteren. Automatisch behoort hier ook het plaatsen van cookies toe. Volgens de bureaus dienen deze cookies, net zoals het opgeven van de volledige geboortedatum, enkel om te vermijden dat mensen enquêtes dubbel invullen. Helaas wordt meteen ook je surfgedrag door anderen gevolgd. Soms wordt in de loop van een enquête gevraagd of het bedrijf de webcam mag overnemen gedurende de enquête. Het doel is je reactie te kunnen volgen wanneer je een bepaalde reclamecampagne krijgt voorgeschoteld. Vermoedelijk is het geen goed idee om hierop in te gaan, ook al beloven zij dat de beelden niet gepubliceerd zullen worden.
Alle onderzoeksbureaus beloven eveneens dat je ingevulde gegevens niet doorgegeven of doorverkocht worden. Ook dit klinkt niet helemaal aannemelijk. Zo wordt men toch af en toe opgebeld of krijgt men reclame op naam in de bus. Wanneer men bijvoorbeeld in een vragenlijst aangaf op zoek te zijn naar een nieuwe wagen en een bepaald merk misschien wel overweegt, vindt men een tijdje later soms een folder van dat merk in de brievenbus.
Er zijn nog twee nadelen. Soms zijn de enquêtes wel erg langdradig en moet je steeds dezelfde soort vragen beantwoorden. Men klikt zich suf. Ook gebeurt het helaas af en toe dat door technische problemen met het systeem of je eigen computer/internetverbinding je toch niet de beloofde beloning krijgt. Dat is erg vervelend, zeker wanneer het een uitgebreide enquête betrof. Zorg dus steeds dat je de nodige instellingen correct hebt aangeduid (cookies zijn dus verplicht ...).
Enkele sites met online enquêtes die de moeite waard zijn
LifePoints
De holding achter LifePoints is Lightspeed GMI, in 1996 in New Jersey (Verenigde Staten) opgericht. Sinds 1999 heeft het bedrijf het online platform LifePoints, wat het meteen ook een van de oudste van zulke bedrijven maakt ... en meteen ook een van de betrouwbaarste. De Facebookpagina telt maar liefst meer dan 700.000 likes, wat de immense populariteit van het merk over de hele wereld aangeeft. Ook in Vlaanderen en Nederland zijn er afdelingen. Leden krijgen punten per afgewerkte enquête, welke men kan inwisselen voor cadeaubons (bv. Amazon, iTunes, MediaMarkt) of kan laten uitbetalen via Paypal. Het is ook mogelijk te doneren aan Unicef. 115 punten is het equivalent van 1 euro, vanaf 1150 punten kan men inwisselen. In het algemeen reikt deze site zeer aanvaardbare beloningen uit. Nadeel: zonder opgave van reden kan het bedrijf je account schrappen. Dan ben je meteen ook je verdiende centen kwijt.
OpinionWorld
Net als de voorgaande aanbieder van vragenlijsten is OpinionWorld een internationale speler met afdelingen in Nederland en België. Dit bureau betaalt niet altijd even goed (soms maar 10 cent voor een vragenlijst), maar biedt wel zeer veel vragenlijsten aan. Soms kan men uitgenodigd worden om aan een groter onderzoeksproject mee te werken, welk natuurlijk ook betere vergoedingen biedt. OpinionWorld betaalt uit vanaf tien euro, via PayPal. Ook een goed doel steunen behoort tot de mogelijkheden.
Toluna
Ook Toluna is een internationale website met Belgische en Nederlandse afdelingen. Bij Toluna verdien je punten per afgeronde enquête, welke je weer kan inwisselen voor beloningen als een usb-stick, bonnen van bv. Zalando of iTunes of bankoverschrijving. Het grote nadeel van Toluna: naarmate de tijd vordert krijgt men minder en minder enquêtes aangeboden.
Toluna houdt zich het recht voor om - totaal onverwacht - je account af te sluiten omdat je 'Toluna's gebruiksvoorwaarden en gedragscode' niet naleefde. Er wordt gecontroleerd of je alle enquêtes wel eerlijk en consequent invult. Als men je op fouten betrapt, word je gewoon geweigerd, en "vervallen bij deze al jouw punten". Dat is jammer, zeker wanneer je net na maanden een eerste keer een beloning zou ontvangen.
JouwMening
Deze website biedt in verhouding maar weinig enquêtes aan, maar deze worden wel goed betaald: tot 2 euro per enquête. De beloningen kan je al innen vanaf 10 euro, waaronder bons van Bol.com, Ticket Compliments en bons van Zalando.
MoBrog
Degelijke site die hoge vergoedingen uitkeert én dit ook meteen doet. Al vanaf 5 euro kan je je laten uitbetalen op PayPal, en dit gebeurt ook meteen.
Polland
Deze Nederlandse site biedt heel wat verschillende enquêtes aan. Ze zijn soms wat langdradig, maar de beloning is best in orde.
Is online enquêtes invullen een goed idee?
Men moet voor zichzelf goed de afweging maken of het invullen van enquêtes iets voor jou is. Maak je eerst en vooral geen illusies: het is geen snel-rijk-programma. Enkele euro's per week zijn er zeker te verdienen, maar wie niet het geduld heeft en de moeite wil doen om rustig de enquêtes te bekijken en in te vullen zal het zeker niet volhouden. In de eerste plaats is het invullen van enquêtes een goed idee voor mensen wat extra tijd. En een klein zakcentje is altijd mooi meegenomen.