InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Levenstestament: zaken nu regelen voor later

Levenstestament: zaken nu regelen voor later

Levenstestament: zaken nu regelen voor later Het levenstestament is een verzamelnaam voor verschillende regelingen die mensen treffen voor het moment dat ze (nog) niet zijn overleden, maar niet meer zelfstandig de zaken kunnen of willen afhandelen. Met dit levenstestament worden dus de zaken geregeld voor het moment dat iemand dat zelf niet meer wil of kan, bijvoorbeeld door beperkingen als gevolg van lichamelijk of mentale gebreken. Het levenstestament regelt zaken nu dus al voor een moment dat iemand dat later niet meer kan.

Regeling voor financieel beheer

Een onderdeel van het levenstestament is een regeling voor financieel beheer. De beheersvolmacht is daar een heel goed middel voor. Door de beheersvolmacht wordt aan een vertrouweling als een partner of een of meer kinderen de bevoegdheid gegeven om namens de persoon in kwestie op te treden bij alle handelingen die iemands vermogen aangaan. Zo kan die persoon of kunnen die personen namens degene die de volmacht heeft uitgegeven tekenen bij verkoop van een woning, het betalen van nota’s of bij het doen van belastingaangiftes.

Schenkingen uit vermogen laten doen

De beheersvolmacht kan ook worden uitgebreid met de mogelijkheid om schenkingen uit iemands vermogen te doen. Daardoor hoeft er bij overlijden minder erfbelasting betaald te worden.

Waarborgen

Bij een beheersvolmacht uit te geven is het wel nodig dat er waarborgen worden gegeven. Dit om misbruik te voorkomen. Een algemene beheersvolmacht hoeft niet notarieel te worden opgemaakt, maar vanwege het risico van misbruik door de gevolmachtigde adviseren experts wel om een onafhankelijke derde als een notaris er naar te laten kijken.

Openheid over volmacht

Verder is het verstandig om een dergelijke volmacht in volledige openheid te bespreken met alle partijen die er bij betrokken gaan worden. Dit kunnen partners of kinderen zijn.

Gelaagd opgestelde volmacht

Ook is het mogelijk om een gelaagd opgestelde volmacht op te stellen. Daarmee machtigen eerst de echtgenoten elkaar over en weer en pas daarna zijn de kinderen gemachtigd.

Instructies

Verder kunnen er in de volmacht worden opgenomen:
  1. Uitgebreide instructies ten aanzien van bijvoorbeeld schenkingen
  2. Beperkingen in omvang en tijd

Voordeel van volmacht

Het voordeel van een volmacht is dat de inhoud kan worden aangepast naar wat iemand zelf wil. Volledig maatwerk dus. Het nadeel is dat er niet een automatische externe toetsing plaatsvindt. Dit is wel het geval bij een bewind door de kantonrechter. Overigens kan dit nadeel ook worden ondervangen. Dit kan door net als bij een bewind gelijksoortige beperkingen in de volmacht in te bouwen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • Friesch Dagblad

Reageer op het artikel "Levenstestament: zaken nu regelen voor later"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 13-01-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!