InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belastingheffing over prijs Staatsloterij, Postcode Loterij

Belastingheffing over prijs Staatsloterij, Postcode Loterij

Belastingheffing over prijs Staatsloterij, Postcode Loterij Bij het winnen van een grote prijs in de loterij, moet u een groot deel van het bedrag afstaan aan de Belastingdienst. De prijzen in de Staatsloterij zijn belastingvrij, maar gewonnen bedragen in de overige loterijen, worden zwaar belast. Na het winnen van een groot bedrag, moet u grote bedragen afstaan aan de Fiscus. Op twee manieren zal de Belastingdienst profiteren van uw geluk. Bij de meeste loterijen bent u kansspelbelasting verschuldigd van 26% over het gewonnen bedrag. Daarnaast gaat u vervolgens jaarlijks vermogensrendementsheffing betalen over uw vermogen. Deze belastingheffing bedraagt 1,2% over uw bezit op 1 januari van het belastingjaar. De winnaars van de Staatsloterij hoeven niet op te draaien voor de kansspelbelasting, dat gaat de Staatsloterij namelijk vergoeden.

Om inzichtelijk te maken hoeveel verschil het maakt, treft u hieronder een voorbeeld berekening aan. In beide gevallen ga ik uit van een gewonnen bedrag van één miljoen euro.

Eén miljoen gewonnen in de Staatsloterij

Het zal u maar overkomen, u controleert uw lot op het internet, en u blijkt een groot bedrag te hebben gewonnen. Nadat u het ook nog gecontroleerd hebt op Teletekst en de dag daarna in de krant, gelooft u het pas echt.

U krijgt het bedrag van 1.000.000 gestort op uw rekening. Vervolgens moet u jaarlijks een heffing betalen van 1,2% over het bedrag boven de vrijstelling (ongeveer 21.000). Over dat belastingjaar moet u 1,2% van 1.000.000 = 12.000 (de vrijstelling heb ik buiten beschouwing gelaten).

Eén miljoen gewonnen in de Postcode Loterij

De kans dat u een bedrag van één miljoen of meer gaat winnen in een loterij, is ontzettend klein, maar de kans bestaat. De winnaars van de Postcode Loterij zijn echter slechter uit. Over het bedrag moet eerst kansspelbelasting worden betaald van 29%. Van het bedrag blijft dus over: 710.000. Over dit bedrag moet u ook weer vermogensrendementsheffing betalen van 1,2%. De heffing bedraagt dus: 8.520. In totaal houdt u over het eerste jaar over: 1.000.000 - 290.000 - 8.520 = 701.480.

Zorgen voor een hoog rendement

Om de vermogensrendementsheffing dragelijker te maken, zou u voor een hoog rendement moeten zorgen over het vermogen. Echter een hoog rendement levert ook risico op. Om te voorkomen dat winnaars van grote bedragen in zeven sloten tegelijk terecht komen, zorgen de loterijen voor professionele begeleiding. Het is namelijk moeilijk in te schatten wat voor gevolgen bepaalde keuzes hebben. U kunt uw baan wel gaan opzeggen, maar mogelijk is het bedrag helemaal niet toereikend om van te rentenieren. Geld investeren in dubieuze of gewoon slechte projecten moet ook voorkomen worden.

Degene die geld van u gaat lenen kan mooie beloftes maken, maar heeft het geld waarschijnlijk niet van de bank kunnen krijgen, omdat de bank het plan niet goed genoeg vond.

Bedragen schenken aan familie

Mensen die in één keer beschikken over grote bedragen, wil de omgeving ook mee laten genieten van het geluk. U kunt echter niet zomaar met bedragen gaan strooien. De Belastingdienst wil namelijk weer een graantje meepikken in dat geval. Bijvoorbeeld een bedrag schenken aan vrienden is slechts mogelijk tot een bedrag van ongeveer tweeduizend euro. Bij grotere schenkingen moet er belasting betaald gaan worden. Door bedragen te spreiden over meerdere jaren, kan belastingheffing voorkomen worden.

Neem de tijd

Deskundigen adviseren mensen die grote bedragen hebben gewonnen vaak om de tijd te nemen. Wen aan de situatie en neem geen overhaaste beslissingen waar u later spijt van gaat krijgen. Bijvoorbeeld uw baan opzeggen kan altijd nog.
© 2011 - 2014 Juul, gepubliceerd in Belasting (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kansspelbelasting betalen over gewonnen prijsKansspelbelasting betalen over gewonnen prijsOver gewonnen prijzen in loterijen moet u belasting betalen. Bij een geldprijs kunt u het geld gebruiken voor het betale…
De beste besparing: loterijen opzeggenDe beste besparing: loterijen opzeggenDe meeste Nederlandse gezinnen kunnen grote besparingen doorvoeren, zonder dat ze er iets van merken. Ze doen namelijk m…
Nederlandse schatkist de grote winnaar van loterijenNederlandse schatkist de grote winnaar van loterijenDe Nederlandse staatskas wordt flink gespekt door de legale loterijen. De belastingdruk is dermate hoge dat de staatskas…
Kansspelbelasting betalen over winst uit illegaal kansspelKansspelbelasting betalen over winst uit illegaal kansspelDe Belastingdienst heft kansspelbelasting over gewonnen geldbedragen en andere op geld waardeerbare objecten. Geldbedrag…
Wat zou u doen met één miljoen?Wat zou u doen met één miljoen?Deze vraag stellen mensen zich vaak. Maandelijks worden er miljoenen loten verkocht door de Staatsloterij en wekelijks g…

Reageer op het artikel "Belastingheffing over prijs Staatsloterij, Postcode Loterij"

Reacties

A. Kemp, 05-02-2014 21:28 #4
Wat een dievenbende zeg, de staat der Nederlanden. Als ik het goed begrijp hou je aan het eind van je leven niks over als je nog jong bent als je een miljoen gewonnen hebt. Elk jaar jatten ze weer van je prijs af.

Robbert, 29-06-2013 10:49 #3
Het is nu in het jaar van 2013.
Stel ik win in de staatsloterij 1 miljoen euro.
En ik koop een huis van 600.000,- ton.

Word de vermogen belasting nog altijd berekend op 1 miljoen euro?
Moet je jaarlijks vermogen belasting kopen?

Als je een miljoen wint en je koopt een huis dan kunnen ze toch niet meer berekenen op 1 miljoen euro.
Feitelijk houd ik dan nog 3 a 4 ton over.

Hoe werkt dit precies?

H. Huizer, 13-11-2012 16:34 #2
Hallo, als ik met een collega een staatsloterij koop, hoe gaat het dan als je een grote
prijs wint met het verdelen en belasting heffing? En mag je dat bedrag wel geven?

B.V.D

Hennie huizer Reactie infoteur, 13-11-2012
Ik vermoed dat u moet aantonen dat jullie beide eigenaar zijn van het lot. Als dat niet het geval is, zal er sprake zijn van een schenking.

Kiet, 28-11-2011 04:28 #1
Leuk artikel om mee te beginnen, maar ik vroeg me af moet je niet inkomstenbelasting betalen over het gewonnen bedrag? en geld dat binnen het jaarvak dat je het geld heb gewonnen? Reactie infoteur, 28-11-2011
Nee, er wordt geen inkomstenbelasting geheven. Het volgende jaar telt het geld wel mee voor de berekening voor de belastingheffing over het vermogen (box drie).

Infoteur: Juul
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 4
Schrijf mee!