InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Algemene heffingskorting 2013

Algemene heffingskorting 2013

Algemene heffingskorting 2013 De algemene heffingskorting 2013 is een belangrijke belastingteruggave voor veel mensen. Wie voldoende inkomen heeft, krijgt deze algemene heffingskorting als vermindering op de te betalen inkomstenbelasting. Ook als u niet werkt en geen inkomen hebt, terwijl uw partner voldoende inkomen heeft (minstverdienende partner), kunt u de algemene heffingskorting 2013, ook wel aanrechtsubsidie genoemd of minstverdienende partnertoeslag, uitbetaald krijgen. Hoewel dit bedrag van de algemene heffingskorting voor de minst verdienende partner de komende jaren wordt afgebouwd, is het nu nog altijd een aardig bedrag om terug te krijgen van de fiscus.

Algemene heffingskorting 2013, minder belasting betalen, hoe werkt dat?

Iedereen met inkomen heeft volgens de belastingdienst in 2013 in beginsel recht op de algemene heffingskorting, maar voor de minst verdienende partner wordt het bedrag wel steeds lager. Het werkt als volgt. Als iemand arbeidsinkomen heeft bij een werkgever zal die automatisch rekening houden met uw algemene heffingskorting. De werkgever behoort belastingen en premies van uw loon in te houden en verrekent die met de heffingskorting. Die verrekening vindt plaats totdat u het totale bedrag waarop u in een jaar recht hebt, hebt verbruikt. Op is op. Simpel gezegd houdt dat in dat u de eerste 2000 euro aan loonbelasting niet hoeft te betalen. Velen die een jaar lang werken merken dan ook dat ze de eerste maanden netto meer overhouden dan de laatste maanden, omdat dan het maximum van de heffingskorting is bereikt.

Ik heb geen werkgever

Als er geen werkgever is, zijn er een paar mogelijkheden:
  • U hebt een uitkering. Dan vindt verrekening van de algemene heffingskorting via de uitkeringsinstantie plaats. Ook bij de AOW;
  • U bent freelancer en hebt een vof of eenmanszaak die onder de inkomstenbelasting valt. In dat geval kunt u de algemene heffingskorting verrekenen via een voorlopige aanslag inkomstenbelasting of uw jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting;
  • U bent de minst verdienende partner of hebt geen inkomen. In dat geval kunt u de algemene heffingskorting wellicht via uw partner laten uitbetalen;

Hoogte algemene heffingskorting 2013

Eigenlijk is de algemene heffingskorting het bedrag dat u maximaal terug kunt krijgen. Wie voldoende inkomen heeft, krijgt alles terug, anderen een deel of misschien wel niets. Bovendien is het bedrag afhankelijk van uw leeftijd, waarbij iemand van 65 jaar en ouder grofweg de helft kan krijgen van het bedrag van iemand die jonger is. Onderstaand de maximale bedragen:

Algemene heffingskorting 2013, 2012 en 2011, de maximale bedragen van de korting:
belastingjaarjonger dan 65 jaar65 jaar en ouder
20111.987 euro910 euro
20122.033 euro934 euro
20132.001 euro1.034 euro

Korting minstverdienende partner

De minstverdienende die is geboren na 1-1-1963 krijgt ook minder. Die minstverdienende partner heeft in 2013 recht op maximaal 1.355 euro. Dat was in 2012 nog het bedrag van 1.491 euro. Uitzonderingen hierop zijn zij die zijn geboren voor 1-1-1972 en zij die een huishouden hebben met kinderen van 5 jaar of jonger. Zij kunnen een iets hoger bedrag tegemoet zien, dat ook de komende jaren verder wordt afgebouwd. De algemene heffingskorting is wel de bekendste heffingskorting die er is, maar toch wordt hij nog wel eens vergeten. Als u geen werkgever hebt, doet u er toch goed aan om te bekijken of u de heffingskorting alsnog kunt laten uitbetalen.

Algemene heffingskorting en bijverdienen

Wie een bijbaan heeft of een tweede inkomen moet ook in de gaten houden dat niet beide werkgevers rekening houden met de algemene heffingskorting. Als beide uw heffingskorting met uw loonbelasting verrekenen, loopt namelijk het risico dat u te weinig belasting betaalt en aan het einde van het jaar belasting terug moet betalen. Wie bijverdient, doet er dus goed aan om hierover afspraken te maken met de werkgevers.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Algemene heffingskorting 2012Algemene heffingskorting 2012Iedere belastingplichtige in Nederland heeft in 2012 of 2013 recht op de algemene heffingskorting. Deze algemene loonhef…
Aanrechtsubsidie 2013 aanvragen, minstverdienende partnerAanrechtsubsidie 2013 aanvragen, minstverdienende partnerAanrechtsubsidie 2013 is hetzelfde als de algemene heffingskorting voor de minst verdienende partner 2013. Deze korting…
Aanrechtsubsidie 2014 minstverdienende partnerAanrechtsubsidie 2014 minstverdienende partnerIn 2014 hebt u als minst verdienende partner recht op de aanrechtsubsidie 2014, algemene heffingskorting, maar de algeme…
Hoogte heffingskortingen 2014Hoogte heffingskortingen 2014Tien heffingskortingen zijn er nog in 2014. Een heffingskorting is vooral een loonheffingskorting die wordt verrekend me…
Geld terug van de belastingdienst 2013 - 2014: belastingtipsGeld terug van de belastingdienst 2013 - 2014: belastingtipsBelastingtips voor de belastingteruggave 2013, 2014 of 2015. Hebt u als particulier al geld terug gekregen van de belast…

Reageer op het artikel "Algemene heffingskorting 2013"

Reacties

Jan Koehoorn, 08-04-2014 17:19 #9
Goede middag, Ik heb in 2013 het gehele jaar als beheerder van een buurthuis gewerkt en kreeg daar 20 uur per week voor betaald de andere 20 uur kreeg ik een werkloosheidsuitkering, nu hebben zowel het UWV als mijn werkgever heffingskorting verrekend met als gevolg dat ik een flink bedrag terug zal moeten betalen. Kan mijn werkgever hier met terugwerkende kracht nog iets aan doen? of is er anderzijds nog iets mogelijk?

Met vriendelijke groeten, Jan Koehoorn Reactie infoteur, 08-04-2014
Beste Jan Koehoorn,
Met terugwerkende kracht is daar niets meer aan te doen. Doordat beiden met de heffingskorting hebben gerekend, is er te weinig belasting ingehouden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lisette Lubbers, 10-02-2014 16:42 #8
Sinds afgelopen jaar sta ik ingeschreven bij de KVK als fotograaf. Daarnaast werk ik nog extra bij. Nu moet ik het formulier invullen voor loonheffingskorting. Heb ik hier nu recht op of niet? Reactie infoteur, 11-02-2014
Beste Lisette Lubbers,
Iedereen die loonbelasting of inkomstenbelasting betaalt, heeft recht op heffingskortingen. Maar als er meerdere banen zijn, moet u er op letten dat u ook teveel algemene heffingskorting kunt ontvangen. Zie bijvoorbeeld:

http://financieel.infonu.nl/belasting/99114-hoge-loonbelasting-overuren-en-overwerk.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Baha, 16-12-2013 13:57 #7
Geachte heer, mevrouw,

Mijn voorlopie aanslag 2014 voor algemene heffingskorting is vastgesteld. Inkomen van mijn partner is lager vastgesteld dan werkelijk, moet ik dit doorgeven? Volgens mijn belastingadviseur hoef ik verandering van loon niet door te geven, klopt dit? Ik ben bang dat ik straks een gedeelte weer terug moet betalen. Ik ben huisvrouw en heb verder geen inkomen.

Mvg Reactie infoteur, 16-12-2013
Geachte Baha,
De voorlopige aanslag is altijd een voorlopige inschatting. Als er wijzigingen zijn die ertoe leiden dat u volgens de beschikking teveel terug krijgt, kunt u die veranderingen maar beter wel doorgeven om te voorkomen dat u straks een deel moet terugbetalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. Boelhouwers, 12-07-2013 10:25 #6
Geachte meneer, mevrouw. Ik wil alleenstaande ouderenkorting aanvragen 2012 en 2013 en formulier naar mij sturen die ik kan invullen en stuur u terug op. Ik ben alleen en gescheiden in 2012 op 16 maart, mijn zoon is doof en ik ook. Kan ik ook gehandicaptentoeslag krijgen? Groeten mevr Boelhouwers Reactie infoteur, 12-07-2013
Geachte J. Boelhouwers,
1. Voor de alleenstaande ouderenkorting hebt u een belastingformulier van de belastingdienst nodig dat u bij de belastingtelefoon kunt aanvragen.
2. Er is geen gehandicaptentoeslag. Wel zijn er mogelijkheden om zorgkosten af te trekken:

http://www.financieel.infonu.nl/geld/65084-aftrekbare-specifieke-zorgkosten-2011-en-2012.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lieke, 14-05-2013 13:20 #5
Mijn partner heeft een gemiddeld inkomen en heeft recht of de heffingskorting. Zelf loop ik dit jaar stage (max. inkomen 4400) en heb ik recht op studiefinanciering. Kan ik nu ook de algemene heffingskorting aanvragen? En hoeveel zou dit dan zijn? Of wordt dit al verrekend via mijn stage (loon 450 p/m)? Reactie infoteur, 14-05-2013
Beste Lieke,
Bij een stagevergoeding wordt als het goed is bij de loonheffing ook rekening gehouden met de algemene heffingskorting waarop u recht hebt. Het meerdere kan dan via het inkomen van uw partner worden uitbetaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A. J. de Reede, 12-03-2013 12:17 #4
Uit uw teksten blijkt dat ik aanspraak maak op de alg.heffingskorting van mijn fiscale partner. Ik heb mijn aangifte digitaal ingevuld met mijn eigen gedownloade gegevens. De gegevens van mijn fiscale partner (kleine lijfrente, waarop 557 euro werd ingehouden) heb ik zelf ingevuld. Maar nergens wordt haar heffingskorting ad 2033 euro verwerkt en ik kan ook nergens aanvullende info kwijt. Alleen mijn eigen heffingskorting ad 934 (ik ben 65+) wordt meegenomen. Klik ik op "heffingskorting A.J. de Reede" dan staat er als tekst "u krijgt geen vragen over heffingskorting". Hoe verreken ik nu waar mijn aanspraak? Reactie infoteur, 12-03-2013
Beste A. J. de Reede,
Als u invult dat u een partner hebt en met uw partner belastingaangifte doet, wordt als het goed is ook om haar gegevens (inkomen, leeftijd en dergelijke) gevraagd waarna in de totale afrekening haar algemene heffingskorting verschijnt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lisa, 23-01-2013 16:05 #3
Excuses voor mijn vorige bericht. Ik heb het antwoord al. Ik had het kopje 'minstverdienende partner zijn' overgeslagen omdat dit niet van toepassing is op onze situatie. Maar die maximum bedragen uit de belastingdiensttabel gaan dus daarover. Ik had die tabel van de belastingdienst dus inderdaad verkeerd begrepen.

Verontrustebur (infoteur), 31-10-2012 00:58 #2
Ja, maar dat rechtvaardigt niet de 1e schijf verhoging van 3.9 %.dit is te weinig om de verhoging van kortingen op te vangen. er zit een gat van 18800 x19.1 %. minus de ouderen korting verhoging van 370 en de 32 min van de 65- partner is een verschil 733+32=764- 370=394 euro.
indien geen lb over zvw doorgaat, wordt het anders.daar is nog geen duiding over hoe het precies zal gaan. Reactie infoteur, 31-10-2012
Beste Verontrustebur,
Eens.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Verontrustebur (infoteur), 30-10-2012 15:36 #1
Hoe zit het met de 65+ er met een 65- die wel volledig partner toeslag krijgt?
immers voor 65+ gaan de heff kortingen met 370totaal omhoog. maar de 65- levert 32 euro in. dus omgeslagen naar de hogere bel schijf van 19.1 % is daar discrepantie. Reactie infoteur, 30-10-2012
Beste Verontrustebur,
De AOW partnertoeslag gaat naar degene met AOW die in 2013 ook een hogere heffingskorting heeft dan in 2012.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Heffingskortingen 2011 of 2012
Reacties: 9
Schrijf mee!