InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Soorten verzekering op een rijtje, hoe goedkoper uit zijn?

Soorten verzekering op een rijtje, hoe goedkoper uit zijn?

Soorten verzekering op een rijtje, hoe goedkoper uit zijn? Nederland is verhoudingsgewijs een land waar veel geld wordt uitgegeven aan verzekeringen. Je kunt hier tal van verzekeringen krijgen om werkelijk alle risico's die je kunt hebben in te dekken. Toch hebben al deze verzekeringen een nadeel: Ze kosten geld, vaak veel geld! Deze kosten zijn veel minder dan als je schade oploopt en geen verzekering hebt, maar toch. Tegenwoordig zijn er flinke kostenbesparingen op verzekeringen mogelijk. Daarom nu de meest voorkomende verzekeringen op een rijtje en hoe je hier geld op kunt besparen. Een onderdeel van het besparen is het kijken naar de overlapping van verschillende verzekeringen.

Zorgverzekering

De zorgverzekering is een wettelijk verplichte verzekering. Doordat zorgverzekeringen onderling veel van elkaar verschillen in voorwaarden, vergoedingen en premies is het vergelijken gecompliceerd. Ook hangt een zorgverzekering samen met waar jij behoefte aan hebt. Je moet verder goed kijken naar het aanbod van de aanvullende verzekeringen en de kosten hiervan. Je moet alleen uitkijken dat je niet zomaar allemaal aanvullende verzekeringen gaat afsluiten waar je toch geen gebruik van maakt. Van aanvullende tandartskosten is berekend dat deze bijna altijd voordeliger zijn voor de verzekeraar dan voor jou. Een zorgverzekering is iets heel persoonlijks waarbij je gewoon heel goed moet kijken wat je wel en wat je niet nodig hebt. Als je nooit ergens last van hebt is het waarschijnlijk goedkoper om alleen een basisverzekering af te sluiten en gewoon maandelijks een klein bedrag op zij te zetten.

De WA-verzekering

De WA-verzekering is een bekende verzekering. WA staat in deze context voor Wettelijke Aansprakelijkheid. Er zijn veel mensen die denken dat een WA-verzekering verplicht is doordat er het woord “wettelijk” in voorkomt, toch is dit niet zo. Deze verzekering is voor het geval dat jij schade aan andere mocht toebrengen. Deze verzekering is handig en kan zeker vaak van pas komen. Om te kunnen besparen op de WA-verzekering is het aan te raden om een polis af te sluiten bij een nieuwe verzekeraar. Deze partijen rekenen vaak veel lagere poliskosten dan de grote gevestigde verzekeraars. Ook is het raadzaam om het te vergoeden bedrag niet te hoog af te sluiten. Vooral als je alleen woont zonder partner is de minimale polis ruim voldoende.

Inboedelverzekering

Op inboedelverzekeringen verdienen verzekeraars altijd veel geld. Verzekeraars proberen je daarom op alle mogelijke manieren bang te maken om zo een verzekering bij hun af te sluiten. Vaak proberen ze dan ook nog eens grote dekkingsbedragen af te sluiten om zo veel mogelijk geld van jou te kunnen krijgen. Hierbij moet je wel bedenken dat je bijna altijd de dagwaarde terugkrijgt na schade. Bij elektrische apparaten daalt de waarde dagelijks. Op het moment dat je dan schade hebt is het apparaat volgens de verzekering al snel niks meer waard. Daarom is het bij een inboedelverzekering aan te raden om vooral naar de voorwaarden bij de verschillende verzekeraars te kijken en niet zozeer de dekkingswaarde. Bij een inboedelverzekering zijn vaak veel aanvullende voorwaarden met veel beperkingen. Het is handig om ook de verschillende eigen risico’s te vergelijken.

Glasverzekering

Glasverzekeringen zijn bijna altijd een onderdeel van de inboedelverzekering. Bij een glasverzekering moet je oppassen dat je deze niet zomaar afsluit. Tegenwoordig zijn bijna alle ramen dubbel glas en breken veel minder snel dan enkel glas. Toch kan er één kant van het dubbele glas breken en dan zit je gelijk met redelijk hoge kosten. Daarom moet je voor jezelf even gaan bepalen of je zo’n verzekering wel nodig hebt.

Rechtsbijstandsverzekering

Een rechtsbijstandsverzekering kan handig zijn. Toch zijn er niet veel mensen die ook echt gebruik maken van deze verzekering. De premie is vaak klein, terwijl de kosten van gerechtelijke procedures vaak hoog zijn. Zelfs als je een rechtsbijstandsverzekering hebt wil dit niet zeggen dat je automatisch rechtshulp kan verwachten. Vaak blijft het gewoon bij telefonisch advies over wat te doen. Als het wel tot een echte rechtszaak komt krijg je een advocaat van de verzekeraar. Deze advocaten zin vaak jong met weinig ervaring wat vaak niet ten goede van jou komt.

Autoverzekering

Autoverzekeringen zijn momenteel ingewikkeld. Gelukkig komen er steeds meer aanbieders van dit soort verzekeringen. Door de concurrentiestrijd worden de verzekeringen simpeler, beter en goedkoper. Net zoals bij de zorgverzekering is het bij een autoverzekering zo dat je de verzekering precies kunt afstellen op jouw wensen. Aan de hand van jouw wensen kun je ook kijken welke verzekering nou eigenlijk het goedkoopst is. Er is namelijk momenteel geen verzekeraar op de markt die op alle fronten het goedkoopst is. Als je een autoverzekering gaat afsluiten is het waarschijnlijk het best om meerdere vergelijkingssites te bezoeken om zo tot de ideale verzekering voor jou te komen. Het is wijs om als je al een verzekering hebt ook af en toe deze sites te bekijken omdat het aanbod en de prijzen aan voortdurende verandering onderhevig zijn. Bij een goedkope auto krijg je vaak ook een goedkope verzekering wat ook weer een dubbele besparing oplevert.

Reisverzekering

Een reisverzekering is een verzekering waarbij je al direct kunt kiezen tussen twee varianten. Je kunt een doorlopende reisverzekering afsluiten of een reisverzekering per bestemming/reis. Een doorlopende reisverzekering is al snel voordeliger dan elke reis een nieuwe verzekering afsluiten. Het nadeel van de doorlopende reisverzekering is dat de dekking niet altijd optimaal is bij verre bestemmingen. Een reisverzekering is zeker aan te raden als je op vakantie gaat. Bij een reisverzekering moet je alleen goed opletten dat je niet een dubbele dekking afsluit. Je hebt reisverzekering waar binnen je zelf jouw verzekering kan samenstellen zodat je precies verzekerd wat jij nodig hebt.

Uitvaartverzekering

Bij uitvaartverzekering wordt er geprofiteerd van het feit dat mensen niet precies weten hoe duur een uitvaart is. De verzekeraars jagen mensen angst aan met zogenaamde hoge kosten om ze dure premies te laten betalen. De verzekeraars weten natuurlijk precies hoeveel een uitvaart kost en hoeveel zij hieraan kunnen verdienen. Het is vaak veel voordelig om zelf geld weg te zetten voor jouw uitvaart. Je kunt dit tegenwoordig goed doen door middel van banksparen.

OLRV

OLRV staat voor Overlijdensrisicoverzekering. De OLRV is vaak een behoorlijk ingewikkelde verzekering. Toch kan deze verzekering handig zijn als mensen niet zo ruim in het geld zitten. Door de nieuwe verzekeringen die op deze markt zijn gekomen is de premie sterk afgenomen. Bij deze verzekeraars is het toelatingsbeleid wel strenger dan bij de traditionele verzekeraars. Je sluit zo een verzekering vaak voor een lange periode af dus het is raadzaam om goed naar de kosten en de eventuele opbrengsten te kijken.

Bij een eigen woning met een spaarhypotheek, beleggingshypotheek of een levenshypotheek is een OLRV vaak verplicht. Een OLRV via de hypotheekgever heeft vaak slechte voorwaarden dus het kan lonen om deze verzekering los te koppelen van de hypotheek.

Betaal jaarlijks

Op het moment dat jij jaarlijks in één keer jouw premie voldoet krijg je vaak een bepaalde korting van de verzekeraar. Zelfs bij de verzekeringen die je standaard per maand betaalt kun je meestal ook kiezen voor een jaarbetaling. Je krijgt dan enkele procenten korting van de verzekeraar. Bij een gemiddelde zorgverzekering van 1.500 euro per jaar scheelt 1% je al 15 euro, laat staan meerdere procenten. Op deze manier bespaar je al snel veel geld. Je moet natuurlijk wel genoeg geld hebben om de premie direct te voldoen.
Gerelateerde artikelen
De inboedelverzekering uitgelichtDe inboedelverzekering uitgelichtIedereen heeft wel een inboedelverzekering, hierin worden alle goederen binnen de woning verzekerd. Vaak weten veel mens…
Goedkoop verzekeren: top 5 afgesloten verzekeringen 2019Goedkoop verzekeren: top 5 afgesloten verzekeringen 2019U wilt u goedkoop kunnen verzekeren. Binnen de top 5 van verzekeringen vindt u in 2019 vast vooral de verplichte verzeke…
Verhuizen? Uw inboedelverzekering verhuist meeDagelijks vinden er vele verhuizingen plaats. Een wijziging in uw persoonlijke situatie vaak gevolgen voor uw verzekerin…
Verzekeringen afsluiten met pakketkortingDoor alle verzekeringen bij een verzekeraar af te sluiten verkleint u de kans op dubbele verzekeringen. Daarnaast is ook…
Bronnen en referenties
  • http://www.spaar-tip.nl/besparen-met-verzekeringen
  • http://www.pitstra.nl/artikel/9tipsbesparenopverzekering.php
  • http://www.tipsomtebesparen.nl/geldzaken/verzekeringen/verzeker-slim
  • http://www.tipsomtebesparen.nl/geldzaken/verzekeringen/zorgverzekeringen
  • http://www.tipsomtebesparen.nl/geldzaken/verzekeringen/auto-motor

Reageer op het artikel "Soorten verzekering op een rijtje, hoe goedkoper uit zijn?"

Infoteur: Weeswijzer
Laatste update: 04-07-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!