InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > De inboedelverzekering uitgelicht

De inboedelverzekering uitgelicht

De inboedelverzekering uitgelicht Iedereen heeft wel een inboedelverzekering, hierin worden alle goederen binnen de woning verzekerd. Vaak weten veel mensen met een inboedelverzekering niet wat hier nou eigenlijk allemaal in zit. In een inboedelverzekering kunnen veel meer zaken verzekerd zijn dan algemeen wordt aangenomen. Om oververzekering door verzekeringen te hebben die dezelfde goederen dekken is het aan te raden om te weten hoe de inboedelverzekering in elkaar zit en wat daar nou eigenlijk allemaal onder valt want het is goed om te weten of je onder- of oververzekerd bent. Hiermee beperk je risico's en kosten.

Wat is een inboedelverzekering nou eigenlijk en wat verzekert het?

De inboedelverzekering verzekert de inboedel tegen schade. Met de inboedel wordt kortweg bedoeld alles wat niet vastzit aan een huis. Dit zijn dus meubels, elektronische apparaten zoals wasmachines, televisies, servies en allerlei andere zaken in huis. Ook de spullen uit de schuur worden hierbij gerekend. Je kunt hierbij denken aan grasmaaiers et cetera. De auto en de aanhangwagen zijn indien aanwezig op de carport ook mee verzekerd in deze verzekering. Heb je toevallig een motorbootje, kano of sloep in de vaart achter je huis of hangt er wasgoed te drogen in de achtertuin, deze zijn allemaal verzekerd. Er zijn inboedelverzekering die zelfs huisdieren meenemen in de dekking. Het begrip inboedel omvat vaak veel meer dan waar mensen aan denken bij het woord. Uit deze voorbeelden blijkt wel dat mensen die een inboedelverzekering hebben afgesloten gedekt zijn voor veel soorten schade aan bezittingen.

Wat zit er nou eigenlijk niet in de inboedelverzekering?

Nadat we hebben gekeken wat er allemaal in de inboedelverzekering zit zullen veel mensen het idee hebben dat bijna alles verzekerd is met deze verzekering. Maar helaas heb je toch nog andere verzekeringen nodig. Een auto, brommer en motor zijn motorvoertuigen. Heb je enkele motorvoertuigen in bezit en ga je hiermee de weg op dan moet je hier een aparte verzekering voor afsluiten.

Uitkering inboedelverzekering bij schade

Op het moment dat je een inboedelverzekering afsluit moet je aan de verzekering de waarde van al jouw bezittingen doorgeven. Op deze manier kan de verzekering vaststellen voor welk bedrag de verzekering wordt vastgelegd en kan op basis hiervan een verzekeringspremie vaststellen. In de polis van de afgesloten premie staat precies hoeveel er onder bepaalde omstandigheden wordt vergoed. Als iets uit je auto wordt gestolen kan het zo zijn dat de verzekering minder uitkeert dan als hetzelfde product uit je huis wordt gestolen.

Is een inboedelverzekering iets voor jou?

Een inboedelverzekering sluit je vaak af op het moment dat je een eigen woning gaat bewonen. Met de komst van het internet sluit je tegenwoordig heel gemakkelijk online deze verzekering af. Je stuurt dan je aanvraag in met de waarde van je te verzekeren inboedel en je krijgt een binnen een paar dagen een offerte met polis terug. Omdat deze verzekering over de schade aan de inboedel gaat is het niet van belang of je de woning koopt of huurt omdat dit geen invloed op de waarde van de spullen heeft. Het is wel belangrijk dat als je gaat samenwonen of nieuwe goederen koopt je de nieuwe spullen opgeeft bij jouw verzekering zodat al deze spullen tegen eventuele schade ingedekt zijn. Het is daarom verstandig om af en toe te controleren en bij te houden zodat je zeker weet dat al jouw waardevolle spullen wel zijn opgenomen in de in de verzekering.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.assurantieweb.nl/informatie/inboedelverzekering/inboedelverzekering.asp
  • http://www.verzekeringssite.nl/inboedelverzekering/inboedelverzekering-dekking/
  • http://www.mistermoney.nl/inboedelverzekering-informatie.asp

Reageer op het artikel "De inboedelverzekering uitgelicht"

Infoteur: Weeswijzer
Laatste update: 09-07-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!