InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Kortlopende of doorlopende reisverzekering afsluiten?

Kortlopende of doorlopende reisverzekering afsluiten?

Als u op vakantie gaat, kan het verstandig zijn om een reisverzekering af te sluiten. Ook het afsluiten van een annuleringsverzekering is geen overbodige luxe. Maar welke reisverzekering kiest u: een kortlopende of doorlopende? En wat valt er eigenlijk onder de dekking van een reisverzekering?

Wat is een reisverzekering?

Een reisverzekering is een schadeverzekering, die een aanvulling is op reeds bestaande verzekeringen, zoals de zorgverzekering en de inboedelverzekering. De reisverzekering dekt alleen de kosten die andere verzekeringen niet dekken.

Reisverzekering afsluiten

Er zijn twee soorten reisverzekeringen: de kortlopende en de doorlopende reisverzekering. Maar voor dat u er één afsluit, is het slim om uzelf af te vragen of u wel een reisverzekering nodig heeft.

Kortlopende reisverzekering

Een kortlopende reisverzekering wordt ook wel “aflopende reisverzekering” genoemd. Met een kortlopende reisverzekering bent u eenmalig verzekerd. Dus als u één keer per jaar op vakantie gaat, is dat de voordeligste optie. U kunt deze verzekering vlak voor vertrek afsluiten.

Doorlopende reisverzekering

Als u vaker per jaar op vakantie of een weekendje weg gaat, is een doorlopende reisverzekering aan te raden. U bent dan het hele jaar door verzekerd en hoeft niet voor iedere reis een nieuwe reisverzekering af te sluiten. Een doorlopende reisverzekering is dan al snel goedkoper.

Dekking reisverzekering

Of u een reisverzekering nodig heeft, is afhankelijk van uw bestemming en hoe u bent verzekerd. Als u in Nederland op vakantie gaat, is een reisverzekering in principe nodig, omdat de bepaalde kosten worden gedekt door uw huidige verzekeringen. Gaat u naar het buitenland, dan kan het verstandig zijn. Vaak bestaat een reisverzekering echter uit dekkingen waarvoor u via andere verzekeringen al verzekerd bent.

Wat is de dekking van een reisverzekering? Een risverzekering dekt de kosten van verlies of schade van uw eigendommen. Maar ook de kosten van bijvoorbeeld vervoer in een ambulance of het verblijf in een ziekenhuis in het buitenland worden vergoed. Een reisverzekering dekt overigens geen zakenreizen.

Wat is een annuleringsverzekering?

Een annuleringsverzekering vergoedt de annuleringskosten als de reis niet doorgaat of compenseert een gedeelte van de reissom als de reis afgebroken wordt. Er moet dan wel sprake zijn van een voorval dat in de polisvoorwaarden wordt genoemd. Het gaat dan bijvoorbeeld om het overlijden van een familielid, materiële beschadigingen van het eigendom van de verzekerde, een medisch noodzakelijke ingreep of werkloosheid als gevolg van een onvrijwillig ontslag.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Independer.nl
  • Telegraaf

Reageer op het artikel "Kortlopende of doorlopende reisverzekering afsluiten?"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 20-03-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!