InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Eigen bijdrage psychologische hulp 2015: overzicht

Eigen bijdrage psychologische hulp 2015: overzicht

Eigen bijdrage psychologische hulp 2015: overzicht Voor psychologische hulp kun je door je huisarts worden doorverwezen naar de naar de Basis GGZ of gespecialiseerde GGZ. Hiervoor betaal in je in 2015 geen eigen bijdrage. Wordt vervolgens gekozen voor een bepaald soort therapie zoals bijvoorbeeld de behandeling van een aanpassingsstoornis of angststoornis, dan wordt dit niet vanuit de basisverzekering vergoed, maar mogelijk wel vanuit de aanvullende verzekering.

Behandeling bij een psycholoog: wat moet je betalen?

Een behandeling door een psycholoog, psychiater of psychotherapeut wordt betaald uit het basispakket van je zorgverzekering, evenals de eventuele medicijnen die daarbij worden voorgeschreven. Maar dat betekent niet dat het jou als klant niets kost. Je moet namelijk wel eerst het eigen risico betalen, mocht je dat nog niet ergens anders aan hebben opgemaakt. Wanneer je een psycholoog bezoekt voor de behandeling van complexere psychologische problemen die vallen onder de tweedelijns zorg waarvoor je een verwijzing van de huisarts of een andere specialist nodig hebt wordt dit betaald door de zorgverzekering of vanuit de AWBZ. In 2015 geldt wel een eigen bijdrage voor langdurige opname in een GGZ-instelling.

Vergoeding eerstelijns psycholoog

Wie voor 2012 voor de behandeling van psychische problemen hulp zocht bij een eerstelijns psycholoog kon hiervan de eerste acht behandelingen vergoed krijgen vanuit het basispakket van de zorgverzekering minus een eigen bijdrage van 10 euro per behandeling. In 2013 gingen deze kosten omhoog. Slechts vijf behandelingen werden nog vergoed, minus een eigen bijdrage van 20 euro. Hierop is veel kritiek geweest. Kwetsbare mensen zouden psychologische zorg mijden vanwege de kosten. Vanaf 2014 is de eigen bijdrage komen te vervallen en dit blijft in 2015 ongewijzigd. Wel valt psychologische eerstelijnshulp onder het eigen risico. Dit is in 2015 375 euro.

Vergoeding tweedelijns geneeskundige GGZ-zorg

Mensen die lijden aan complexe psychische problemen - vaak van langdurige aard - komen terecht in een tweedelijnsbehandeling in de psychologie of psychotherapie. Je kunt dan denken aan de behandeling van depressie, een angststoornis, schizofrenie of mensen die via een crisisdienst bij een GGZ-afdeling zijn binnengekomen. Indien je via een eerstelijnsbehandelaar (vaak de huisarts of een crisisdienst) bent doorverwezen wordt deze behandeling betaald vanuit het basispakket van je zorgverzekering.

Deze vergoeding geldt niet voor alle soorten behandelingen. Het behandelen van aanpassingsstoornissen zoals bijvoorbeeld een burn-out valt buiten het basispakket. Voor sommige vormen van therapie, zoals mindfulness-trainingen, geldt alleen een vergoeding bij bepaalde indicaties. Het verdient daarom aanbeveling om eerst aan je zorgverzekeraar te vragen of je een speciale therapie vergoed krijgt.

Wanneer betaal je sowieso geen eigen bijdrage?

Niet in alle gevallen hoef je een eigen bijdrage te betalen voor tweedelijnsbehandelingen. Wie voldoet aan een van de volgende voorwaarden is hiervan sowieso vrijgesteld:
  • Je bent jonger dan 18 jaar;
  • Je ondergaat een crisisbehandeling;
  • Je wordt niet-vrijwillig opgenomen in een instelling op basis van de Wet BOPZ;
  • Je ondergaat een behandeling waar je niet zelf om hebt gevraagd, de zogeheten bemoeizorg.

Psychische hulp die nooit vergoed wordt

Voor bepaalde vormen van psychische hulp wordt door de verzekeraar nooit een vergoeding uitbetaald zonder aanvullende verzekering, waardoor dit dus ook niet onder het eigen risico valt. Dit gaat om de volgende type behandeling:
  • (Ortho)pedagogische hulp
  • Onderzoeken en cursussen met een sociaal karakter
  • Behandeling door een zorgverlener zonder BIG-registratie
  • Behandeling van aanpassingsstoornissen
  • Hulp bij werk- en relatieproblemen
  • IQ-tests / intelligentieonderzoek

Maximaal verzekeren voor psychologische hulp

Verwacht je in 2015 veel kosten te maken voor tweedelijns psychologische hulp dan is het belangrijk hiermee rekening te houden bij het afsluiten van een zorgverzekering. Zorgverzekeraars hanteren sterk wisselende maximum bedragen voor dit type zorg. De hoogste vergoeding ontvang je volgens de Zorgwijzer wanneer je je verzekerd bij ONVZ met het Superfit pakket ( 1500 voor aanpassingsstoornissen of hulp bij werk- of relatieproblemen). De maandpremie bedraagt dan 110, 67 euro.
Gerelateerde artikelen
Online therapie: psychologische hulp zoeken op internetOnline therapie: psychologische hulp zoeken op internetAls je met een psychologisch probleem zit, dan is het soms moeilijk om de drempel te overschrijden en naar een psycholoo…
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid - http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geestelijke-gezondheidszorg/vraag-en-antwoord/wie-betaalt-de-behandeling-van-mijn-psychische-problemen.html
  • Zorgwijzer

Reageer op het artikel "Eigen bijdrage psychologische hulp 2015: overzicht"

Reactie

Hein, 07-11-2012 22:36 #1
Pure discriminatie, dat een jonger persoon die buiten zijn eigen schuld bijv. rouwverwerking na overlijden van een direct familielid een behoorlijke bijdrage moet betalen en iemand die doe door eigen schuld, bijv te veel zuipen. dure specialisten nodig heeft, en daar geen cent aan hoeft bij te dragen. Wordt tijd dat er eens een rechtszaak aangespannen wordt tegen onze minister president door GGZ en psych specialisten. Het is niet zo gek dat jongeren van ca 18 /21 jaar die dat zelf niet kunnen betalen, hun depressieve gedachten niet meer kun ordenen en suicidiaal gedrag gaan vertonen.

Infoteur: Dessal
Laatste update: 21-12-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 1
Schrijf mee!