InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Lijfrente - de fiscale regels voor premieaftrek

Lijfrente - de fiscale regels voor premieaftrek

Lijfrente - de fiscale regels voor premieaftrek In een eerder artikel heb ik uiteengezet wat een lijfrente inhoudt. In dit artikel zal ik verder ingaan op de fiscale gevolgen van een lijfrente gedurende de opbouwfase. Slechts als u voldoet aan de fiscale regels, kunt u de premie aftrekken van uw belastbaar inkomen. In de praktijk blijkt nogal eens dat daar weinig tot geen aandacht aan is besteed. En dat is jammer, aangezien u dan simpelweg opteert voor dubbele heffing over een en hetzelfde bedrag.

Lijfrente de fiscale regels

In een eerder artikel heb ik uiteengezet wat een lijfrente inhoudt. In dit artikel zal ik verder ingaan op de fiscale gevolgen van een lijfrente gedurende de opbouwfase. Slechts als u voldoet aan de fiscale regels, kunt u de premie aftrekken van uw belastbaar inkomen. In de praktijk blijkt nogal eens dat daar weinig tot geen aandacht aan is besteed. En dat is jammer, aangezien u dan simpelweg opteert voor dubbele heffing over een en hetzelfde bedrag.

Voorwaarden aftrekbaarheid premie lijfrente

U kunt de premie van een lijfrente product alleen aftrekken als u een pensioentekort heeft. Een pensioen van 70% van uw laatst verdiende inkomen is een fiscaal goed pensioen. Heeft u minder pensioen opgebouwd dan deze 70%, dan heeft u fiscaal een pensioentekort. U mag dan fiscaal gefaciliteerd een extra pensioen gaan opbouwen.

Jaarruimte

Ieder jaar heeft u een bepaalde jaarruimte om extra pensioen te gaan opbouwen. Let op dat ik hier nog steeds spreek over de opbouwfase. Vanzelfsprekend kunt u alleen extra pensioen opbouwen tot aan uw pensioen. Als u dus uw pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt, dan kunt u niet meer fiscaal extra pensioen opbouwen.

Berekening jaarruimte

U kunt zelf uw jaarruimte berekenen. De wetgever heeft daarvoor een rekenregel bedacht. De volgende formule hanteert u:

17% van de premiegrondslag F BS (7,5 x A)

Premiegrondslag

De premiegrondslag bestaat uit de som van uw belastbaar loon, winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden. Hierop brengt u in mindering de AOW franchise. De AOW franchise verschilt per jaar. Ook heeft ieder jaar een maximum bedrag aan premiegrondslag. Dit is het bedrag waarover u maximaal pensioen kunt opbouwen middels een lijfrente product.

JaarMaximum premiegrondslagAOW franchise
2012 162.457 11.829
2011 159.741 11.631
2010 158.788 11.561
2009 155.827 11.345
2008 104.806 11.155

  • De maximaal mogelijke jaarruimte om via een lijfrenteproduct pensioen op te bouwen, bedraagt in 2012 27.618 (17% maal 162.457).
  • U bereikt dit als u geen pensioen opbouwt en een inkomen heeft van 174.286 ( 162.457 + 11.829).

F in de formule

De F in de formule van de jaarruimte berekening staat voor de netto toename van de FOR voor zelfstandige ondernemers. Als ondernemer kunt u via de FOR (fiscale oudedagsreserve) geld sparen om een pensioen uitkering van te kopen.

BS in de formule

De letters BS staat voor deel spaarloon dat is gedeblokkeerd als u vrijwillig extra pensioenpremie wenst te storten in uw pensioenregeling.

A in de formule

De letter A staat voor de waarde aangroei van uw pensioenregeling in het voorgaande jaar, ook wel de A factor genoemd. U krijgt dit bedrag ieder jaar via uw pensioeninstantie via het Uniform Pensioen Overzicht. Als u dit niet meer heeft, kunt u ook via http://www.mijnpensioenoverzicht.nl inloggen en daar uw Uniform Pensioen Overzicht vandaan halen.

Resultaat van de formule

De uitkomst uit deze formule is uiteindelijk het bedrag dat u zou mogen aftrekken van uw belastbaar inkomen binnen uw jaarruimte. Voordat u het daadwerkelijk mag aftrekken, moet u het bedrag wel eerst storten op uw lijfrente product.

Reserveringsruimte

Als u in een jaar geen gebruik maakt van uw jaarruimte, dan kunt u in een later jaar deze ruimte deels nog gebruiken via de reserveringsruimte. Let op dat u maximaal 7 jaar deze ruimte mag meenemen. Daarnaast geldt er voor de reserveringsruimte een apart maximum per jaar.

JaarMaximum reserveringsruimte55+ op 01-01
2012 6.989 13.802
2011 6.872 13.571
2010 6.831 13.490
2009 6.703 13.238
2008 6.590 13.016

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Berekening jaarruimte aftrek inkomstenbelasting 2018-2019Berekening jaarruimte aftrek inkomstenbelasting 2018-2019Bereken uw pensioentekort en de jaarruimte 2017, 2018 en 2019 en het fiscale voordeel dat voor uw lijfrenteaftrek. Uw li…
Wat betekenen de termen in mijn UPO?De meeste werknemers bouwen bij hun werkgever pensioen op. Toch weten de werknemers nauwelijks hoeveel pensioen ze gaan…
Pensioen is een belangrijke arbeidsvoorwaardeVrijwel niemand betrekt de pensioenregeling bij een sollicitatieprocedure. Toch is dit één van de belangrijkste arbeidsv…
Welke kosten zitten er verwerkt in het banksparen?Welke kosten zitten er verwerkt in het banksparen?Voor verschillende doeleinden kun je een vermogen opbouwen voor later. Het banksparen wordt vaak gebruikt om een aanvull…
Extra pensioen opbouwen als aanvullingExtra pensioen opbouwen als aanvullingStoppen met werken, dan is het opbouwen van een extra pensioen nodig. Hoe gaat u dit opbouwen in 2019 en 2020 en wanneer…

Reageer op het artikel "Lijfrente - de fiscale regels voor premieaftrek"

Reacties

C. Hoogland, 20-09-2014 10:32 #2
Mijn probleem is hetvolgende. Vanaf 1962 ben ik werkzaam geweest bij Verkeer en Waterstaat later DGSM toen Rijkswaterstaat en aan het eind nog gemeente Amsterdam. Ik heb 37 pensioenjaren opgebouwd, ben in 2006 met pensioen gegaan. In 1996 ben ik met FLO gegaan en de eerste 5 jaar voor 80% en de laatste 5 jaar 70%. Voor mijn pensioen werd de FLO periode voor de helft meegerekend voor mijn pensioenopbouw.

Mijn pensioen is opgebouwd uit het aantal geldige dienstjaren en bij de berekening van de middelsom over de op een na 2 jaren voor ontslag kwam er een bedrag tevoorschijn. Er is toen de formule toegepast dat van de middelsom er nog eens 15.540,00 werd afgetrokken zijnde het Fransisebedrag en van hetgeen er overbleef kreeg ik 76 %. Er is mij toen verteld dat het ging om een bedrag waarover er geen premie was ingehouden. Ik maak er nu zo'n 7 jaar gebruik van en heb inmiddels al voor 100.000,00 aftrek gehad, mijn vraag is hoe lang gaat dit nog duren, ik heb inmiddels allang het bedrag betaald die ik zou hebben betaald toen ik werkte en men de volledige aftrek zou hebben toegepast?

Ik kan mij voorstellen dat men deze korting doorvoert maar moet dit tot mijn dood aan toe, wanneer je een percentage bereken die men niet toepaste maar dat is te berekenen om hoeveel dit gaat, dan moet het toch mogelijk zijn dat je op een bepaald moment bent ingelopen. Het is een wat uitgebreide vraag geworden maar bij het ABP wist men mij te vertellen dat dit voor iedereen geld en ik kreeg toch nooit mijn gelijk wanneer ik het hoger op zou zoeken? Ik heb hier nog steeds problemen mee zeker omdat het toch om een groot bedrag staat dat niet in verhouding is met de realiteit. Misschien denk ik te simpel maar de enige die hier veel geld aan overhoud is het ABP die deze regeling mooi heeft meegenomen na privatisering. Hopende op een antwoord, verblijf ik, met vr Gr.
Cor Hoogland

Arno Castel, 01-03-2013 20:22 #1
Ik heb onlangs ontslag genomen. Daardoor geen recht op WW. Ik heb teveel spaarcenten voor een bijstandsuitkering. Ik zal dus dit jaar (2013) weinig inkomen hebben.
Ik heb een lijfrentepolis lopen (sinds 2000). Ik heb reserveringsruimte vanaf 2005.
Kan ik zonder inkomen de premie nog wel aftrekken in box 1? Reactie infoteur, 02-03-2013
Je jaarruimte baseer je op het inkomen van vorig jaar. Mits je dus voldoende jaarruimte en anders reserveringsruimte hebt, kan je de premie dus aftrekken. Alleen heeft het fiscaal niet zoveel zin. Je trekt tegen een laag tarief af en als het ooit belast is wellicht tegen een hoger tarief.

Infoteur: Belastingadvies
Gepubliceerd: 27-12-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 2
Schrijf mee!