InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Achmea neemt vergelijkingssite Independer over
mijn kijk op

Achmea neemt vergelijkingssite Independer over

Achmea neemt vergelijkingssite Independer over Er werd gezegd dat Independer een onafhankelijke vergelijkingssite van verzekeringen was. Wie er overigens op keek, zag ook wel eens dat dit niet helemaal waar leek te zijn. Verzekeraars betalen om op de site te staan, De site noemt dat een vergoeding. Anderen adverteren breeduit. Nu is Independer bovendien overgenomen door verzekeraar Achmea. Hoe onafhankelijk ben je als je de eigenaar bent van zon site?

Achmea heeft een meerderheidsbelang in Independer

Verzekeraar Achmea heeft een belang van 77 procent overgenomen in de vergelijkingssite Independer. De samenwerking zoals Independer en Achmea het noemen is volgens hen om het vertrouwen van de consument in verzekeringen te herstellen. Of dat vertrouwen groter wordt door iets over te nemen is overigens de vraag. Het is alsof de bakker zijn eigen producten keurt en dan zegt dat ze beter zijn dan die van andere bakkers. Onafhankelijk kan een organisatie alleen zijn, als het niet betrokken is bij de beoordeling en dat kan in het geval van 77 procent aandeel toch nooit het geval zijn?

Oprichters Independer blijven wel aandeelhouder

De oprichters en het management van Independer houden 23 procent van de vergelijkingssite Independer. Hoeveel Achmea heeft betaald voor het meerderheidsbelang is niet duidelijk geworden, daar wil de verzekeraar het niet over hebben. Maar dat er flink wat verzekeringsgeld in is gaan zitten, moge duidelijk zijn.

Betere producten?

Achmea en Independer willen volgens eigen zeggen meer klantgerichte producten ontwikkelen. Wie de site in de nieuwe situatie bezoekt wordt gebruikt om die producten te ontwikkelen. Via Independer kunnen mensen verzekeringen vergelijken. Met de informatie van de mensen die de site bezoeken worden die producten ontwikkeld. Alleen dat maakt dus al dat de site niet onafhankelijk is, want de verzekeraar wil met informatie die ze krijgt van mensen die misschien wel een heel andere verzekeraar willen kiezen iets maken waardoor ze toch voor Achmea kiezen. Overingens is de vraag hoe ze daaruit een nieuw product kunnen maken en is het ook vreemd dat ze die binding met de klanten nu dus blijkbaar niet hebben. Klanten zullen nu toch ook wel aangeven wat ze willen.

Raad van Toezicht

Een Raad van Toezicht moet er op toezien dat Independer onafhankelijk blijft stellen Achmea en Independer. Die staat onder leiding van oud AFM topman Arthur Docters van Leeuwen.

Wat is Independer?

Independer geeft een overzicht van verzekeringen en bankproducten. Dit zijn op het gebied van verzekeringen:
  1. Zorgverzekeringen
  2. Autoverzekeringen
  3. Overlijdensrisicoverzekering
  4. Woonverzekering
  5. Uitvaartverzekering
  6. Reisverzekering

Bankproducten

  1. Hypotheek
  2. Lenen
  3. Spaarrekening en deposito

Woekerpolischeck

Ook biedt het bedrijf een woekerpolischeck. Dit komt er echter op neer dat er geen risico wordt genomen en dat ze alleen een indicatie geeft van wat er eventueel mogelijk is. Omdat ze er niets aan verdient, waarschijnlijk. Dat ze er niets aan verdient staat ook duidelijk op de site.

Verzekeringen die alleen via Independer af te sluiten zijn

Het vreemde van Independer is ook dat er blijkbaar verzekeraars zijn die alleen via Independer af te sluiten zijn voor een bepaalde prijs. Dat is ondermeer het geval met Kiemer, de verzekeraar die onder De Friesland valt. Met zon bedrijf moet dan wel een deal zijn gesloten, anders is dat exclusieve recht toch nauwelijks te handhaven. Een bedrijf dat zich zo opstelt is toch niet te classificeren als onafhankelijk als partijen betalen.

Geen duidelijke site

Persoonlijk vind ik Independer ook niet echt een duidelijke site. Bij het vergelijken van een zorgverzekering kreeg ik niet een eensluidend advies. Toen ik bovendien op de website van de verzekeraars ging kijken, bleek dat ik ook nog eens extra korting kon krijgen omdat mijn opdrachtgever daar voor heeft gezorgd. Wat mij betreft is het dan ook nog steeds handiger om zelf te sites te bekijken van de afzonderlijke verzekeraars en zo de finesses er uit te filteren dan op zon algemene site te kijken die beweert onafhankelijk te zijn, maar dat in mijn ogen al niet was en nu helemaal niet meer is.
Gerelateerde artikelen
Independer: vergelijking van financiele producten en meerIndepender: vergelijking van financiele producten en meerIndepender is een vergelijkingssites waar je allerlei financiële producten met elkaar kunt vergelijken. Bijvoorbeeld ver…
Goedkoop verzekeren via IndependerGoedkoop verzekeren via IndependerDe verzekeringsmaatschappijen in Nederland bieden vrijwel allemaal dezelfde verzekeringen aan, maar tegen verschillende…
Bronnen en referenties
  • Friesch Dagblad
  • Independer
  • Leeuwarder Courant

Reageer op het artikel "Achmea neemt vergelijkingssite Independer over"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 04-01-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Mijn kijk op…
Schrijf mee!