InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Univé en Zekur verzekeringen

Univé en Zekur verzekeringen

Univé is één van de bekendste Nederlandse verzekeraars. Deze verzekeraar is in 1991 ontstaan als gevolg van een fusie van de voormalige coöperaties DLG (uit Assen) en Novo (uit Zwolle).

Coöperatieve vereniging

Univé is officieel niet een commercieel bedrijf, maar een coöperatieve vereniging zonder winstoogmerk. Een gevolg daarvan is, dat de producten van Univé vaak wat goedkoper zijn dan de producten van andere bekende verzekeraars.

Naamsbekendheid

Dat Univé een zeer grote naamsbekendheid heeft, komt mede doordat deze verzekeraar zeer actief is als sponsor op allerlei gebieden. Univé is bijvoorbeeld al jaren shirtsponsor van Sc Heerenveen. Daarnaast wordt ook FC Emmen door deze verzekeraar gesponsord. Het stadion van deze Drentse club heet zelfs het Univé Stadion. Ook bestaan er onder meer een Univé Schaaktoernooi en een Univé skeelercompetitie. Univé is buiten de sportwereld ook erg actief als sponsor. De verzekeraar ondersteunt bijvoorbeeld Slachtofferhulp Nederland en Veilig Verkeer Nederland.

Fusie

Sinds 2006 werkt Univé zeer intensief samen met een aantal andere verzekeraars: Trias, VGZ en IZA/IZZ (wat een onderdeel is van VGZ). In 2007 kwam het officieel tot een fusie tussen deze verzekeraars. De naam van het samenwerkingsverband van deze verzekeraars is Coöperatie Uvit U.A. (waarbij Uvit een afkorting is van Univé, VGZ, IZA en Trias.)

Zekur

Enige jaren geleden zette Univé een ‘low-budget-verzekering’ op, die zich vooral op jongeren richt: Zekur. Deze ‘low-budget-verzekeraar’ biedt onder meer inboedelverzekeringen, aansprakelijkheidsverzekeringen, reisverzekeringen en autoverzekeringen aan, maar veruit de bekendste verzekering van Zekur is zonder twijfel de zorgverzekering.

Voordeel Zekur

Het belangrijkste voordeel van de ziektekostenverzekering van Zekur is, dat deze verzekeraar in 2012 de laagste premie voor de basisverzekering heeft.

Nadelen Zekur

Tegenover dit grote voordeel staan echter ook een paar nadelen. Het opvallendste nadeel is, dat men als verzekerde bij Zekur slechts van een beperkt aantal ziekenhuizen (en andere zorgverleners) gebruik kan maken. Zekur heeft namelijk contracten afgesloten met die specifieke zorgverleners. De lijst van ziekenhuizen waar cliënten van Zekur terecht kunnen, is te vinden op de site van Zekur. (Daarbij moet echter wel aangemerkt worden, dat deze beperking niet geldt wanneer het om spoedhulp gaat. In geval van spoedhulp kan men ook bij andere ziekenhuizen/zorgverleners terecht.)
Een andere opvallende voorwaarde bij deze zorgverzekering is, dat cliënten van Zekur hun herhaalrecepten alleen voor 100 % vergoed krijgen, als ze deze bestellen via de Internet Apotheek.
Gerelateerde artikelen
De ziektekosten in 2019, uw zorgverzekering opzeggen in 2019De ziektekosten in 2019, uw zorgverzekering opzeggen in 2019Een zorgverzekering sluit u voor een jaar af. Als u wilt overstappen naar een andere zorgverzekeraar kan dat uiterlijk 3…
Goedkoopste premie zorgverzekering 2014 en zorgpremie 2013Goedkoopste premie zorgverzekering 2014 en zorgpremie 2013Let op de premie zorgverzekering 2014 en de veranderingen in de zorgverzekering 2014. Besparen op de premie zorgverzeker…
Bronnen en referenties
  • https://www.zekur.nl/
  • http://nl.wikipedia.org
  • http://www.unive.nl/
  • http://www.uvit.nl/

Reageer op het artikel "Univé en Zekur verzekeringen"

Infoteur: Fjodorboekanski
Gepubliceerd: 16-12-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!