InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Eerstelijnspsycholoog wordt in 2012 veel duurder

Eerstelijnspsycholoog wordt in 2012 veel duurder

Eerstelijnspsycholoog wordt in 2012 veel duurder Mensen die in 2012 een psycholoog nodig hebben, moeten daarvoor in 2012 veel meer betalen. De eigen bijdrage voor de eerstelijnspsycholoog wordt namelijk twee keer zo hoog. Ook het aantal gesprekken dat wordt vergoed vanuit de basisverzekering gaat van acht naar vijf. En daar heb je net niets aan bij ernstige problemen.

Wat is een eerstelijnspsycholoog?

Een eerstelijnspsycholoog houdt zich vooral bezig met behandelingen die kort duren. Die behandelingen zijn er voor mensen met lichte tot matig ernstige psychische problemen. De overheid of beter gezegd Minister Edith Schippers van Volksgezondheid vindt dat mensen maar vaker bij vrienden of familie moeten aankloppen als ze psychische problemen hebben. Wat nergens op slaat, want die kunnen echt niets doen aan problemen die dieper gaan dan even een rottig dagje. Patiënten die zich melden bij een eerstelijns psycholoog hebben veel grotere problemen. Ze lopen vast in werk of privé en zoeken hulp om daar weer uit te komen.

Psychische problemen worden vaak alleen maar groter als er niets aan gebeurt

Het punt bij psychische problemen is vaak dat ze alleen maar erger worden als er niets aan gedaan wordt. En hoe langer mensen met onverwerkte zaken rondlopen, hoe erger ze vaak worden. Als iemand bijvoorbeeld een traumatische gebeurtenis meemaakt en daarna angstig wordt, hoort die na zon 3 maanden weer over te zijn. Is dat niet het geval, dan is hulp absoluut nodig. Ook depressiviteit verdwijnt niet zomaar weer.

Je bent niet gek als je naar een psycholoog gaat

Zon 15 jaar geleden was het nog heel vreemd om naar een psycholoog te gaan. Mensen vonden toen vaak dat er dan wel een steekje los aan je moest zijn. Tegenwoordig is het veel meer geaccepteerd en snappen mensen ook waarom je naar een psycholoog stapt. Veel mensen begrijpen nu dat iemand naar een psycholoog stapt om grotere problemen te voorkomen.

Eerstelijnspsycholoog zat jarenlang niet in het basispakket

In 1995 bijvoorbeeld zat de eerstelijnspsycholoog nog niet in het basispakket (wat toen overigens nog niet zo heette). Deze vorm van psychologische hulp was er dus alleen maar voor mensen met geld. Ook heel uitgebreide en aanvullende verzekeringen vergoedden het. Maar ook daarvoor hadden mensen geld nodig.

Eerstelijnspsycholoog kwam in 2008 in het basispakket

In 2008 kwam de eerstelijnspsychologische zorg in het basispakket. Dit had tot gevolg dat meer mensen gebruik gingen maken van de voorziening, maar vooral ook mensen met een laag inkomen die problemen hadden.

Aantallen

  1. In Nederland zoeken jaarlijks zon 90.000 mensen hulp bij een eerstelijnspsycholoog.
  2. Er zijn in Nederland 1.100 eerstelijnspsychologen
  3. De eerstelijnspsychologische zorg behandelt 25 tot 36 procent van de patiënten binnen de geestelijke gezondheidszorg. Ze krijgen daarvoor maar 1 tot 3 procent van het totale GGZ-budget.

Tweedeling op het gebied van psychologische hulp

Omdat de eerstelijns psychologische hulp bijna helemaal verdwijnt, dreigt er weer een tweedeling. Mensen met geld kunnen weer naar een psycholoog, mensen die weinig inkomen hebben kunnen er dus nog amper gebruik van maken. Het nare is dat juist mensen met een laag inkomen relatief vaak psychische problemen hebben, zeker in bepaalde delen van Nederland.

Hoeveel gesprekken heb je nodig bij een psycholoog?

De meeste mensen hebben zeker 12 behandelingen nodig bij een eerstelijnspsycholoog om weer verder te kunnen. Een ander deel kan ook toe met 8 behandelingen, maar de nu aangeboden 5 zijn gewoon te weinig om echt iets te kunnen bewerkstelligen. Mensen kunnen er nu wel voor kiezen om naast die 5 behandelingen meer behandelingen zelf te betalen. Maar daar moet dan wel geld voor zijn. En veel mensen hebben dat geld niet. Wie van een minimum inkomen moet rondkomen heeft nu niet direct 80 tot 85 euro over voor een uurtje een consult.

Kinderen en psychologische behandelingen

Voor kinderen en jongeren zijn 5 behandelingen bij een eerstelijnspsycholoog zeker te weinig. Bij hen kost het veel meer tijd voordat duidelijk is wat het probleem is, maar ook het veranderen van gedachten en houding vergt bij jongeren en kinderen veel meer tijd. En kinderen die niet geholpen worden met hun problemen kosten vaak daarna veel meer dan als ze in een aantal psychologische behandelingen worden geholpen. Ze kunnen hun school afbreken, in een verkeerd circuit terechtkomen, buiten het werkproces komen te staan en dat kost de maatschappij meer dan een paar behandelingen. De Landelijke Vereniging voor Eerstelijnspsychologen stelde voor om dan een maximum van 12 gesprekken in twee jaar te hanteren. Ook dat wilde Schippers niet.

Een goede aanvullende verzekering

Mensen die denken dat ze in 2012 psychologische hulp nodig hebben, kunnen het beste kiezen voor een aanvullende verzekering die een goede dekking geeft. Wat veel mensen niet weten is dat ze bij de ene verzekeraar de basisverzekering kunnen afsluiten en bij een andere een aanvullende verzekering mogen afsluiten. In de meeste aanvullende verzekeringen zitten namelijk wel psychologische behandelingen. Dit zijn overigens vaak niet de goedkoopste verzekeringen, maar vaak de duurdere. Ook daarvoor moeten mensen dus wel weer geld betalen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eigen bijdrage GGZ 2012 & 2013Eigen bijdrage GGZ 2012 & 2013Geestelijke gezondheidszorg (GGZ) wordt voor het grootste gedeelte vergoed vanuit het basispakket van de zorgverzekering…
Hulp inschakelen van een psycholoogHulp inschakelen van een psycholoogVoor veel mensen is het een drempel om naar een psycholoog toe te stappen. Zij denken dat je pas een gesprek met een psy…
Inhoud basisverzekering 2012De inhoud van de basisverzekering wordt door de overheid bepaalt en verschilt per jaar. In 2012 zullen er een aantal ver…
Online therapie: psychologische hulp zoeken op internetOnline therapie: psychologische hulp zoeken op internetAls je met een psychologisch probleem zit, dan is het soms moeilijk om de drempel te overschrijden en naar een psycholoo…
De eerstelijnspsycholoogDe eerstelijnspsycholoogDe eerstelijnspsycholoog is een hulpverlener, die u helpt bij psychische problemen. Eerstelijns wil zeggen dat u zelf me…
Bronnen en referenties
  • Friesch Dagblad
  • Gegevens zorgverzekeraars

Reageer op het artikel "Eerstelijnspsycholoog wordt in 2012 veel duurder"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 27-01-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Zorgverzekering 2012
Schrijf mee!