InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Goedkoopste ziektekostenverzekering: online of collectief?

Goedkoopste ziektekostenverzekering: online of collectief?

Goedkoopste ziektekostenverzekering: online of collectief? Actief op zoek gaan naar de grootste besparing op je ziektekostenverzekering loont meer dan ooit. Maar wat is de beste strategie? Anno nu heb je jongerenverzekeringen, collectiviteitsverzekeringen, online verzekeringen. Je ziet door de bomen het bos niet meer. Toch zijn er vuistregels te geven. Bovendien kom je altijd wel in aanmerking voor een of andere korting. Zomaar iets kiezen? Dief van je eigen portemonnee. Hoe dan wel? Lees verder. Het loont meer dan ooit om zelf actief de goedkoopste ziektekostenverzekering uit te zoeken. Bovendien hebben we minder te besteden, en is de ziektekostenverzekering een flinke kostenpost. Maar de beste strategie is niet lang hetzelfde. Wat je vandaag het beste kunt doen om jezelf goedkoop te verzekeren, is iets anders dan hoe dat pakweg vijf jaar geleden zat. Op dit moment is van belang, welke verzekeringsvorm je kiest. Met name is de online verzekering in opkomst. Maar ook rondom de zogenaamde collectieve verzekering is er heel wat in beweging.

Collectief, ja of nee?

Toen het nieuwe ziektekostenverzekeringsstelsel nog vrij nieuw was, was de eerste besparingsmethode die breed werd opgepakt, die van de collectieve verzekering. Daarbij gaat het om het verzekeren als lid van een groep, wat dus ook groepsvoordeel oplevert. Bekend is, dat je je via organisaties als de FNV collectief kunt verzekeren, maar dan moet je net lid zijn. Maar er zijn heel wat andere mogelijkheden bijgekomen om je collectief te verzekeren, en dat is minder bekend. Veel mensen denken: 'ik ben toch geen lid van een collectief', en laten die optie verder liggen. Echter, je hoort feitelijk altijd wel tot een of ander collectief zonder dat je het weet! Als je studeert, is er een collectiviteitskorting te krijgen via verzekeraars; als je lid bent van een ouderenbond; en zo zijn er tal van voorbeelden. Kortom: sluit de mogelijkheid dat je je collectief kunt verzekeren niet uit, want die gaat ook voor jou hoogstwaarschijnlijk op.

Tip: de halve online offerte-aanvraag

Wil je eens rondneuzen naar collectiviteitskortingen die jou nog onbekend zijn? Vul dan eens pakweg de helft van een online offerteaanvraag in. Dan schotelen veel verzekeraars je namelijk de optie voor om te zoeken naar voor jou van toepassing zijnde collectiviteitskortingen.. ook soorten waar je nooit bij stil had gestaan!

Is collectief verzekeren (nog) voordelig?

Toen er nog niet zo veel mogelijkheden in beeld waren voor besparing op je ziektekostenverzekering én mensen nog niet zo massaal bezig waren de goedkoopste optie te vinden, gebeurde er niet veel anders dan het opzoeken van het collectief verzekeren. 'Dat is de beste en voordeligste manier', was de slotsom. Zo is dat niet meer. De collectieve verzekering levert klinkende korting op, dat is gebleven. Maar andere opties, die je voorheen niet altijd had of zag, kunnen veel meer voordeel opleveren.

De online verzekering

Onlangs werd weer eens geadviseerd: kijk naar een online verzekering, als je het voordelig wilt hebben én bepaalde beperkingen voor lief wilt nemen. Rondom de online verzekering bestaan echter misverstanden. Een online verzekering is niet een verzekering die je online afsluit! Dat kan evengoed een van de bestaande verzekeraars zijn die met de goede oude methodes werkt, en dus nog altijd ongeveer even duur is. Je spreekt pas van een online verzekering als de verzekeraar bepaalde diensten via internet laat lopen, zodat er bespaard wordt. Een besparing die aan jou als klant doorgegeven wordt. Dit betekent gewoonlijk wel het einde van de vertrouwde enveloppen in de brievenbus. Online correspondentie én administratieve afhandeling is je deel.

Extra beperkingen

Wie zich online verzekert, moet met zo'n nieuwe, niet erg persoonlijke en/of vertrouwde werkwijze akkoord gaan. Bovendien gelden voor online en andere goedkopere verzekeringen vaak extra beperkingen, bijvoorbeeld ten aanzien van je keuzevrijheid. Als besparing echter voor gemak gaat wat jou betreft, is dit een optie. Maar nogmaals: kijk goed welke specifieke beperkingen gelden, en kijk ook op forums en dergelijke hoe tevreden andere klanten van deze verzekeraar zijn! Overigens zit het 'merk ' van een online verzekering vaak gewoon onder de paraplu van een grote, vertrouwde verzekeraar. Anderzorg bijvoorbeeld, hoort bij Menzis. Dat kan een geruststellend gevoel geven: zelfde maatschappij, voordeligere aftakking.

Leuk, extraatjes?

Leuk, al die extraatjes. Lekker een maandje gratis naar de sportschool, korting op beautyproducten of weekendjes weg. Echter, reken deze voordeeltjes nooit bij je premiebesparing! Ten eerste kun je via allerlei aanbieders, zoals Groupon, ook de leukste kortingen krijgen op precies dezelfde dingen. Ten tweede worden voordeeltjes betaald, zij het indirect.. en wel door jouzelf!

De jongerenverzekering?

Pas wanneer je een persoonlijke online indicatie van je verzekeringskosten opvraagt bij een online verzekeraar, valt je mogelijk iets op: het is een verzekering voor jongeren... maar het levert wel een offerte op, ondanks het feit dat jij wellicht de leeftijd van 'jongere' ver ontstegen bent! Dat kan. Merkwaardig genoeg profileren ziektekostenverzekeraars zich regelmatig als jongerenverzekeraar, maar word je als niet-jongere dan vaak ook geaccepteerd. Niet meer tegen diezelfde uiterst lage premie wellicht, maar toch kan de besparing de moeite waard zijn.

Tot slot
Klaar voor de jacht op de goedkoopste ziektekostenverzekering? Benoem jezelf vandaag nog tot jongere tot het tegendeel bewezen is, tot deel van een collectief waar je wellicht nog nooit bij stil hebt gestaan, kortom: sta open voor alle mogeijke opties. Veel klinkende ofwel uitgespaarde munt gewenst!
Gerelateerde artikelen
Wat is de beste zorgverzekering voor jongeren?Wat is de beste zorgverzekering voor jongeren?Wat is de beste zorgverzekering voor jongeren? Wanneer je net achttien bent, moet je een eigen zorgverzekering afsluiten…
Acceptatie zorgverzekering 2020 verplicht?Acceptatie zorgverzekering 2020 verplicht?De verplichte acceptatie voor een zorgverzekering en niet afgewezen mogen worden geldt niet voor een aanvullende verzeke…
Collectieve zorgverzekering 2020 en eigen risico 2020Collectieve zorgverzekering 2020 en eigen risico 2020Let op de collectieve zorgverzekering 2020 en de korting. De collectiviteitskorting is in 2020 ook voor de zorgverzekeri…
Collectieve zorgverzekering afsluitenCollectieve zorgverzekering afsluitenEr zijn steeds meer mensen die een collectieve verzekering afsluiten. De belangrijkste reden daarvoor is dat ze dan aans…
Wat is de beste zorgverzekering voor studenten?Wat is de beste zorgverzekering voor studenten?Wat is nou eigenlijk de beste zorgverzekering voor studenten? Waar moet je als student op letten wanneer je een zorgverz…
Bronnen en referenties
  • Independer
  • Menzis
  • Anderzorg
  • Nu.nl
  • Zorg en Zekerheid

Reageer op het artikel "Goedkoopste ziektekostenverzekering: online of collectief?"

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 29-11-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!