InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Zorgverzekering: de zorgverzekeraar CZ-Delta Lloyd

Zorgverzekering: de zorgverzekeraar CZ-Delta Lloyd

Zorgverzekering: de zorgverzekeraar CZ-Delta Lloyd De zorgverzekeraar CZ-Delta Lloyd is een van de grootste zorgverzekeraars van Nederland. Na Achmea, Uvit en Menzis is het de vierde zorgverzekeraar qua grote. Het bedrijf is ontstaan nadat CZ in 2008 de afdeling zorgverzekeringen kocht van Delta Lloyd. Er worden nog wel steeds zorgverzekeringen verkocht onder het label Delta Lloyd en Ohra. Door het samen gaan kon er op kosten worden bespaard en kan de zorgverzekering goedkoper worden aangeboden. CZ-Delta Lloyd is een van de grootste zorgverzekeraars van Nederland. Na Achmea en Uvit is het de grootste zorgverzekeraar. Ruim drie miljoen Nederlanders hebben via het bedrijf een zorgverzekering afgesloten. CZ kocht de afdeling voor zorgverzekeringen op van de verzekeringsmaatschappij Delta Lloyd. De twee organisaties fuseerde op 1 januari 2008 met elkaar. Dat gebeurde nadat eerder een fusie tussen Agis, Menzis en Delta Lloyd niet was door gegaan. In deze tijd zochten veel zorgverzekeraars tot elkaar. De nieuwe Zorgwet die op 1 januari 2006 werd ingevoerd zorgde voor een herziening van het zorgstelsel. Elke Nederland was voortaan verplicht om een zorgverzekering af te sluiten. Wanneer iemand dat niet doet, dan loopt hij of zij de kans op een grote boete. Ook maakte de nieuwe Zorgwet het makkelijker om te concurreren. Op die manier hoopte de regering dat de kosten voor de zorg konden dalen. Zorgverzekeraars mochten voortaan hun eigen zorg inkopen. Om meer slagkracht te hebben en dus effectiever te kunnen werken fuseerden veel zorgverzekeraars en zo ook CZ en Delta Lloyd.

Zorgverzekering van CZ, Delta Lloyd en Ohra

Bij de overname van de Delta Lloyd Zorgverzekeringen bedong Delta Llyod het recht om de zorgverzekeringen onder de naam Delta Lloyd en Ohra te blijven aanbieden. Ohra was een ander label waaronder Delta Lloyd zorgverzekeringen aanbood. Het bedrijf was namelijk eerder met verzekeraar Ohra gefuseerd, ook met het doel om de slagkracht te vergroten. Via beide labels hadden echter maar zevenhonderdduizend mensen mensen een zorgverzekering afgesloten. Dat was te weinig om grootschalig afspraken te maken met allerlei zorginstellingen en op die manier de kosten te drukken. Via de CZ-groep waren ruim 2.5 miljoen mensen verzekerd. Door de overname nam de effectiviteit veel meer toen en op die manier konden de kosten worden gedrukt.

De zorgverzekeraar CZ-Delta Lloyd

De combinatie CZ-Delta Lloyd is landelijk actief en heeft een marktaandeel van ruim twintig procent. Van oorsprong zitten de meeste klanten in het zuiden. In de provincies Noord-Brabant en Limburg heeft zij een marktaandeel van veertig procent. In Zeeland heeft CZ-Delta Lloyd zelfs een marktaandeel van zestig procent. De hoofdkantoren van de zorgverzekeraar zijn daarom ook gevestigd in Breda, Tilburg en Sittard. Verder zijn er 19 servicekantoren die ook vooral in het zuiden gevestigd zijn. In de Randstad, Gelderland en Overijssel heeft de zorgverzekeraar een marktaandeel van ongeveer tien procent en in de noordelijke provincies ligt dat marktaandeel rond de vijf procent. Het is daar wel het snelst groeiend. Over 2010 zag het bedrijf haar marktaandeel licht toenemen met 0.7 procent.

Zorgverzekering afsluiten bij CZ

Zorgverzekeraar CZ biedt verschillende soorten zorgverzekeringen aan. Ten eerste biedt zij de basisverzekering aan. Iedere Nederlander is verplicht om die af te sluiten. Het is wel mogelijk om zelf te bepalen hoe hoe hoog het eigen risico ligt bij CZ. Daarnaast biedt zij een aanvullende verzekering aan. In deze zorgverzekering zijn een aantal vergoedingen opgenomen die geen deel uitmaken van het basispakket. Los daarvan wordt ook nog de tandheelkundige verzekering aangeboden. Deze is vooral verstandig wanneer u met enige regelmaat gaatjes heeft of langs de tandarts moet. Als laatste biedt CZ een zorgverzekering aan voor een ieder die het buitenland woont. De kosten daarvan hangen mede af van het land waar u woont.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zorgverzekering: de zorgverzekeraar CZ-Delta Lloyd"

Reactie

Annie, 04-11-2015 21:05 #1
Is het mogelijk:
- ik heb een praktijk in België, heb Belgische klanten voor ademcoach en herbs.
Hebben jullie een verzekering die tussenkomst geeft aan mijn Belgische klanten? Kan ik beter een praktijk in Nederland hebben? Of mijn zetel in Nederland en mijn praktijk hier houden? Wat hebben jullie om de klanten toch tussenkomst te geven?
Hartelijk dank.

Infoteur: Simcha
Laatste update: 08-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 1
Schrijf mee!