InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Acceptatie zorgverzekering 2019 verplicht?

Acceptatie zorgverzekering 2019 verplicht?

Acceptatie zorgverzekering 2019 verplicht? De verplichte acceptatie voor een zorgverzekering en niet afgewezen mogen worden geldt niet voor een aanvullende verzekering. Bij de aanmelding voor een zorgverzekering is er in 2019 alleen een acceptatieplicht voor verzekeraars om u aan te nemen bij de basisverzekering, niet voor de aanvullende verzekering. Uw aanvraag kan dus worden afgewezen. Als u chronisch ziek bent of hoge ziektekosten hebt is een afwijzing mogelijk. Kiest u daarom de goedkoopste basisverzekering bij een nieuwe verzekeringsmaatschappij en laat u de aanvullende en vaak duurdere verzekering bij u uw oude zorgverzekeraar?

Afgewezen voor een zorgverzekering, wat nu?

Acceptatie en acceptatieplicht zorgverzekering, basisverzekering of nieuwe aanvullende verzekering?

De basisverzekering 2019 is voor iedere Nederlander gelijk. Waar u de basisverzekering ook afsluit, de dekking vanuit dit basispakket is voor iedereen hetzelfde. De zorgpremie die u moet betalen voor een basisverzekering kan per zorgverzekeraar anders zijn. Met andere woorden, voor hetzelfde pakket betaalt u bij de ene aanbieder meer dan bij de andere. Vergelijk het met twee winkels die hetzelfde product verkopen, maar waarbij de ene winkel 10% duurder is dan de andere. In dat geval zult u niet aarzelen: u koopt bij de winkel die het goedkoopste is. Hetzelfde kunt u doen voor uw basisverzekering 2019.

De basisverzekering zorg is verplicht voor iedereen

Iedere Nederlander, iedere ingezetene in ons land of wie in ons land werkt is wettelijk verplicht om minimaal een basisverzekering af te sluiten. Met deze verzekering bent u gedekt tegen de standaardkosten van de huisarts, de specialist, het ziekenhuis of de via de apotheker verstrekte medicijnen. Bepaalde kosten komen ten laste van uw eigen risico. Dat verplicht eigen risico is in 2019 gelijk aan 385 euro. Niet alle medische kosten zijn hiermee gedekt en een aantal zaken wordt uitgesloten. Zo is bijvoorbeeld de vergoeding voor tandheelkundige zorg uit het basispakket gehaald en worden de meeste cosmetische ingrepen en plastische chirurgie niet door de basisverzekering vergoed. De actuele samenstelling van de basisverzekering kent vele details, waarop u zult moeten letten om niet zelf geconfronteerd te worden met hoge zorgkosten.

Een aanvullende zorgverzekering afsluiten in 2019

Wie extra zorg nodig heeft bovenop wat standaard vanuit de basisverzekering wordt aangeboden, kan het beste ook een aanvullende verzekering afsluiten. Veel chronisch zieken hebben een aanvullende verzekering, vele mensen hebben een aparte verzekering voor de tandarts of kiezen voor een aanvullende verzekering met daarin veel fysiotherapie. In al die gevallen kan een aanvullende verzekering een goede keuze zijn. De keuze is individueel bepaald.

Wat kost dat?

Ook de hoogte van de zorgpremie kan een belangrijke rol spelen. Daarom loont het zeker de moeite om op het internet allerlei zorgverzekeraars met elkaar te vergelijken om te achterhalen welke verzekeraar de goedkoopste zorgpremie heeft.

Geen acceptatieplicht voor aanvullende verzekering

De basisverzekering kent een acceptatieplicht, maar er bestaat geen acceptatieplicht voor de aanvullende verzekering. Dat betekent dat een verzekeringsmaatschappij u kan weigeren of de zorgpremie zo hoog kan maken, dat het voor u niet meer interessant is om hiervoor te kiezen. In dat geval is het aan te raden om de aanvullende zorgverzekering niet te veranderen en te blijven bij uw huidige zorgverzekeraar. Voor de basisverzekering daarentegen gaat u wel op zoek naar de goedkoopste aanbieder.

Overstappen naar een andere zorgverzekering in 2018

Als u wilt overstappen naar een andere zorgverzekering en een andere zorgaanbieder, moet u goed de tijd in de gaten houden. U kunt uw oude verzekering tot uiterlijk 31 december van een jaar opzeggen. Bovendien komen de meeste zorgverzekeraars pas gedurende november met de hoogte van de premie. Zodra die premies bekend zijn, moet u aan de slag. Als u een bestaande verzekering wilt opzeggen om over te stappen, kunt u het beste een verzekering opzeggen als de nieuwe verzekering echt rond is. Vraag ook de nieuwe maatschappij of zij de verzekering voor u zullen opzeggen. Vaak is er een opstapservice. Snel op zoek dus naar de goedkoopste premie zorgverzekering 2019 en laagste zorgpremie 2019.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Acceptatie zorgverzekering 2019 verplicht?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 13-09-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Ziektekostenverzekering 2019
Schrijf mee!