InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Vergoeding fysiotherapie 2012

Vergoeding fysiotherapie 2012

Vergoeding fysiotherapie 2012 Jaarlijks wordt het basispakket van de zorg verder uitgekleed. De vergoeding voor fysiotherapie in 2012 wordt beperkt: de verzekerden moeten de eerste 20 behandelingen zelf betalen. De vergoeding voor sommige chronische aandoeningen stopt. Als je fysiotherapie nodig hebt, is het dan ook verstandig een aanvullende zorgverzekering af te sluiten.

Bezuinigingen fysiotherapie 2012

Het kabinet moet bezuinigen om het overheidstekort te verminderen. Er wordt ook gesneden in de gezondheidszorg. De gevolgen voor de patiënt zijn dat hij meer behandelingen voor fysiotherapie zelf moet betalen. In 2011 moesten verzekerden van 18 jaar en ouder de eerste 12 behandelingen zelf betalen. In 2012 gaat het om de eerste 20 behandelingen. Het gaat om behandelingen die op de zogenaamde “chronische lijst” staan. Op deze lijst staan alle aandoeningen die voor vergoeding van fysiotherpaie in aanmerking komen.

Voor verzekerden die jonger dan 18 jaar zijn, blijft de situatie hetzelfde. Zij hebben recht op de vergoeding van een aantal behandelingen vanuit de basisverzekering. De bezuinigingen op de fysiotherapie zouden 110 miljoen euro op moeten leveren.

Vergoeding fysiotherapie 2012 verdwijnt

Er wordt geschrapt in de lijst van aandoeningen die voor vergoeding van de fysiotherapie in aanmerking komen. De volgende chronische aandoeningen worden vanaf 2012 niet meer vergoed:
  • wervelfractuur als gevolg van osteoporose;
  • reumatoïde artritis of chronische reuma;
  • chronische artriden;
  • spondylitis ankylopoetica (morbus Bechterew);
  • reactieve artritis;
  • juveniele (idiopatische) chronische artritis.
  • myocard-infarct;
  • status na coronary artery bypass-operatie (CABG);
  • status na percutane transluminale coronair angioplastiek (PTCA);
  • status na hartklepoperatie;
  • status na operatief gecorrigeerde congenitale afwijkingen.

(bron: Rijksoverheid)

De bovenstaande aandoeningen worden niet meer vergoed, omdat er onvoldoende bewijs is dat de behandelingen effectief zijn. Het College voor Zorgverzekeringen is op basis van onderzoek tot deze conclusie gekomen.

Aanvullende verzekering fysiotherapie

Vanuit het basispakket is de vergoeding voor fysiotherapie gering. Als je fysiotherapie moet volgen, is het in de meeste gevallen goedkoper om een aanvullende zorgverzekering af te sluiten die de kosten voor fysiotherapie gedeeltelijk of volledig dekt. Op de website van Independer is een overzicht te vinden van de zorgverzekeringsmaatschappijen die een aanvullende verzekering aanbieden voor fysiotherapie. De vergoedingen zijn in de meeste gevallen beperkt tot een maximum aantal behandelingen, tot een bepaald bedrag.

Welk bedrag u per jaar vergoed krijgt, hangt af van de aanvullende verzekering. Er zijn aanvullende verzekeringen voor jongeren, gezinnen, 50+ ‘ers en daarnaast wordt er onderscheid gemaakt in “basis”, “plus” en “excellent”, afhankelijk van het aantal behandelingen dat vereist is.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid
  • Ik ontkom er niet aan om het rijtje met chronische aandoeningen letterlijk over te nemen.

Reageer op het artikel "Vergoeding fysiotherapie 2012"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 13-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!