InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Naturapolis 2020 of restitutiepolis 2020?

Naturapolis 2020 of restitutiepolis 2020?

Naturapolis 2020 of restitutiepolis 2020? Let op de zorgpremie 2020. De basisverzekering is voor iedereen gelijk, maar er is wel degelijk verschil tussen een naturapolis of een restitutiepolis. De premie van een naturapolis is meestal goedkoper, maar niet iedereen kiest ervoor. Vooral omdat hij zelf zijn zorg en zorgaanbieder wil kunnen kiezen. Het ziet er naar uit dat u bij een naturapolis in 2020 niets meer vergoed krijgt als u naar een ander ziekenhuis wilt dan de zorgverzekeraar wil.

Kies uw zorgpolis 2020 uit

Zorgverzekering 2020, verschil naturapolis en restitutiepolis

Voor de basisverzekering hoeft de keuze tussen een naturapolis of restitutiepolis niets uit te maken, omdat de vergoedingen vanuit de basisverzekering voor iedereen gelijk zijn. Het verschil zit echter in hoe de zorg wordt aangeboden en wie de zorg verleent. Wie zelf wil bepalen door wie hij behandeld wordt, kiest voor de restitutiepolis. Minister Schippers wil de naturapolis beperken.

Wat is een naturapolis?

Een naturapolis betekent zorg in natura. Anders gezegd, de zorgverzekeraar heeft zorg ingekocht bij bepaalde partijen en bij hen moet u de zorg ook afnemen. Doet u dat niet, dan wordt de zorg niet vergoed (super-naturapolis) of voor slechts een deel. Zorgaanbieders en zorgverzekeraar maken afspraken over de te verlenen zorg. Die zorg moet natuurlijk wel aan bepaalde minimumeisen voldoen, maar het is in het belang van de verzekeraar dat dit zo goedkoop mogelijk gebeurt. Bekende voorbeelden zijn dat als u voor een bril naar de winkelketen gaat waarmee afspraken zijn gemaakt, u de bril volledig vergoed krijgt, maar als u naar een ander gaat de vergoeding beperkt is. De aangeboden bril zal een goed zien mogelijk maken, maar niet de top in het segment zijn. Dit is maar een voorbeeld, want zo zijn vele andere te geven. Dat betekent ook dat:
  • Een naturapolis goedkoper kan zijn;
  • Omdat het een natura product is, u zelf geen rekeningen hoeft voor te schieten.

Wat is een restitutiepolis?

Bij een restitutiepolis kiest u zelf de zorgaanbieder. U bepaalt door wie u behandeld wilt worden en krijgt van de zorgverzekeraar ook die vrijheid. Dat betekent dat u de rekeningen voorschiet en indient bij de verzekeringsmaatschappij. De verzekeraar stort vervolgens de vergoeding waarop u recht hebt op uw rekening. Het is afhankelijk van de voorwaarden in de polis of alles vergoed wordt. Voor de grotere vrijheid betaalt u een prijs. De restitutiepolis is duurder dan de naturapolis. Maar dat neemt voor grote groepen mensen niet weg dat ze hun vrijheid willen behouden en die prijs graag betalen. Overigens zit aan de vrijheid een grens wanneer het om spoedeisende hulp gaat. Dan nog kunt u in eerste instantie naar een ziekenhuis worden gebracht dat niet uw eerste keuze geweest zou zijn, maar door de spoed op dat moment toch de beste keuze was. Daarna kunt u altijd nog om overplaatsing vragen.

Zorgpremie 2020 voor naturapolis en restitutiepolis

Niet elke verzekeringsmaatschappij biedt u de keuze tussen een restitutiepolis of naturapolis. Een aantal aanbieders dat dat wel doet, treft u hieronder aan. Uit de tabel blijkt ook dat het verschil in premie niet groot hoeft te zijn, bedenk wel dat u de rekening moet voorschieten en dat als u kiest voor een zorgaanbieder die duurder is dan de vergoeding van uw verzekeraar, u het verschil moet bijbetalen. Als een verzekeringsmaatschappij het niet vermeld, hebt u te maken met een naturapolis. Onderstaand een lijst met aanbieders van een restitutiepolis. Deze aanbieders hebben meestal ook een goedkopere naturapolis, met uitzondering van ONVZ:
  • Avéro Achmea;
  • De Goudse restitutie;
  • Delta Lloyd;
  • DSW;
  • Iza;
  • Izz;
  • Menzis;
  • ONVZ;
  • SIZ restitutie;
  • Trias restitutie;
  • Unive restitutie;
  • VGZ restitutie;
  • Zilveren kruis.

Conclusie naturapolis 2020 of restitutiepolis 2020

Bekijk welke polis u als zorgverzekering neemt, een polis in natura of kiest u voor restitutie. Vergelijk de zorgpremie en bekijk de voorwaarden. Zo weet u precies welke zorgverzekering aan uw voorwaarden zal voldoen in 2020.
Gerelateerde artikelen
De ziektekosten in 2019, uw zorgverzekering opzeggen in 2019De ziektekosten in 2019, uw zorgverzekering opzeggen in 2019Een zorgverzekering sluit u voor een jaar af. Als u wilt overstappen naar een andere zorgverzekeraar kan dat uiterlijk 3…
Vrije artsenkeuze en lager eigen risico 2020?Vrije artsenkeuze en lager eigen risico 2020?Bij uw zorgverzekering 2020 staat u voor de keuze of u een vrije artsenkeuze wilt en hoe hoog uw eigen risico in de zorg…
Overstappen zorgverzekering 2020Overstappen zorgverzekering 2020Als de premie zorgverzekering 2020 omlaag gaat door het overstappen naar een andere verzekering, zult u dan ook overstap…
Acceptatie zorgverzekering 2020 verplicht?Acceptatie zorgverzekering 2020 verplicht?De verplichte acceptatie voor een zorgverzekering en niet afgewezen mogen worden geldt niet voor een aanvullende verzeke…
De ziektekosten in 2019, low budget basisverzekering ZEKURDe ziektekosten in 2019, low budget basisverzekering ZEKURDe zorgpremies zijn bekend en in 2019 kost de zorgpremie bij budgetpolis Zekur u vanaf 83,50 euro per maand. Opvallend…

Reageer op het artikel "Naturapolis 2020 of restitutiepolis 2020?"

Reacties

J. Driessen, 19-11-2015 16:10 #2
MIjn vrouw moet een staaroperatie ondergaan en wil dit laten doen in een niet gecontracteerde oogkliniek. We zijn verzekerd bij CZ NATURA POLIS. Wij krijgen wij vergoed bij de natura polis en wat bij de restitutie polis?
Groeten,
J D Riessen Reactie infoteur, 10-09-2019
Beste J. Driessen,
Als u een CZ Zorg-op-maatpolis hebt en naar een niet-gecontracteerde zorgverlener gaat, dan krijgt u maximaal 75% van de nota tot maximaal 75% van het afgesproken tarief terug. Bij een restitutiepolis zal de vergoeding 100% zijn.

A. van Oort, 22-05-2014 20:19 #1
Geldt bij een restitutiepolis bij b.v. bij CZ ik ook mijn eigen apotheek mag kiezen? Graag uw reactie? Reactie infoteur, 10-09-2019
Beste A. van Oort,
CZ heeft met de meeste apotheken een contract afgesloten, maar als u naar een niet door CZ gecontracteerde apotheek gaat, kan een lagere vergoeding gelden.

Infoteur: Info4mij
Laatste update: 10-09-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 2
Schrijf mee!