InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Compensatie eigen risico zorgverzekering

Compensatie eigen risico zorgverzekering

Compensatie eigen risico zorgverzekering Het eigen risico van 170 euro per jaar voor de zorgverzekering is voor veel mensen een hoog bedrag dat ze niet kunnen ophoesten. Nu is er compensatie te krijgen voor het eigen risico van de zorgverzekering. Deze compensatie voor het eigen risico van de zorgverzekering wordt uitgekeerd door het CAK.

CAK compensatieregeling eigen risico zorgverzekering

Voor alle mensen die in Nederland wonen, geldt dat zij een verplicht eigen risico moeten betalen voor de zorgverzekering. Dit is in 2011 een bedrag van 170 euro. Mensen die veel medicijnen gebruiken of die veel andere zorg nodig hebben, zitten heel snel op die 170 euro die ze dus zelf moeten betalen naast de maandelijkse premie voor hun ziektekostenverzekering.

Regeling Compensatie eigen risico (Cer)

Voor mensen voor wie die 170 euro eigenlijk te veel is, bestaat er de regeling Compensatie eigen risico (Cer). Zij kunnen in bepaalde gevallen een bepaald bedrag terugkrijgen om het verplicht eigen risico gedeeltelijk te compenseren. In 2011 bedraagt de Compensatie eigen risico 56 euro. De Nederlandse regering betaalt op die manier dus een deel van het eigen risico terug aan mensen waarvoor het bedrag te hoog is.

Moet de Regeling Compensatie eigen risico (Cer) worden aangevraagd?

Mensen die recht hebben op de Compensatie eigen risico voor de zorgverzekering hoeven zelf niets te doen. Het CAK kijkt zelf naar alle gegevens die geregistreerd staan bij de ziektekostenverzekering en die van het CAK zelf. Wordt bepaald dat iemand in aanmerking komt voor de compensatieregeling dan stuur het CAK hen tussen 31 augustus en 1 oktober 2011 een beschikking. Uitbetaling van het bedrag begint half november 2011.

Wie komen er in aanmerking voor de Regeling Compensatie eigen risico zorgverzekering

Mensen komen in aanmerking voor de compensatie van het eigen risico van de zorgverzekering als ze voldoen aan één of meer van de onderstaande voorwaarden:
  1. Het gebruik in 2009 en 2010 van veel medicijnen die met name genoemd zijn in de Regeling Zorgverzekering. Deze medicijnen zijn voorgeschreven en gedeclareerd via de Zorgverzekering
  2. De persoon in kwestie woonde op 1 juli 2011 minstens een halfjaar aan een stuk in een AWBZ-instelling.
  3. De persoon in kwestie was in 2009 en 2010 onder behandeling van het ziekenhuis of medisch specialist en had daarvoor hoge kosten (ingedeeld in diagnose kostengroep (DKG).

Wat te doen als er niet automatisch een compensatie zorgverzekering is verstrekt?

Het kan zijn dat iemand denkt recht te hebben op de compensatie, maar op 1 oktober 2011 geen brief heeft gehad daarover. Zon brief wordt overigens een beschikking genoemd. Iemand die denkt wel recht te hebben op de compensatie van het eigen risico 2011 voor de zorgverzekering kan die dan alsnog aanvragen. Doe dit via www.hetcak.nl of bel 0800 2108 om een aanvraagformulier aan te vragen. Het postadres van het Cak is Postbus 84030, 2508 AA Den Haag. Adresseren ter attentie van de afdeling CER.
Gerelateerde artikelen
Wat is de beste zorgverzekering voor jongeren?Wat is de beste zorgverzekering voor jongeren?Wat is de beste zorgverzekering voor jongeren? Wanneer je net achttien bent, moet je een eigen zorgverzekering afsluiten…
Bronnen en referenties
  • Sociaal Raadslieden
  • www.cak.nl

Reageer op het artikel "Compensatie eigen risico zorgverzekering"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 22-09-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!