InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > De digitale poliskluis 2017 (verzekeringen)

De digitale poliskluis 2017 (verzekeringen)

De digitale poliskluis 2017 (verzekeringen) Veilig uw geld in de kluis, de digi-kluis? Wie legitimatiebewijzen en andere papieren verliest is blij als hij ook de beschikking over een digitale kluis. Daar kunt u relatief veilig en relatief goedkoop uw documenten digitaal opslaan. Dat kan vanaf 2017 ook met uw verzekeringen via de digitale poliskluis. Vergelijk het met een website als mijn pensioenoverzicht, maar dan voor uw verzekeringspapieren. Geen dubbele verzekeringen meer en direct online inzicht in uw verzekeringen.

Verlies van belangrijke papieren

Door brand en diefstal kunt u zeer belangrijke papieren verliezen. Uw legitimatiebewijzen, diploma's, verzekeringspapieren. Maar daar kunt u nu wat aan doen door een digitale kluis te nemen. Het beheer van de kluis gaat via een beveiligde web omgeving. Bovendien zijn uw gegevens overal waar u bent bereikbaar. Ook handig als u per ongeluk uw papieren voor onderweg bent vergeten. Aan internetbankieren zijn we inmiddels gewend, maar aan een digitale kluis denken we meestal niet, ondanks de vele voordelen daarvan.

De digitale kluis is veilig

Net zoals het handig is om regelmatig een back-up van uw pc te maken, is het zeker verstandig om uw belangrijkste papieren te digitaliseren en digitaal op te slaan. Bekend zijn de rampen, waarbij mensen werkelijk alles verloren. Zelfs hun identiteit en verzekeringspapieren, omdat alles was vernietigd. Bovenop de schade die dan is opgelopen, is het dan vaak moeilijk en in sommige gevallen onmogelijk, om de schade bij de verzekeraar snel af te wikkelen. Daarom is het altijd goed om een digitale kopie te maken van:
  • Uw verzekeringspapieren. Denk aan uw belangrijke polissen, zoals die van de ziektekosten, de opstal-, inboedel-, levensverzekering, en die van de wettelijke aansprakelijkheid. Verzekeringsmaatschappijen zijn afhankelijk van een gedocumenteerde inboedel lijst. Uw totale claim bedrag kan nooit méér zijn dan waarvoor u de waarde kunt aantonen en waarvoor u verzekerd bent.
  • Uw diploma’s. Het is altijd goed om uw getuigschriften ook digitaal te bewaren.
  • Uw identiteitspapieren, zoals uw paspoort en identiteitskaart.
  • Uw belangrijkste dokter gegevens.
  • Allerlei juridische documenten.
  • Papieren van de aankoop van uw huis.
  • Foto scans van uw juwelen.

De poliskluis 2017

Vanaf 2017 is er de poliskluis waarin u een overzicht krijgt van al uw verzekeringen. Met de poliskluis krijgt u via een speciale website online toegang tot al hun verzekeringsgegevens. Achmea, ASR, Nationale-Nederlanden en Reaal doen hier aan mee. Uw voordelen:
  • Alles is digitaal in te zien, geen papieren gedoe meer.
  • Zo kunt u eenvoudig eventuele dubbele dekkingen controleren.
  • U kunt iemand anders machtigen om uw verzekeringen te regelen.
  • Het overstappen naar een andere verzekering is zo eenvoudiger dan ooit.

Slot digitale poliskluis 2017

U kunt altijd een back-up maken en digitale zaken meenemen op een USB-stick, of opslaan op andere geheugen dragers. Maar dan nog is het de vraag of dat voldoende is in geval van calamiteiten. Een digitale kluis bij een bank, de poliskluis bij de verzekeraars, of een andere aanbieder van digitale kluizen kan dan een welkome hulp zijn. De aanbieders stellen daarbij dat u alles wat belangrijk is, zo zou kunnen opslaan. Technisch is dit natuurlijk correct, maar is het veilig om pincodes in een digitale kluis op te slaan? Phishing en andere fraude technieken zijn namelijk nooit ver weg.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De digitale poliskluis 2017 (verzekeringen)"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 13-03-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Verzekeringen
Schrijf mee!