InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > CAR verzekering

CAR verzekering

CAR verzekering De CAR verzekering is een verzekering die schade vergoed op en rondom een bouwterrein. Wanneer je een huis wilt (ver)bouwen kan een CAR verzekering afsluiten verstandig zijn, zodat materiële schade toegebracht aan de woning of betrokkenen gedekt is. CAR verzekeringen zijn bij diverse verzekeringsmaatschappijen af te sluiten.

Wat is de CAR verzekering?

Hoewel de naam anders doet denken, is de CAR verzekering geen autoverzekering. CAR is namelijk een afkorting, het staat voor 'Construction All Risks'. De CAR verzekering is een verzekering die specifiek op de bouw of verbouwing van een huis gericht is. Tijdens de bouw kan er immers van alles misgaan en de schade die ontstaat kan flink in de kosten lopen. De CAR verzekering beschermt iedereen die betrokken is bij het bouwwerk, van opdrachtgever, architect, bouwdirectie tot aannemer. Wanneer er onverhoopt schade toegebracht wordt aan de woning zijn alle betrokkenen verzekerd tegen de materiële schade. CAR verzekeringen hebben vaak een tijdelijk karakter, de zogenaamde aflopende CAR verzekering. De dekking geldt dan van het begin van de bouw tot het einde van de bouw en houdt daarna op. Er zijn echter ook doorlopende CAR verzekeringen mogelijk.

Wie moet de CAR verzekering afsluiten?

Bij de bouw of verbouwing zijn diverse partijen betrokken, waarvan de belangrijkste het aannemingsbedrijf en de opdrachtgever zijn. Beide profiteren van de CAR verzekering, voor beide is het dus erg verstandig een CAR verzekering af te sluiten. Maar wie van beide moet dat dan doen? Veel aannemingsbedrijven hebben een doorlopende CAR verzekering, waardoor de opdrachtgever geen aanvullende CAR verzekering af hoeft te sluiten. Toch kan het voor de opdrachtgever aantrekkelijk zijn (ook) een CAR verzekering af te sluiten. Daarmee kun je mogelijk de kosten besparen die de aannemer ongetwijfeld doorberekend in zijn tarieven, en heb je zelf in de hand met welke verzekeringsmaatschappij je in zee gaat. Wanneer je als opdrachtgever toch besluit om de verantwoordelijkheid voor het afsluiten van de CAR verzekering bij de aannemer neer te leggen, is het verstandig om een kopie van de verzekeringspolis te vragen en te onderzoeken of deze afdoende is.

Waar kun je een CAR verzekering afsluiten?

Er zijn diverse verzekeringsmaatschappijen die CAR verzekeringen aanbieden, zowel voor bedrijven als voor particulieren. Interpolis biedt zowel een kortlopende als een doorlopende CAR-verzekering aan voor ondernemers in de bouw in de zogenaamde Interpolis Bedrijven Compact Polis. Ook VGN verzekeringen biedt dergelijke verzekeringen voor onder meer ondernemers in de bouw aan. ASR verzekeringen biedt naast bedrijfsverzekeringen ook CAR verzekeringen voor particulieren aan.

Polisvoorwaarden CAR verzekering

Wanneer je een CAR verzekering afsluiten wilt is het van groot belang de 'kleine lettertjes' goed te bestuderen. Veel CAR verzekeringen dekken namelijk niet alle schade. Schade aan het bouwmateriaal en letsel opgelopen door betrokkenen zijn doorgaans wel verzekerd. Sommige verzekeraars bieden daarnaast transportschade aan bouwmaterialen en bedrijfsschade op het moment dat de bouw onverwacht uitloopt aan. In sommige gevallen ontstaat er schade die onder de dekking van de CAR verzekering als een andere verzekering valt. Per individuele situatie moet bekeken worden welke verzekering wat moet vergoeden. Je kunt in je verzekeringspolis op laten nemen dat de schade in eerste instantie door de CAR verzekering vergoed wordt en dat de verzekeraar de schade eventueel later kan verhalen op andere verzekeraars.

De CAR verzekering kent net als vrijwel alle verzekeringen bepaalde uitsluitingen. Zo wordt schade, verlies of aansprakelijkheid veroorzaakt vandalisme, atoomkernreacties, natuurrampen en werkstaking doorgaans niet vergoed. Ook tuinen, beplanting en toegangswegen vallen niet onder de dekking van de CAR verzekering. Daarnaast wordt schade die het gevolg is van onoplettendheid en nalatigheid niet vergoed.

Er is van sprake van een eigen risico, dat men naar behoefte kan verhogen. Het is verstandig om de geplande verbouwingstijd ruim te nemen en een CAR verzekering uit te zoeken waarbij verlenging indien noodzakelijk geen probleem is.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Claes, P. F., van Dijk, J. W. S. & Winters, H. (2007) Praktijkgids schade & verzekeren 2007. Uitgeverij Kluwer.
  • Brochure CAR verzekering van delta lloyd

Reageer op het artikel "CAR verzekering"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 01-09-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!