InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Niet verzekerd, wat nu?

Niet verzekerd, wat nu?

Niet verzekerd, wat nu? Niet verzekerd, wat nu? Veel mensen schieten direct in de stress als ze horen dat iemand onverzekerd is. Er zijn echter maar een paar verplichte verzekeringen in Nederland. De zorgverzekering is verplicht voor iedereen, de WAM verzekering is verplicht voor autobezitters en de opstalverzekering is vrijwel altijd verplicht voor huizenbezitters. Wat moet je doen als je onverzekerd bent?

Niet verzekerd zijn, is dat een probleem?

Veel mensen schrikken wanneer ze horen dat iemand onverzekerd is. Maar niet verzekerd zijn hoeft helemaal niet direct een probleem te vormen. De vraag die centraal staat is waarvóór je niet verzekerd bent. Er zijn namelijk slechts een aantal verplichte verzekeringen in Nederland. De overige verzekeringen zijn niet verplicht maar zijn soms wel erg handig om af te sluiten. Wanneer je werkgever of werknemer bent zijn er aanvullende verplichte verzekeringen.

Welke verzekeringen zijn verplicht in Nederland?

De zorgverzekering is een verzekering die verplicht is voor iedereen. Wanneer je geen zorgverzekering afgesloten hebt kun je zelfs een boete krijgen. Naast de zorgverzekering zijn er nog een aantal verzekeringen die enkel in bepaalde gevallen verplicht zijn. Eén daarvan is de WAM verzekering. De WAM verzekering is verplicht voor eigenaren van een auto. Mensen met een hypotheek moeten in vrijwel alle gevallen een opstalverzekering afsluiten.

Welke vrijwillige verzekeringen zijn handig?

Naast de verplichte verzekeringen zijn er een aantal vrijwillige verzekeringen die zeker het afsluiten waard zijn. Wanneer je deze niet afgesloten hebt en je de schade zelf moet vergoeden kan dit tot in de tienduizenden euro's lopen. Aan te raden vrijwillige verzekeringen zijn de aansprakelijkheidsverzekering, de inboedelverzekering en de uitvaartverzekering. Een aansprakelijkheidsverzekering, vaak afgekort tot WA verzekering (wettelijke aansprakelijkheid), dekt schade die de verzekerde aan anderen of goederen toegebracht heeft. Een inboedelverzekering geeft dekking tegen schade aan de inboedel van je woning, je bezittingen. Deze schade kan bijvoorbeeld ontstaan door brand of inbraak. Wanneer je een uitvaartverzekering afgesloten hebt hoeven je nabestaanden zich geen zorgen te maken om hoge kosten die een uitvaart vaak met zich meebrengt.

Wat moet je doen als je niet verzekerd bent?

Wanneer je de verplichte verzekeringen niet afgesloten hebt, is het uiteraard handig om deze alsnog af te sluiten. Maar kan dit zo maar? En krijg je geen boete wanneer je als onverzekerde een verzekering afsluiten wilt?

Zorgverzekering afsluiten

Iedereen van 18 jaar en ouder die in Nederland woont of loonbelasting afdraagt is verplicht tenminste een basiszorgverzekering te hebben. Uitzonderingen zijn gemoedsbezwaarden en militairen in dienst. Eind 2008 waren er 171.000 mensen zonder verplichte zorgverzekering, een flink aantal dus. Wanneer je geen zorgverzekering afgesloten hebt, kun je een boete krijgen van maximaal 130% van de nominale premie van de basisverzekering die je in de onverzekerde periode had moeten betalen (met een maximum van vijf jaar). In 2010 heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel Opsporing Onverzekerden aangenomen. Hierin is opgenomen dat onverzekerden actief opgespoord zullen worden en na het negeren van aanschrijvingen en boetes ingeschreven zullen worden bij een verzekeraar, waarna men extra kosten moet betalen. Op dit moment betaal je geen boete wanneer je als onverzekerde een zorgverzekering afsluiten wilt.

WAM verzekering afsluiten

Wanneer je een auto bezit, moet je een WAM verzekering afsluiten. Op dit moment rijden er honderdduizenden auto's onverzekerd rond in Nederland. Wanneer deze schade veroorzaken aan een andere auto of persoon, draaien zij zelf voor de schadevergoeding op, die tot in de tienduizenden euro's kan lopen. Onverzekerd autorijden is dus een groot financieel risico. Daarnaast kun je een boete krijgen, omdat je in overtreding bent. Deze boete kun je krijgen wanneer je tijdens de standaard politiecontroles van de weg gehaald wordt, maar ook via het CatchKen-systeem van het KLPD, dat onverzekerden kan opsporen. Wanneer je deze boete niet betaalt kan je uiteindelijk de rijbevoegdheid ontzegd worden. Het is dus verstandig om zo snel mogelijk een WAM verzekering af te sluiten wanneer je deze niet hebt als autobezitter.

Opstalverzekering afsluiten

Een opstalverzekering is vrijwel altijd verplicht. Hypotheekverstrekkers eisen namelijk vrijwel altijd dat je een opstalverzekering afsluit. Een opstalverzekering dekt namelijk de schade aan je huis, bijvoorbeeld door brand, blikseminslag of inbraak. Hypotheekverstrekkers eisen de opstalverzekering omdat de woning het onderpand voor de lening is. Je krijgt dus geen boete wanneer je geen opstalverzekering afgesloten hebt, maar het verkrijgen van een hypotheek zal erg lastig zo niet onmogelijk worden.
Gerelateerde artikelen
Verplichting een zorgverzekering afsluitenVerplichting een zorgverzekering afsluitenIn Nederland bestaat een verplichting om een zorgverzekering af te sluiten. Nederlanders die niet verzekerd zijn, hebben…
Opzegging zorgverzekering: hoe zeg je je zorgverzekering op?Opzegging zorgverzekering: hoe zeg je je zorgverzekering op?In 2012 stijgen de premies van de zorgverzekering en de aanvullende verzekering weer behoorlijk. Ook gaat het eigen risi…
Wat is de beste zorgverzekering als je achttien jaar bent?Wat is de beste zorgverzekering als je achttien jaar bent?Als je achttien bent geworden, krijg je opeens te maken met allerlei extra verplichtingen. Eentje hiervan is de zorgverz…
Zorgverzekering: verzekering afsluiten via PMAZorgverzekering: verzekering afsluiten via PMAPMA is een bedrijf dat financiële producten aanbiedt. Het hoofdkantoor van het bedrijf is gevestigd in Nieuwerkerk aan d…
Geen zorgverzekeringEen zorgverzekering is in Nederland verplicht. Het gaat dan om de basisverzekering. Toch zijn er nog mensen die geen zor…
Bronnen en referenties
  • http://www.ikzoekdekking.nl/
  • http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/overtredingen/verzekering/
  • http://www.homefinance.nl/opstalverzekering/informatie/wat-is-een-opstalverzekering.asp

Reageer op het artikel "Niet verzekerd, wat nu?"

Reactie

M. Boerboom, 02-04-2013 19:36 #1
Hallo,

Ik wil me auto, elektrische bromfiets, en huis verzekeren, maar omdat wij betalings achterstand hadden lukt dat niet meer bij de reguliere maatschappijen.
Wat moet ik doen?

Groetjes Marco

Infoteur: Melod
Laatste update: 04-09-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 1
Schrijf mee!