InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Het verbond van verzekeraars, wat doen zij?

Het verbond van verzekeraars, wat doen zij?

Het verbond van verzekeraars, wat doen zij? Het verbond van verzekeraars, kortweg bond van verzekeraars genoemd, is een belangenvereniging van Nederlandse verzekeraars en daarmee indirect Nederlandse verzekerden. Het verbond van verzekeraars vertegenwoordigt de verzekeraars in politieke gesprekken en biedt een platform voor verzekeraars. Daarnaast biedt het een aantal handige verzekering modules, zoals de verbond van verzekeraars inboedelwaardemeter. Hiermee kan men onderzoeken of men onderverzekerd is of niet.

Het verbond van verzekeraars

Het verbond van verzekeraars, kortweg ook wel de bond van verzekeraars genoemd, is een belangenvereniging van particuliere verzekeraars die actief zijn op de Nederlandse markt. Het verbond van verzekeraars bestaat - zoals de naam al doet vermoeden - uit verzekeraars. In totaal is ongeveer 95% van de verzekeraars lid van het verbond van verzekeraars. Het is erg belangrijk dat de belangen van verzekeraars behartigd worden door een dergelijke bond van verzekeraars. Voorstellen in de politiek zorgen continu voor verschuivingen in de verzekeringsmarkt die niet altijd even goed uit zullen pakken voor verzekeraars wanneer zij doorgezet worden. Het is daarom belangrijk dat verzekeraars gehoord worden. Zich verenigen in een bond van verzekeraars vormt daarin een belangrijk onderdeel. De bond van verzekeraars behartigt indirect ook de belangen van verzekeringsnemers. Veranderingen opgedragen vanuit de politiek hebben immers invloed op de inhoud en dienstverlening van verzekeringen.

Wat doet het verbond van verzekeraars?

De bond van verzekeraars treedt namens alle aangesloten verzekeraars op als belangenbehartiger door deel te nemen aan diverse projecten en werkgroepen. Daarnaast hebben zij contact met politici en bewindslieden uit zowel Nederland als Europa en met andere belangenbehartigers in Nederland, zoals vakbonden en werkgeversorganisaties. Het verbond van verzekeraars heeft vier kerntaken:
  • Het vertegenwoordigen van leden in de vorm van gesprekspartner zijn van onder meer de politiek en overheid
  • Het bevorderen van het imago van de verzekeringsbranche
  • Het bieden van een platform waar leden samen kunnen komen en aan themadagen deel kunnen nemen
  • Het informeren en adviseren van de leden over de ontwikkelingen in verzekeringsland

Leden van het verbondsbestuur

Het verbondsbestuur bestaat uit verscheidene leden die verzekeringsmaatschappijen vertegenwoordigen. De heer Latenstein van Voorst is de voorzitter van het verbondsbestuur, hij is de CEO (Chief Executive Officer) van SNS Reaal. De heer Keim (Aegon) is de vicevoorzitter en penningmeester. De heer Wansink (Generali) is eveneens vicevoorzitter. Het verbondsbestuur is verder aangevuld met vertegenwoordigers van onder meer Achmea, Allianz en Nationale-Nederlanden.

Wat heeft het verbond van verzekeraars al bereikt?

De bond van verzekeraars heeft al vele prestaties en producten op haar naam staan.

Herbouwwaarde woning 2011

De Vereniging Eigen Huis waarschuwde onlangs dat het merendeel van de woningen in Nederland onvoldoende verzekerd zijn bij een brand. Veel van hen zijn onderverzekerd omdat het verzekerde bedrag van de opstalverzekering te laag is, welke vaak niet bijgesteld wordt door de jaren heen nadat deze eenmaal afgesloten is. Het verbond van verzekeraars heeft een rekenmodule opgesteld waarmee je kunt berekenen welk bedrag je nodig hebt om je woning - mocht deze geheel verloren gaan door bijvoorbeeld brand - weer in dezelfde staat op te bouwen. Dit wordt de verbond van verzekeraars herbouwwaarde meter genoemd. Met de rekenmodule kan men voor de meeste woningen een globale inschatting krijgen van de zogenaamde benodigde herbouwwaarde.

Inboedelwaardemeter 2011

De verbond van verzekeraars inboedelwaardemeter heeft een vergelijkbaar uitgangspunt als de herbouwwaardemeter. Elk jaar komt het verbond van verzekeraars met een aangepaste versie van deze inboedelwaardemeter, waarmee men de benodigde hoogte van de verzekerde som van een inboedelverzekering te bepalen. Dit verkleint de kans op onderverzekering.

Centrum Bestrijding Verzekeringsfraude (CBV)

Het Centrum Bestrijding Verzekeringsfraude is een onderdeel van het verbond van verzekeraars dat zich gespecialiseerd heeft in verzekeringsfraude. Het CBV is in april 2007 opgericht en vormt een aanspreekpunt voor verzekeraars wanneer zij met verzekeringsfraude geconfronteerd worden. Verzekeringsfraude is een serieus probleem dat landelijk aangepakt moet worden. Daarom werkt het samen CBV met de overheid.

Amerikaanse belastingdienst en Nederlandse levensverzekeraars

Recentelijk heeft de bond van verzekeraars zich uitgesproken tegen de eisen die de Amerikaanse belastingdienst aan Nederlandse levensverzekeraars stelt. Amerika wil dat alle financiële instellingen vanaf januari 2013 alle informatie over Amerikaanse klanten aan de Amerikaanse belastingdienst doorgeven. Het verbond van verzekeraars stelt echter dat dit een veel te zware administratieve druk op verzekeraars legt. Bovendien zijn zij het niet eens met de omgekeerde bewijslast: de Amerikaanse belastingdienst gaat er vanuit dat elke verzekeraar Amerikaanse klanten heeft tenzij men aan kan tonen dat dit niet het geval is. Wanneer men niet mee wil werken krijgt men een boete. Het laatste woord over deze kwestie is nog niet gesproken.
Gerelateerde artikelen
Opsporen levensverzekeringen na overlijdenOpsporen levensverzekeringen na overlijdenNa overlijden moeten de nabestaanden zorgen voor de verdere afwikkeling van de nalatenschap. Mogelijk is er een levensve…
Autoverzekering voor ouderenVeel verzekeraars blijken een hogere premie te vragen aan de ouderen, indien de regelmatige bestuurder een man of vrouw…
Grootste verzekeraars van NederlandGrootste verzekeraars van NederlandIn het verleden bestonden er in Nederland honderden verzekeraars. Hierin is behoorlijk gesnoeid door fusies en overnames…
Op latere leeftijd een andere zorgverzekering sluitenOp latere leeftijd een andere zorgverzekering sluitenOuderen durven vaak niet over te stappen van de ene naar de andere zorgverzekeraar. De angst bestaat dat ze bij de nieuw…
Achterstand in premiebetaling  Wat zijn de gevolgen?Achterstand in premiebetaling Wat zijn de gevolgen?Als een verzekeraar een verzekering beëindigd in verband met wanbetaling, kan dit vergaande gevolgen hebben. In een uite…
Bronnen en referenties
  • http://www.verzekeraars.nl/
  • http://www.fraudeportal.nl/

Reageer op het artikel "Het verbond van verzekeraars, wat doen zij?"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 29-08-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!