InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Je mobiel wel/niet verzekeren?

Je mobiel wel/niet verzekeren?

Je mobiel wel/niet verzekeren? Verkopers van mobieltjes willen ons graag een aanvullende verzekering of extra garantie verkopen. Logisch, want men ontvangt zelf een deel van de premie in de vorm van provisie. Maar heb je zo’n aanvullende verzekering of extra garantie wel nodig?

Wanneer is (extra) verzekeren nodig?

Consumentenorganisaties stellen zich in het algemeen op het standpunt dat men zich alleen moet verzekeren tegen calamiteiten die men zelf financieel niet te boven kan komen. In die filosofie heeft men een garantieverlenging of speciale verzekering voor mobieltjes niet echt nodig. Doorgaans zijn die immers aan de dure kant.

Heeft een verlengde garantie zin?

Op de keper beschouwd is een verlengde garantie om een tweetal redenen overbodig:
  • op de eerste plaats mag men er als consument van uitgaan dat een aankoop bij normaal gebruik langer meegaat dan de fabrieksgarantie;
  • bovendien bestaat er ook nog zoiets als wettelijke garantie, die bepaalt dat een deugdelijk artikel niet stuk mag gaan binnen de levensduur die daarvoor staat bij normaal gebruik. Wie een mobieltje bezit dat direct na het verstrijken van de fabrieksgarantie de geest geeft, kan zich dus met succes beroepen op de wettelijke garantie en reparatie of een nieuw exemplaar verlangen.

Heeft aanvullende verzekering zin?

Even afgezien van het feit of een aanvullende verzekering al dan niet zinvol is, spreken de kosten niet bepaald in het voordeel van zo’n verzekering. Extra verzekeren van een mobieltje is een zeer prijzige aangelegenheid, zeker als we dat afzetten tegen de kosten van andere schadeverzekeringen.

Anderzijds kan reparatie van een mobiele telefoon duur uitvallen zónder garantie. Is je mobieltje kapot dan zijn er twee mogelijkheden:
  • ofwel loopt de garantie nog en zijn er geen kosten;
  • ofwel is, afhankelijk van de schade, reparatie met kosten noodzakelijk.

Reparatie mobieltje tijdens de garantieperiode

Bij het kopen van een mobiele telefoon, krijgt de klant garantie op het apparaat. De looptijd van die garantie verschilt per fabrikant. Ontstaat er schade tijdens de garantieperiode, dan heeft de klant het voordeel dat er geen kosten door hem verschuldigd zijn. Uiteraard alleen als de schade niet door eigen schuld is veroorzaakt, want dan moet de gebruiker zelf betalen voor de reparaties.

De meest voorkomende schades bij mobieltjes zijn beschadigde displays, defecte batterijen, een niet-werkend toetsenbord of een softwarefout. Doet het mankement zich voor tijdens de garantieperiode dan moet het apparaat worden verzonden naar een reparatieservice. Daar wordt de gsm weer hersteld en teruggestuurd. Weliswaar kan dit hele proces enkele weken duren, maar het is wel gratis.

Reparatie mobieltje na afloop van de garantieperiode

Treedt een schade aan het apparaat op na afloop van de garantieperiode dan heeft de gsm-gebruiker twee mogelijkheden:
  • hij kan de reparatie van zijn mobiele telefoon laten uitvoeren door de reparatieservice van de fabrikant. Ook nu moet de telefoon worden ingestuurd, gerepareerd en weer worden teruggestuurd. Met dit verschil dat de klant de gemaakte kosten zelf moet dragen;
  • als tweede is er de mogelijkheid dat de bezitter van de mobiele telefoon een onafhankelijke telecomservice zoekt. De praktijk wijst uit dat die doorgaans goedkoper zijn dan de reparatiedienst van de fabrikant zelf.

De procedure is meestal dezelfde: in beide gevallen moet het apparaat worden ingestuurd, de schade worden verholpen en het apparaat worden teruggestuurd naar de klant. In de meeste gevallen zal men het toestel minimaal twee weken moeten missen.

Valt een mobieltje onder de dekking van een inboedelverzekering?

Bezitters van kostbare elektronica doen er in ieder geval goed aan om ook de polisvoorwaarden van hun inboedelverzekering eens erop na te slaan. Sommige verzekeringsmaatschappijen dekken ook dure spullen als die buiten de woning verblijven. Want wat geldt voor een mobiele telefoon, geldt uiteraard ook voor notebooks, laptops en navigatieapparatuur.

Overigens moet men bij elke verzekering goed letten op de voorwaarden bij diefstal. Ligt je mobieltje bijvoorbeeld duidelijk zichtbaar voor het grijpen in de wagen, dan valt die meestal niet onder de dekking. Ook geldt bij diefstal vaak dat er sprake moet zijn van braak.

Conclusie: aanvullend verzekeren alleen zinvol bij duurdere modellen

Is de garantie eenmaal verlopen, dan valt vooral voor bezitters van duurdere mobiele telefoons een aanvullende verzekering zeker te overwegen. Die dekt in de regel de herstelkosten bij beschadiging en zorgt in de tussentijd voor een vervangend toestel. Maar het is niet noodzakelijk om zo’n aanvullende verzekering via de winkelier af te sluiten. Weliswaar biedt een verzekering via de winkelier meer service en vergoedt die in meer gevallen, maar de prijs bij een “reguliere” verzekeraar valt doorgaans vele malen goedkoper uit.

En wie zijn mobieltje bij aanschaf afrekent met een creditcard is doorgaans ook verzekerd, ook al is die dekking in de regel wel maar van beperkte duur (meestal 180 dagen)
Gerelateerde artikelen
Mobiel bellen: hoe schadelijk is een mobiele telefoon?Mobiel bellen: hoe schadelijk is een mobiele telefoon?Is mobiel bellen schadelijk of gevaarlijk? Dat is de vraag waar al jaren discussie rond bestaat. Een mobiele telefoon ze…
Mobiel bankieren en mobiel betalenMobiel bankieren en mobiel betalenMobiel bankieren en mobiel betalen is zeer eenvoudig en heeft vele voordelen. Mobiel betalen is de toekomst. Bijna ieder…
Geld verdienen? Verkoop uw oude telefoon of nummerDe mobiele telefoon heeft nog maar een korte geschiedenis maar de ontwikkelingen gaan erg snel. Er verschijnen continue…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Je mobiel wel/niet verzekeren?"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 03-08-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!