InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Verplichte verzekeringen ZZP

Verplichte verzekeringen ZZP

Verplichte verzekeringen ZZP De keerzijde van het ondernemerschap is dat een zelfstandig ondernemer of ZZP'er verzekeringen af moet sluiten die het risico op bijvoorbeeld arbeidsongeschiktheid dekken. Verplichte verzekeringen voor zelfstandige ondernemers en ZZP'ers zijn de Aansprakelijkheids-verzekering Bedrijven, de Arbeidsongeschiktheidsverzekering Zelfstandig Ondernemer en de Brandverzekering. Daarnaat kunnen ondernemers verzekeringen afsluiten die aanvullend zijn

Aansprakelijkheidsverzekering Bedrijven

De aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven(AVB-verzekering) dekt de financiële gevolgen als de ondernemer aansprakelijk wordt gesteld voor schade die aan derden is toegebracht. De verzekering valt uiteen in twee onderdelen, te weten Bedrijfsaansprakelijkheid en Beroepsaansprakelijkheid.

Bedrijfsaansprakelijkheid

De bedrijfsaansprakelijkheid dekt materiële schade aan personen, goederen etc. Dit is een relatief goedkope verzekering: de premie op jaarbasis bedraagt enkele honderden euro’s .

Beroepsaansprakelijkheid

De beroepsaansprakelijkheid dekt immateriële schade, zoals de gemist omzet of winst. Deze verzekering is bedrijfsspecifiek en kan duur zijn, afhankelijk van het risicoprofiel.

Arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandige ondernemer

Een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) dekt de financiële gevolgen van arbeidsongeschiktheid. De WAZ (Wet Arbeidsongeschiktheidsverzekering) is afgeschaft, zodat zelfstandigen zelf moeten zorgen voor een verzekering. Een AOV wordt afgesloten voor telkens vijf jaar en er wordt maandelijks premie betaald.

Premie arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen

De premie voor de AOV is behoorlijk hoog (€ 500 per maand is geen uitzondering): daarom hebben veel ondernemers de neiging om geen verzekering af te sluiten. Dat is een zeer onverstandige keuze, omdat een arbeidsongeschikte ZZP’er alleen een beroep kan doen op bijstand. Als alternatief voor de AOV kan een zelfstandig ondernemer zelf geld reserveren of een individuele arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten tegen collectieve voorwaarden. Als je als ondernemer afgewezen wordt door verzekeraars omdat het beroep grote risico’s met zich meebrengt, dan is er de mogelijkheid om gebruik te maken van de Vangnetregeling van de overheid.

Brandverzekering

De brandverzekering verzekert brandschade die ontstaat aan roerende en onroerende zaken, zoals het bedrijfspand of de meubels.

Rechtsbijstandverzekering

Voor zelfstandige ondernemers is het niet per se noodzakelijk om een rechtsbijstandsverzekering af te sluiten, maar het zou een mogelijkheid kunnen zijn. De rechtsbijstandverzekering dekt de kosten van juridische bijstand, die behoorlijk in de papieren kunnen lopen.

Aanvullende verzekeringen zelfstandige ondernemers

Overige aanvullende verzekeringen voor ZZP’ers zijn:
  • Vervoersaansprakelijkheid: dekt de aansprakelijkheid bij vervoer
  • Zakelijke autoverzekering: dekt schade die opgelopen kan worden met de auto, met zakelijk rijden.
  • Eigen Vervoerdersverzekering: dekt risico van producten die de ondernemer zelf vervoer
  • Fraudeverzekering en geldverzekering: verzekert waardepapieren, bijvoorbeeld op kantoor

Conclusie: Verzekeringen ZZP

Het nadeel van het zelfstandig ondernemerschap is dat er particuliere verzekeringen moeten worden afgesloten, waarvan de premies behoorlijk op kunnen lopen. Bepaalde verzekeringen zijn noodzakelijk, zoals de arbeidsongeschiktheidsverzekering, de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering en de brandverzekering. Andere verzekeringen zijn eerder optioneel, zoals de rechtsbijstandverzekering en de zakelijke autoverzekering.
Gerelateerde artikelen
In loondienst of zelfstandig ondernemerschapIn loondienst of zelfstandig ondernemerschapDe meeste zelfstandigen zouden niet meer anders willen. Eigen baas zijn geeft de volledige vrijheid om te doen waar u go…
Wanneer bent u ondernemer voor de BTW?Wanneer bent u ondernemer voor de BTW?Als u voor de inkomstenbelasting geen ondernemer bent, kunt u toch ondernemer voor de BTW zijn. Dat kan tot verwarring l…
Arbeidsongeschiktheid en inkomen als zelfstandig ondernemerArbeidsongeschiktheid en inkomen als zelfstandig ondernemerWerknemers zijn in de regel goed verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid. Het loon wordt door de werkgever betaald. Bij bl…
Zelfstandig: verzekering voor ZZP'ersZelfstandig: verzekering voor ZZP'ersEen ZZP'er moet verschillende verzekeringen afsluiten. Dit komt omdat hij niet in loondienst werkzaam is en daardoor ook…
Noodzakelijke verzekeringen voor startende ondernemersNoodzakelijke verzekeringen voor startende ondernemersAls startende ondernemer wil je het liefst alleen met je eigen bedrijf dus 'met de handel' bezig zijn, en zo min mogelij…
Bronnen en referenties
  • MKB Nederland

Reageer op het artikel "Verplichte verzekeringen ZZP"

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 02-11-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!