InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Collectieve zorgverzekering 2020 en eigen risico 2020

Collectieve zorgverzekering 2020 en eigen risico 2020

Collectieve zorgverzekering 2020 en eigen risico 2020 Let op de collectieve zorgverzekering 2020 en de korting. De collectiviteitskorting is in 2020 ook voor de zorgverzekering 2020 interessant als u eind 2019 een nieuwe zorgverzekering afsluit, maar is minder groot. Het verplicht eigen risico 2020 gaat niet omhoog. Hoe moet dat met de zorgverzekering en wat is de premie van een goede zorgverzekering. Wie een baan heeft, student is of een collectieve zorgverzekering afsluit, krijgt een goedkope zorgverzekering aangeboden met lagere zorgpremies. Beperk ook met de zorgtoeslag 2019 en 2020 uw ziektekosten.

Een collectieve zorgverzekering afsluiten

Het verplicht eigen risico zorg in 2020

Het verplicht eigen risico 2020 is 385 euro, hetzelfde bedrag als in 2019. Ter vergelijking: in 2012 was dit nog slechts 220 euro. De forse stijging sindsdien is de voornaamste reden om het verplicht eigen risico te bevriezen. Nadeel hiervan is wel dat de zorgpremies stijgen, want wat er minder aan eigen risico wordt betaald wordt via een hogere zorgpremie binnengehaald.

Goedkope collectieve zorgverzekering

Wie op internet zoekt vindt al snel de mogelijkheid voor een collectieve verzekering. Dit is een gewone zorgverzekering die elk individu kan afsluiten, maar dan met het grote voordeel dat u tot 10% korting op de zorgpremie kunt krijgen. De collectieve verzekering maakt de basisverzekering en de aanvullende verzekeringen, zoals een tandartsverzekering, betaalbaar. Zonder tussenpersoon sluit u een collectieve verzekering met collectiviteitskorting af bij uw werkgever, de branche waarin u werkt, een vereniging of belangenorganisatie. Het kan ook via de ANWB. Voor 2020 verbiedt het kabinet een collectiviteitskorting van 10%, deze mag maximaal nog maar 5% zijn. Grote kans dus dat u meer zorgpremie gaat betalen, velen zijn collectief verzekerd.

Waarom is collectieve zorgverzekering goedkoper

Een collectieve verzekering kan goedkoper zijn doordat:
  • Het voor een bepaalde doelgroep is die onderdelen van de verzekering niet nodig heeft. Denk aan senioren die geen bevallingspakket hoeven, of studenten die minder fysiotherapie denken nodig te hebben.
  • Er kan een specifiekere zorg worden aangeboden, waardoor men niet alles in huis hoeft te hebben en de ziektekosten lager kunnen zijn.
  • Er wordt collectief ingekocht waardoor de aanbieder van zorgverzekeringen iets van de prijs afdoet.

Dat betekent ook dat niet elke collectief aangeboden verzekering gelijk is. Het basispakket vanuit de basisverzekering wel, maar de aanvullende verzekeringen zeker niet.

Waar kunt u zich collectief verzekeren?

Collectief verzekeren kan bijvoorbeeld bij:
  • United Consumers;
  • Werkgever;
  • Vereniging;
  • Uitzendbureau;
  • ANWB;
  • Branche;
  • Winkelketen;
  • Sportclub.

Deze lijst kan nog langer worden gemaakt en het loont echt de moeite om te bekijken bij welk collectief u zich het beste kunt aansluiten. Het is wel zo dat als u een collectieve verzekering bij uw werkgever hebt en naar een andere werkgever gaat, de collectieve verzekering vervalt en wordt omgezet in een individuele verzekering.

Korting op mijn zorgverzekering

Gemiddeld bedraagt de korting op de premie bij een collectieve zorgverzekering in 2019 nog 7% en vaak wordt er op een aanvullende verzekering ook nog korting geven. Wie meer korting wil en het kan betalen kan het beste een jaarpremie betalen of per half jaar. Dan kunt u een korting krijgen tot vier procent. Verlaag zo de zorgpremie. U kunt ook een extra korting van 1 tot 3% bedingen als u uw jaarpremie in één keer betaalt.

Collectieve zorgverzekering

De politiek heeft ook bemerkt dat velen van ons zich goedkoper collectief verzekeren, terwijl dit systeem oorspronkelijk toch bedoeld was voor een werknemer die daarvoor bij zijn werkgever terecht kon. Daarom wordt de collectiviteitskorting beperkt door door de maximale korting vanaf 2020 in te perken. Verzekeraar vinden een collectieve verzekering ook wel weer handig en zien niet graag hun klanten weglopen, klanten betalen niet graag meer zorgpremie.

Hoogte eigen risico 2019 en 2020

Dan het eigen risico 2020. Dat zal niet verder worden verhoogd. Aanvullend kunt u ook nog kiezen voor een hoger vrijwillig eigen risico tot 500 euro, zodat uw totale risico dan oploopt naar 885 euro. Of dat gewenst is, zal van geval tot geval afhangen. Het verplicht eigen risico in 2019 bedraagt 385 euro, geen verhoging dus ten opzichte van 2019.

Zorgtoeslag 2019 en 2020

Maak gebruik van de zorgtoeslag als uw inkomen dit toestaat. Niet iedereen heeft recht op de zorgtoeslag door een te hoog inkomen of vermogen, maar als u er wel recht op hebt, maak er dan gebruik van.

Slot

Duidelijk is in ieder geval dat het belangrijk is om voor de verzekering in 2020 op zoek te gaan naar een goedkope zorgverzekering met lagere zorgpremies. Met of zonder een collectieve korting. Anderzorg en low budget basisverzekering Zekur staan weer bovenaan het lijstje. Studenten moeten op zoek naar een goedkope studentenverzekering.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zorgverzekering studenten 2020Zorgverzekering studenten 2020Studenten willen een goedkope zorgverzekering voor 2020 kunnen afsluiten en hebben het meestal niet breed. Gelukkig is e…
Student verdient geld met zorgtoeslag 2019 en 2020Student verdient geld met zorgtoeslag 2019 en 2020Een student kan verdienen met de maandelijkse zorgtoeslag. Vraag die dus aan in 2019 en 2020. De zorgtoeslag krijgt u to…
Zorgpremie 2020 stijgt, zorgtoeslag 2020 omhoogZorgpremie 2020 stijgt, zorgtoeslag 2020 omhoogWat doet de zorgtoeslag 2020, hoe werkt die? De zorgpremie 2020 stijgt naar verwachting in 2020, ook voor de kwetsbare g…
Overstappen zorgverzekering 2020Overstappen zorgverzekering 2020Als de premie zorgverzekering 2020 omlaag gaat door het overstappen naar een andere verzekering, zult u dan ook overstap…
Verplicht eigen risico 2020 en de zorgpremie 2020Verplicht eigen risico 2020 en de zorgpremie 2020De hoogte van het verplicht eigen risico in 2020 is 385 euro, evenveel als in 2019. In 2020 betaalt u naar verwachting e…

Reageer op het artikel "Collectieve zorgverzekering 2020 en eigen risico 2020"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 01-10-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Ziektekostenverzekering 2019
Schrijf mee!