InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Collectieve zorgverzekering 2019 en eigen risico 2019

Collectieve zorgverzekering 2019 en eigen risico 2019

Collectieve zorgverzekering 2019 en eigen risico 2019 Let op de collectieve zorgverzekering 2019 en de korting. De collectiviteitskorting is in 2019 ook voor de zorgverzekering 2019 interessant als u eind 2018 een nieuwe zorgverzekering afsluit. Het verplicht eigen risico 2019 gaat niet omhoog. Hoe moet dat met de zorgverzekering en wat is de premie van een goede zorgverzekering. Wie een baan heeft, student is of een collectieve zorgverzekering afsluit, krijgt een goedkope zorgverzekering aangeboden met lagere zorgpremies. Beperk ook met de zorgtoeslag 2018 en 2019 uw ziektekosten.

Het verplicht eigen risico zorg in 2019

Het verplicht eigen risico 2019 is 385 euro, hetzelfde bedrag als in 2018. Ter vergelijking: in 2012 werd dit eigen risico 50 euro hoger dan in 2011 en kwam zo uit op nog slechts 220 euro.

Goedkope collectieve zorgverzekering

Wie op internet zoekt vindt al snel de mogelijkheid voor een collectieve verzekering. Dit is een gewone zorgverzekering die elk individu kan afsluiten, maar dan met het grote voordeel dat u tot 10% korting op de zorgpremie kunt krijgen. De collectieve verzekering maakt de basisverzekering en de aanvullende verzekeringen, zoals een tandartsverzekering, betaalbaar. Zonder tussenpersoon sluit u een collectieve verzekering met collectiviteitskorting af bij uw werkgever, de branche waarin u werkt, een vereniging of belangenorganisatie. Het kan ook via de ANWB.

Waarom is collectieve zorgverzekering goedkoper

Een collectieve verzekering kan goedkoper zijn doordat:
  • Het voor een bepaalde doelgroep is die onderdelen van de verzekering niet nodig heeft. Denk aan senioren die geen bevallingspakket hoeven, of studenten die minder fysiotherapie denken nodig te hebben.
  • Er kan een specifiekere zorg worden aangeboden, waardoor men niet alles in huis hoeft te hebben en de ziektekosten lager kunnen zijn.
  • Er wordt collectief ingekocht waardoor de aanbieder van zorgverzekeringen iets van de prijs afdoet.

Dat betekent ook dat niet elke collectief aangeboden verzekering gelijk is. Het basispakket vanuit de basisverzekering wel, maar de aanvullende verzekeringen zeker niet.

Waar kunt u zich collectief verzekeren?

Collectief verzekeren kan bijvoorbeeld bij:
  • United Consumers;
  • Werkgever;
  • Vereniging;
  • Uitzendbureau;
  • ANWB;
  • Branche;
  • Winkelketen;
  • Sportclub.

Deze lijst kan nog langer worden gemaakt en het loont echt de moeite om te bekijken bij welk collectief u zich het beste kunt aansluiten. Het is wel zo dat als u een collectieve verzekering bij uw werkgever hebt en naar een andere werkgever gaat, de collectieve verzekering vervalt en wordt omgezet in een individuele verzekering.

Korting op mijn zorgverzekering

Gemiddeld bedraagt de korting op de premie bij een collectieve zorgverzekering 7% en vaak wordt er op een aanvullende verzekering ook nog korting geven. Wie meer korting wil en het kan betalen kan het beste een jaarpremie betalen of per half jaar. Dan kunt u een korting krijgen tot vier procent. Verlaag zo de zorgpremie. U kunt ook een extra korting van 1 tot 3% bedingen als u uw jaarpremie in één keer betaalt.

Collectieve zorgverzekering

De politiek heeft ook bemerkt dat velen van ons zich goedkoper collectief verzekeren, terwijl dit systeem oorspronkelijk toch bedoeld was voor een werknemer die daarvoor bij zijn werkgever terecht kon. Daarom ziet het ernaar uit dat de collectiviteitskorting en het zich collectief voor zorg verzekering op enig moment zal worden beperkt. Hetzij door de korting in de toekomst in te perken, hetzij door de groep van mensen die ervan gebruik wil maken in te perken. Of dit zon vaart zal lopen moeten we nog even afwachten. Immers verzekeraar vinden een collectieve verzekering ook wel weer handig en zien niet graag hun klanten weglopen. Profiteer dus van deze korting in 2018.

Hoogte eigen risico 2018 en 2019

Dan het eigen risico 2019. Dat zal niet verder worden verhoogd. Aanvullend kunt u ook nog kiezen voor een hoger vrijwillig eigen risico tot 500 euro, zodat uw totale risico dan oploopt naar 885 euro in 2019. Of dat gewenst is, zal van geval tot geval afhangen. Het verplicht eigen risico in 2019 bedraagt 385 euro, geen verhoging dus ten opzichte van 2019

Zorgtoeslag 2018 en 2019

Maak gebruik van de zorgtoeslag als uw inkomen dit toestaat. Niet iedereen heeft recht op de zorgtoeslag door een te hoog inkomen of vermogen, maar als u er wel recht op hebt, maak er dan gebruik van.

Slot

Duidelijk is in ieder geval dat het meer dan ooit belangrijk wordt om voor de verzekering in 2019 op zoek te gaan naar een goedkope zorgverzekering met lagere zorgpremies. Met of zonder een collectieve korting. Anderzorg en low budget basisverzekering Zekur staan weer bovenaan het lijstje. Studenten moeten op zoek naar een goedkope studentenverzekering.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zorgverzekering studenten 2019Zorgverzekering studenten 2019Studenten willen een goedkope zorgverzekering voor 2019 kunnen afsluiten en hebben het meestal niet breed. Gelukkig is e…
Student verdient geld met zorgtoeslag 2018 en 2019Student verdient geld met zorgtoeslag 2018 en 2019Een student kan verdienen met de maandelijkse zorgtoeslag. Vraag die dus aan in 2018 en 2019. De zorgtoeslag krijgt u to…
Vrijwillig eigen risico 2018 en 2019 verhogenVrijwillig eigen risico 2018 en 2019 verhogenEen zorgverzekering 2018 of 2019 afsluiten met een hoger eigen risico en korting? Ook in 2019 levert een hoger vrijwilli…
Overstappen zorgverzekering 2019Overstappen zorgverzekering 2019Als de premie zorgverzekering 2019 omlaag gaat door het overstappen naar een andere verzekering, zult u dan ook overstap…

Reageer op het artikel "Collectieve zorgverzekering 2019 en eigen risico 2019"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 30-06-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Ziektekostenverzekering 2019
Schrijf mee!