InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Verzekering: oversluiten van de woekerpolis

Verzekering: oversluiten van de woekerpolis

Verzekering: oversluiten van de woekerpolis Het kan financieel erg aantrekkelijk zijn om een woekerpolis over te sluiten. De woekerpolis kwam in 2006 in de aandacht doordat er veel mis mee bleek te zijn. Banken en verzekeraars hielden er veel geld aan over. Daardoor kan het verstandig zijn om de woekerpolis af te kopen. Daar zijn wel bepaalde kosten aan verbonden, maar u heeft er bijna altijd dan nog financieel voordeel bij. Tegelijkertijd zijn tussenpersonen niet blij met alle aandacht. Er is veel te doen rondom de zogeheten woekerpolissen. Deze term werd in 2006 bedacht door het TROS-consumentenprogramma RADAR. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) deed destijds onderzoek naar een aantal beleggingsverzekeringen. Daarbij werden veel misstanden geconstateerd. De verzekering bleken complex in elkaar te zitten en de gebruikers betaalden bovendien veel te veel premies. Wanneer de verzekering tussentijds beëindigd werd koste het veel geld, terwijl de verzekeraar daar vooraf niet of nauwelijks duidelijkheid over had gegeven. Veel mensen raakten daardoor in de financiële problemen. Tegenwoordig proberen verschillende stichtingen met de banken en verzekeraars een schikking te treffen om de financiële schade beperkt te houden.

Woekerpolis oversluiten

Mensen die op dit moment nog een woekerpolis hebben kunnen verschillende dingen doen. Zij kunnen zich aansluiten bij een stichting in de hoop een deel van het ingelegde geld terug te krijgen. Een andere mogelijkheid is om de woekerpolis over te sluiten. Daardoor is het mogelijk om een hogere eindwaarde te behalen. Bij een beleggingsverzekering vermeerderd de waarde in de loop van de jaren. Een winst van bijvoorbeeld 3 procent in het begin kan verstrekkende gevolgen hebben doordat over die winst in de toekomst ook weer winst kan worden verwacht. Als er dus telkens geld uit het beleggingsfonds wordt gehaald, bijvoorbeeld vanwege beheerkosten, dan kunnen die kosten op de korte termijn laag lijken, maar op de lange termijn kunnen consumenten daar toch veel geld door mislopen. Geschat wordt dat de gemiddelde extra waarde die over sluiten van een woekerpolis oplevert rond de 11.600,- ligt.

Oversluiten van een verzekering

Het is mogelijk om online de Woekerpolischeck te doen. Daarbij is te zien hoeveel het u zou opleveren om een beleggingsverzekering over te sluiten. Bij verzekeringspolissen voor hypotheekaflossing is het voordeel doorgaans groter dan bij lijfrentepolissen. Dit komt namelijk omdat er bij verzekeringspolisssen voor de hypotheek er een dubbel voordeel te behalen is. De kosten voor de beleggingen zijn namelijk lager en daarbij is er veel meer voordeel te behalen door een goedkopere premie voor de overlijdensrisicoverzekering.

Overstappen naar een nieuwe verzekeraar

Wanneer u een nieuwe verzekering afsluit moet u uw oude verzekering opzeggen. Voor het beëindigen van die polis moeten vaak wel hoge kosten worden gemaakt. De verzekeraar heeft het recht verschillende kosten in rekening te brengen, zoals administratiekosten, afkoopkosten en nog niet verrekende eerste kosten. Daardoor neemt de afkoopwaarde af. Ondanks deze kosten kunt u echter nog steeds voordeliger uit zijn. De site Independer heeft een goed overzicht van hoe duur de verschillende polissen bij de verschillende verzekeraars zijn. De site heeft de verzekeraars ook opgeroepen geen extra afkoopkosten in rekening te brengen. OHRA en Delta Llyoyd hebben daar gehoor aan gegeven. Veel tussenpersonen zijn in de tussentijd niet blij met alle aandacht, omdat zij minder overhouden doordat de consument veel alerter is geworden. Tegelijkertijd heeft zij een zorgplicht en moet de verzekeraar u zo goed mogelijk voorlichten. Dat is zijn wettelijke taak. Wanneer de tussenpersoon dat niet doet kunt u altijd een klacht indienen bij het Kifid.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Verzekering: oversluiten van de woekerpolis"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 17-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!