InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Verplichte verzekeringen eigen huis

Verplichte verzekeringen eigen huis

Als woningbezitter bent u verplicht om een aantal verzekeringen af te sluiten. De inboedelverzekering en de opstalverzekering dekken de schade die ontstaat aan de (inboedel) van uw woning. Daarnaast zijn er verzekeringen voor uw woning die niet wettelijk verplicht zijn, maar wel verstandig om af te sluiten: de woonlastenverzekering , de kostbaarhedenverzekering en de aansprakelijkheidverzekering. De verplichte verzekeringen eigen huis en de optinele verzekeringen eigen huis worden besproken.

Schadeverzekeringen woning

De inboedelverzekering, de opstalverzekering, de kostbaarhedenverzekering, de woonlastenverzekering en de aansprakelijkheidsverzekering zijn schadeverzekeringen voor uw woning en de inboedel daarvan. De verzekeringsmaatschappij keert uit als het onzekere voorval waarvoor u verzekerd bent, zich voordoet.

Inboedelverzekering: schade aan inboedel

De inboedelverzekering is een verzekering tegen schade die de inboedel (het huisraad) kan oplopen. De inboedel bevat alle roerende zaken die tot de particuliere huishouding van de verzekerde behoren. De dekking van een inboedelverzekering valt uiteen in twee varianten: de “standaard” dekking en de “all-risk” dekking.

Kostbaarheden verzekeren met kostbaarhedenverzekering

De kostbaarhedenverzekering is een aanvulling op de inboedelverzekering. Deze verzekering dekt – zoals de naam al zegt – de kostbaarheden, bij diefstal van audiovisuele apparatuur, sieraden, kunst, muziekinstrumenten en kostbare verzamelingen.

Opstalverzekering: schade aan de woning

Een opstalverzekering dekt de schade die ontstaat door storm, brand en inbraak. Een opstalverzekering is een verplichte verzekering voor iedereen die een hypotheek afsluit. Bij een opstalverzekering is het huis verzekerd inclusief de onroerende zaken die zich in en rondom het huis bevinden en bij de woning horen, zoals de schuur, schuttingen en leidingen. Ook bij een opstalverzekering zijn er verschillende dekkingen mogelijk. U kunt een brandverzekering afsluiten, maar ook een “extra uitgebreide gevarenverzekering” behoort tot de opties.

Aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP)

Als u of uw kinderen schade veroorzaken, kunt u aansprakelijk worden gesteld. De Aansprakelijkheidverzekering voor Particulieren (AVP) beschermt tegen de risico’s van aansprakelijkheid. De AVP dekt uw aansprakelijkheid voor schade aan personen en aan zaken (stoffelijke voorwerpen). Het is geen voorwaarde dat u de schade zelf veroorzaakt hebt. Zo wordt de schade die kinderen veroorzaken, soms op de ouders verhaald. Dit wordt “risicoaansprakelijkheid” genoemd.

Aansprakelijkheidsverzekering (AVP) verplicht?

Een aansprakelijkheidverzekering is niet verplicht, maar wel sterk aan te raden. Als u bijvoorbeeld letselschade hebt veroorzaakt, kunnen de geldbedragen behoorlijk oplopen.

Woonlastenverzekering

Bij het afsluiten van een hypotheek wordt vaak geadviseerd om een woonlastenverzekering af te sluiten. Een woonlastenverzekering keert maandelijks of ineens uit als de verzekerde als gevolg van werkloosheid of arbeidsongeschiktheid zijn woonlasten niet meer kan betalen. De uitkering is bedoeld om de hypotheeklasten te blijven betalen, zodat het huis niet hoeft te worden verkocht.

Conclusie: verzekeringen voor uw woning

  • Inboedelverzekering: dekt schade die aan de inboedel ontstaat
  • Kostbaarhedenverzekering: aanvulling op de inboedelverzekering voor uw kostbare bezittingen
  • Opstalverzekering: dekt de schade van onroerende zaken die bij de woning horen
  • Aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren: keert uit bij schade aan personen en schade aan zaken
  • Woonlastenverzekering: verzekering voor huizenbezitters die hun woonlasten tijdelijk niet kunnen betalen als gevolg van arbeidsongeschiktheid of werkloosheid

Verplichte verzekeringen eigen huis

Zijn er verzekeringen die u verplicht moet afsluiten? Jazeker: de brandverzekering voor een koophuis, de WA-verzekering voor een auto en de zorgverzekering zijn verplichte verzekeringen. Een inboedelverzekering, opstalverzekering, kostbaarhedenverzekering en aansprakelijkheidsverzekering zijn verstandig om af te slutien, maar niet verplicht.
Gerelateerde artikelen
Inboedelverzekering en bijzondere verzamelingenIn de polisvoorwaarden de inboedelverzekering vind je vaak een rubriek opgenomen voor “bijzondere verzamelingen”. Dat kl…
Verzekeren van kostbaarheden: de kostbaarhedenverzekeringVerzekeren van kostbaarheden: de kostbaarhedenverzekeringUw waardevolle spullen zijn met een inboedelverzekering in 2017 vaak tot een bepaald maximaal bedrag verzekerd. Al snel…
Wat is de inboedelverzekering?Een inboedelverzekering vergoedt de schade die huisraad kan oplopen, door bijvoorbeeld brand en diefstal. Een goede defi…
Je muziekinstrument verzekeren tegen diefstal uit de woning?Je muziekinstrument verzekeren tegen diefstal uit de woning?Stel dat er thuis bij jou wordt ingebroken. Er is braakschade aan de achterdeur en je hebt een nieuw slot nodig. Bovendi…
Muziekinstrument en verzekering tegen schade of verliesMuziekinstrument en verzekering tegen schade of verliesWelke verzekering dekt de schade aan of verlies van je muziekinstrument? Valt jouw instrument misschien 'gewoon' onder j…
Bronnen en referenties
  • VEH

Reageer op het artikel "Verplichte verzekeringen eigen huis"

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 01-09-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!