InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > De uitvaartverzekering: Mogelijkheden in België?

De uitvaartverzekering: Mogelijkheden in België?

De uitvaartverzekering is een vrij recent verzekeringscontract dat steeds populairder wordt. Ook in Belgie kan je een uitvaartverzekering afsluiten, onder verschillende vormen.

De uitvaartverzekering

Een uitvaartverzekering is een verzekering die de kosten van uw eigen begrafenis gedeeltelijk of volledig dekt. Door de uitvaartverzekering hebben uw nabestaanden geen financiële bekommernissen bij het regelen van uw begrafenis, en zal u de begrafenis krijgen die u zelf hebt gewild, zonder dat geld een belemmerende rol kan spelen.

Er zijn in Belgie verschillende vormen van uitvaartverzekeringen, die elk hun voor- en nadelen hebben. Algemeen wordt de uitvaartverzekering als een goede investering gezien voor mensen die het minder breed hebben. Anderszijds kost een goede uitvaartverzekering al snel 30Ä per maand. In bepaalde omstandigheden, zoals zelfdoding, is het mogelijk dat de uitvaartverzekering de begrafeniskosten niet betaalt, of slechts wanneer de verzekeringnemer al een minimum aantal jaren de premie betaalt.
Voor mensen die een groepsverzekering of levensverzekering hebben, is een uitvaartverzekering minder interessant.

Naturaverzekering

Een naturaverzekering, ook wel dienstenverzekering genoemd, is een verzekering die bij overlijden een pakket van diensten aanbiedt aan de nabestaanden.

Voor het afsluiten van de naturaverzekering moet goed nagedacht worden over wat het dienstenpakket precies inhoudt en of dat voldoet aan uw noden en wensen. Zijn er rouwbrieven inbegrepen, en hoeveel? Is er nog een keuzemogelijkheid voor wat betreft de kist of de urne?

Bij de naturaverzekering is het ook van belang om na te gaan wie aangesteld zal worden als begrafenisondernemer. Vele uitvaartverzekeraars hebben zelf begrafenisondernemingen, die ze vanzelfsprekend naar voor schuiven. Als de verzekeringsnemer of de nabestaanden dan voor een andere begrafenisondernemer zouden kiezen, is de kans groot dat er een opleg betaald moet worden.

Kapitaalverzekering

Een tweede vorm van uitvaartverzekering is de kapitaalverzekering. De verzekering wordt ten belope van een bepaald bedrag afgesloten, varierend tussen 2000 en 7000 euro.
Bij overlijden van de verzekeringnemer, wordt het contractbedrag uitgekeerd en kan het gespendeerd worden aan de begrafenis, naar eigen wens van de overledene of zijn nabestaanden.

De premies zijn sterk afhankelijk per verzekeraar, en kunnen meestal jaarlijks of maandelijks betaald worden. Het is ook mogelijk om eenmalig een groot bedrag te storten.

Dit soort kapitaalverzekeringen zijn, onder bepaalde voorwaarden, tot op zekere hoogte fiscaal aftrekbaar.

Uitvaartspaarrekening

De uitvaartspaarrekening is een goed alternatief voor wie er financieel beter voor staat. Er wordt een spaarrekening geopend waaraan een clausule verbonden is die stelt dat het tegoed van de rekening enkel bedoeld is ter voldoening van de begrafeniskosten van de rekeninghouder, na voorleggen van een begrafenisfactuur door de begrafenisondernemer en een uittreksel van de overlijdensakte. Het resterende saldo na aftrek van de begrafeniskosten valt in de nalatenschap van de overledene.

Deze vorm van sparen voor uw uitvaart heeft enkele belangrijke voordelen: er zijn geen kosten aan verbonden zoals bij de verzekering, er zijn geen voorwaarden dus het bedrag is vrij' te spenderen binnen het kader van de begrafenis en uw spaargeld geeft recht op intresten.

Een uitvaartspaarrekening kan opgezegd worden als de rekeninghouder nog bij leven is, maar dan zal een percentage betaald moeten worden als schadevergoeding.

Conclusie

Wie een uitvaartverzekering of - spaarrekening wil afsluiten, vergelijkt best bij verschillende verzekeringsmaatschappijen en financiële instellingen. De voorwaarden en kosten kunnen sterk verschillen, dus offertes vergelijken is aangewezen! Let ook steeds op "de kleine lettertjes", zodat u niet voor verrassingen komt te staan!
Gerelateerde artikelen
Wat is een uitvaartverzekering?De kosten voor een uitvaart of begrafenis stijgen elk jaar flink. Er is een mogelijkheid om jezelf, maar vooral je nabes…
Uitvaartverzekering: uitvaart en begrafeniskosten verzekerenUitvaartverzekering: uitvaart en begrafeniskosten verzekerenOok al lijkt het misschien een beetje sinister om voor je dood al met de kosten van je begrafenis bezig te zijn, toch ka…
Verschil tussen overlijdensrisico- en uitvaartverzekeringVeel mensen verwarren een uitvaartverzekering met een overlijdensrisicoverzekering. Er zijn veel overeenkomsten tussen d…
Uitvaartverzekering, kiezen voor geld of natura?Uitvaartverzekering, kiezen voor geld of natura?Er zijn twee soorten van uitvaartverzekeringen te onderscheiden, namelijk de natura-uitvaartverzekering en de uitvaartve…

Reageer op het artikel "De uitvaartverzekering: Mogelijkheden in België?"

Infoteur: Juliedr
Gepubliceerd: 23-02-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!