InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > De schuldsaldoverzekering bij een hypothecaire lening (BE)

De schuldsaldoverzekering bij een hypothecaire lening (BE)

De schuldsaldoverzekering bij een hypothecaire lening (BE) Wie een hypothecaire lening afsluit, zal vaak aangeraden worden een schuldsaldoverzekering af te sluiten. Wat is een schuldsaldoverzekering en wat zijn de mogelijkheden? Een schuldsaldoverzekering is een verzekering die je partner (of andere erfgenaam) beschermt in geval jij als verzekeringsnemer overlijdt nog voor het geleende kapitaal van de hypothecaire lening volledig terugbetaald is. Op die manier kan je vermijden dat de overblijvende partner plots te hoge afbetalingen moet doen.

Gedekt risico

De schuldsaldoverzekering is een zekerheid voor het geval de verzekeringnemer overlijdt nog voor de lening volledig terugbetaald is. De verzekeraar betaalt in dat geval het resterende kapitaal, of een deel ervan, terug aan de financiële instelling waarbij de lening afgesloten werd. Zo komt de langstlevende partner niet alleen voor torenhoge afbetalingen te staan.

Hoeveel verzekeren?

Als beide partners een schuldsaldoverzekering afsluiten, zijn er verschillende mogelijkheden om het te verzekeren bedrag te bepalen.

Allereerst kunnen beide partners een dekking nemen elk voor de helft van het geleende kapitaal. Samen verzekeren ze dus 100% van het geleende bedrag. Dit is echter niet altijd voldoende, gezien de mogelijkheid bestaat dat de langstlevende partner bij overlijden van de ander te zware afbetalingen zal moeten doen (namelijk nog voor zijn helft van het geleende bedrag).

Een tweede, zeer veilige optie is dat beide partners een dekking nemen voor het volledige kapitaal. Samen verzekeren ze dus 200% van het geleende bedrag. Bij overlijden van 1 partner zal de verzekeraar het resterende kapitaal terugbetalen aan de financiële instelling en moet de langstlevende partner niets meer afbetalen. Deze methode is wel veilig, maar natuurlijk ook duurder vanwege de hogere premies.

De meeste gezinnen kiezen dus voor de gulden middenweg: een totale dekking die tussen 100% en 200% van het geleende kapitaal ligt. De premies blijven in dat geval relatief beperkt, alsook de afbetalingen voor de langstlevende partner in geval van vroegtijdig overlijden.

Premies

De meeste verzekeraars voorzien in meerdere opties voor het betalen van de premie. De premie kan eenmalig betaald worden, bij het afsluiten van het krediet. Dit is de goedkoopste formule, maar enkel mogelijk voor wie in 1 keer een vrij groot bedrag kan neertellen. Je kan er ook voor kiezen om jaarlijks een constante premie te betalen over 2/3 van de looptijd van de lening. Dit komt iets duurder uit, maar op die manier kan de premiebetaling over enkele jaren gespreid worden. Een derde mogelijkheid is om jaarlijks aangepaste premies betalen over de volledige looptijd, maar dit is een vrij dure formule, die als voordeel heeft dat de premies optimaal in tijd gespreid worden.

De premie van een schuldsaldoverzekering wordt bepaald aan de hand van sterftetabellen en variabele factoren zoals de gezondheidstoestand van de verzekeringnemer, het al dan niet roker zijn, het beoefenen van gevaarlijke sporten,..

Fiscaal voordeel

Aan het afsluiten van een schuldsaldoverzekering kan een fiscaal voordeel gekoppeld worden, wanneer je de verzekering koppelt aan het fiscaal stelsel van je woonkrediet, je pensioensparen of je langetermijnsparen. In dat geval kan je op een belastingsvermindering rekenen MAAR zal je wel belasting moeten betalen op het uitgekeerde kapitaal bij overlijden.
Je kan er ook voor kiezen om de schuldsaldoverzekering niet fiscaal in mindering te brengen, dan doe je vanzelfsprekend geen belastingsvoordeel, maar dan is er ook geen extra belasting verschuldigd bij kapitaalsuitkering.
Gerelateerde artikelen
Hypotheek verzekeren: wat is een schuldsaldoverzekering?Hypotheek verzekeren: wat is een schuldsaldoverzekering?Als je een hypotheek afsluit, dan kan de bank vragen dat je een schuldsaldoverzekering neemt. Op die manier is de bank z…
SchuldsaldoverzekeringenWanneer je een krediet afsluit voor uw woning hangt daar een schuldsaldoverzekering aan vast. Wat is een schuldsaldoverz…
Geld lenen: Consumptief kredietGeld lenen: Consumptief kredietEr zijn verschillende manieren om geld te lenen, waaronder het afsluiten van een consumptief krediet. Het krediet is voo…
Definitie consumptief kredietDefinitie consumptief kredietHier vind je de definitie van consumptief krediet en de verschillende vormen er van zoals, koop op afbetaling, huurkoop,…

Reageer op het artikel "De schuldsaldoverzekering bij een hypothecaire lening (BE)"

Infoteur: Juliedr
Gepubliceerd: 07-02-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!