InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Autoverzekeringen vergelijken

Autoverzekeringen vergelijken

Autoverzekeringen vergelijken Autoverzekeringen vergelijken op internet is de meest simpele en effectieve manier om goedkope autoverzekeringen te vinden in het doolhof aan maatschappijen en tarieven. Alleen door online vergelijken houd je overzicht in het uitgebreide aanbod aan voorwaarden en tarieven bij autoverzekeringen.

Autoverzekeringen vergelijken, met korting afsluiten

Bij vergelijken van autoverzekeringen op internet heeft u niet alleen het voordeel van een grote verscheidenheid aan tarieven in termen van prijs en prestatie, maar profiteert u ook financieel van de internetaanbiedingen van verzekeraars. Indien gewenst wordt men vanuit de vergelijkingssite direct doorgelinkt naar de website van de maatschappij, waar men de verzekering online in de regel een stuk goedkoper kan afsluiten.

Met online vergelijkingscalculatoren vindt u dus eenvoudig en gemakkelijk in enkele minuten een geschikte en goedkope autoverzekering en u bespaart daarbij nog eens extra door speciale internettarieven en online-korting voor verzekeringen.

Welke dekking moet je kiezen: WA, beperkt casco of all-risk?

Als we autoverzekeringen online vergelijken, hebben we trouwens ook nog andere manieren om de kosten voor onze autoverzekering laag te houden. Op een vergelijkingssite kan je heel precies nagaan welke dekking je echt nodig hebt en waar je eventueel zonder kunt.

Helaas is het in dit verband niet gemakkelijk om een uniform advies te geven. De vraag of u een beperkte casco-dekking of een volledige casco-dekking nodig heeft, is afhankelijk van veel factoren. Als u een nieuwe auto bezit, is volledig casco alleen al omwille van vergoeding van de nieuwwaarde aanbevolen.

Maar het is ook nuttig om volledige cascodekking te overwegen als u een ouder model rijdt en bij schade aan de eigen wagen niet in een positie bent om een nieuwe aan te schaffen.

Op de premie besparen met een hoger eigen risico

De beslissing of u zich beperkt tot de verplichte wettelijke aansprakelijkheid (WA) of dat u met beperkte casco of een all-risk verzekering voor extra bescherming kiest, moet daarom iedereen individueel afwegen. Wat u ook kiest, besparen op de kosten blijft in ieder geval mogelijk door te kiezen voor een iets hoger eigen risico.

Welke andere mogelijkheden zijn er voor een lagere premie?

Een lagere premie krijgt u in de praktijk soms ook als u kiest voor een tarief met daaraan gekoppeld een vaste autohersteller. Bij een leasewagen of voertuigen met fabrieksgarantie, is dat echter niet altijd mogelijk aangezien fabrikanten en leasemaatschappijen vaak zelf bepalen waar het voertuig gerepareerd dient te worden om zodoende reparatie met de originele onderdelen veilig te stellen.

In de regel kan men de verzekeringspremie vaak ook laag houden via zogenaamde secundaire tariefelementen. Daartoe behoren onder andere:

  • de leeftijd van de bestuurder;
  • het beroep van de verzekerde;
  • het aantal jaarlijks af te leggen kilometers.

De exacte tariefsinformatie kunt u in de regel na het afsluiten van de onlinevergelijking in een resultatenlijst oproepen. Klassieke tarieven bieden daarbij maximale bescherming en zijn slechts weinig duurder dan gekorte basistarieven. Vaak biedt een extra kwaliteitswaarmerk informatie over verzekeringen die een bijzonder goede prijs-kwaliteit-verhouding bezitten.

Goedkope autoverzekering via internetverzekeraars

De meeste kans op een goedkope autoverzekering hebben automobilisten vaak bij zogenaamde internetverzekeraars, die werken onder de paraplu van gevestigde maatschappijen zoals Achmea of Nationale Nederlanden. Verzekeraars als InShared (zie de link onder dit artikel) verenigen zo de expertise van de moedermaatschappij aan het prijsvoordeel van de internetaanbieder. Een ideale combinatie die garant staat voor lage tarieven.

De schade-afwikkeling

Bedenk ook dat naast de prijs vooral de ervaringen met betrekking tot schade-afwikkeling belangrijk zijn. Pas bij een schadegeval blijkt of je écht een goedkope autoverzekering hebt.
Gerelateerde artikelen
Autoverzekering: welke verzekering past het best bij je autoAutoverzekering: welke verzekering past het best bij je autoJe hebt een auto gekocht en bent daarom verplicht om je te verzekeren. Wettelijke aansprakelijkheid is de autoverzekerin…
Autoverzekering soorten, autoverzekeringen vergelijkenEen autoverzekering afsluiten is niet eenvoudig. Welke soorten autoverzekeringen zijn er zoal? Er wordt veel aangeboden…
Online autoverzekering afsluitenOnline autoverzekering afsluitenIn de Europese Unie is een aansprakelijkheidsverzekering voor motorrijtuigen verplicht, waarbij de bescherming van slach…
Autoverzekering vergelijken: Waar moet je op letten?Een voordelige autoverzekering kiezen is belangrijk. Of een verzekering voor je auto goedkoop is, zegt echter nog niets…
Wat kost een verzekering?Wat kost een verzekering?De premieverschillen tussen de verschillende verzekeraars is groot. Het loont de moeite om verzekeringen te vergelijken…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Autoverzekeringen vergelijken"

Infoteur: Grosso_Modo
Laatste update: 03-01-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!