InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Ziektekostenverzekering 2017 afsluiten en vergelijken

Ziektekostenverzekering 2017 afsluiten en vergelijken

Ziektekostenverzekering 2017 afsluiten en vergelijken Vergelijk de goedkoopste zorgverzekering 2017. De premie voor de ziektekostenverzekering 2017 komt hoger uit dan in 2016. Het verplicht eigen risico blijft in 2017 gelijk (385 euro in 2016 en 2017), maar gaat in 2018 waarschijnlijk verder omhoog. De basisverzekering verandert en het basispakket zorg wordt op enkele punten uitgebreid. U zult hierover meerdere vragen hebben. Wat wordt bijvoorbeeld de zorgpremie 2017, wat zijn de voorwaarden, waarvoor bent u gedekt, welke behandelingen wilt u gedekt hebben in uw zorgverzekering, hoeveel behandelingen zijn maximaal toegestaan, wel of niet een aanvullende zorgverzekering 2017 afsluiten?

Inhoud

Overstappen naar andere ziektekostenverzekering 2017 loont

Nu bekend is dat de ziektekosten alleen maar omhoog gaan evenals het eigen risico en de zorgpremie, kan het zeker geen kwaad om tijdig op internet na te gaan bij welke verzekeraar u goedkoper uit bent. Zoek een zorgverzekeraar met de laagste zorgpremie uit. Vergelijken van een goedkope basisverzekering, de aanvullende zorgverzekering en tandartsverzekering loont.

Welke verzekeraar kiezen?

Welke verzekeraar geeft u een goede basiszorg tegen een zo laag mogelijke premie. Als u een dergelijke zorgverzekeraar hebt gevonden, zegt u uw huidige verzekering voor eind december op om te voorkomen dat u bij twee verzekeraars bent verzekerd. Kijk daarbij of het mogelijk is om een collectieve zorgverzekering af te sluiten, want dat kan u veel geld schelen. Een verzekeraar is wettelijk verplicht u aan te nemen voor de basisverzekering. Voor een aanvullende verzekering bestaat geen acceptatieplicht. Maar daarvoor kunt u ook elders shoppen.

Verplicht eigen risico 2017

In 2017 is het verplicht eigen risico gelijk aan 385 euro. Natuurlijk staat het u vrij om ook een vrijwillig eigen risico voor de ziektekosten te nemen. De zorgpremie gaat dan een beetje omlaag. Overigens gaan niet alle ziektekosten gaan ten laste van uw verplichte of vrijwillige eigen risico. De volgende kosten komen niet voor uw rekening:
  • Uw huisarts;
  • Alle zorg voor kinderen jonger dan 18 jaar;
  • De verloskundige zorg en kraamzorg;
  • Gratis bevolkingsonderzoek, zoals een borstkankeronderzoek;
  • De griepprik voor risicogroepen;
  • Alle zorg die door de aanvullende verzekering wordt vergoed.

Bekijk altijd wat uw zorgverzekering dekt en wat niet. Kiezen voor de budgetpolis is niet altijd de beste keuze, ook al is de zorgpremie dan wel lager.

Zorgpremie ziektekostenverzekering 2017

Dat het loont om op internet te vergelijken wat een verzekeraar aan zorgpremie vraagt, blijkt uit allerlei historische overzichten, vergelijk de zorgpremie 2017 bijvoorbeeld met de zorgpremie 2016. De verzekeraars hebben hun premie voor 2017 allemaal vanaf oktober en november 2016 bekend gemaakt.

Zorgpremie 2017, welke verzekeraars

De belangrijkste zorgverzekeraars zijn in 2017:
  • VGZ;
  • Agis;
  • Amersfoortse;
  • Anderzorg;
  • Avero;
  • Azivo;
  • CZ;
  • De Friesland;
  • De Goudse;
  • Delta Lloyd;
  • DSW;
  • DVZ;
  • FBTO;
  • Interpolis;
  • IZA;
  • IZZ.
  • Menzis;
  • ONVZ;
  • OZF;
  • PWZ Achmea;
  • Promovendum;
  • Salland;
  • Stad Holland;
  • Trias;
  • Unive;
  • VGZ;
  • Zilveren Kruis Achmea.

Wat is de goedkoopste zorgverzekering 2017 en de laagste zorgpremie betekent goed vergelijken

Er zijn dus vele aanbieders van een zorgverzekering. Goed vergelijken betekent niet alleen kijken naar de zorgpremie maar ook letten op de voorwaarden:

Wat kost uw zorgverzekering per maand in 2017, welke is de goedkoopste per maand?

welke verzekeringzorgverzekeringspremies 2017zorgpremies 2016
AnderZorg 102,00 93,00
Avéro Achmea 117,20 109,45
Besured 96,90 91,90
CZ Direct 102,95 94,95
De Amersfoortse 117,50 107,95
Delta Lloyd 115,83 107,20
DSW 108,00 98,75
FBTO 103,50 94,25
IZZ 109,94 103,28
Menzis 103,00 90,75
ONVZ 115,92 106,65
Promovendum 97,90 92,90
Salland Natura 112,95 112,95
StadHolland 112,00 102,00
Univé 98,75 89,95
VGZ 104,95 99,95
Zilveren Kruis 104,95 96,95

Tandartsverzekering nemen

Het hangt van uw persoonlijke situatie af of een tandartsverzekering wat voor u is. In de meeste gevallen zijn normale behandelingen bij de tandarts niet zo duur dat een dure tandartsverzekering nodig is, maar wellicht weet u nu al dat er een aantal extra behandelingen aankomen die een goede tandartsverzekering rechtvaardigen. Bij de tandartsverzekering worden meestal meerdere pakketten aangeboden. Hoe duurder het pakket hoe hoger de vergoeding. Bij Zekur zit de extra tandzorg in het pakket Extra Zekur zorg en is de premie niet afzonderlijk zichtbaar. Een aantal voorbeelden dan maar:

Kwijtschelding eigen risico

Betrekkelijk nieuw is dat bepaalde verzekeraars een vrijstelling van een deel van het verplicht eigen risico kunnen geven, wanneer u uw zorg krijgt van een aantal van te voren aangewezen aanbieders van zorg. Dan kunt u dus niet naar elk ziekenhuis, maar wel naar bepaalde ziekenhuizen die vooraf bekend zijn gemaakt. Als die ziekenhuizen in uw buurt liggen kan dat een prima oplossing zijn. Ook wordt gezonder leven, zoals niet meer roken en meer bewegen, door allerlei zorgverzekeraars extra beloond.

Aanvullende ziektekostenverzekering afsluiten

Iedereen in ons land is verplicht om zich minimaal te verzekeren voor het basispakket. U mag ook een aanvullende verzekering afsluiten, maar bent daartoe niet verplicht. Aanvullende verzekeringen zijn meestal duurder. U hoeft niet bij de verzekeraar waar u een basisverzekering hebt afgesloten ook de aanvullende verzekering te nemen, misschien bent u bij een ander goedkoper uit. U kunt dus op zoek naar een goedkope aanbieding. Verder moet u zich wel afvragen of u de aanvullende verzekering wel nodig hebt en welke behandelingen in het pakket zitten. Als u vaak een fysiotherapeut nodig denkt te hebben bijvoorbeeld, moet u vooral naar een specifieke verzekering op zoek gaan dit dit goed dekt en niet naar een hele brede aanvullende verzekering waarin ook allerlei behandelingen zitten waarop u waarschijnlijk geen beroep hoeft te doen.

Vrije artsenkeuze 2017 en het verplicht eigen risico

In 2017 krijgt de verzekeringsmaatschappij de mogelijkheid om minder kosten ten laste van uw verplicht eigen risico te brengen op voorwaarde dat u naar een gecontracteerde arts gaat en dus niet kiest voor een volledig vrije artsenkeuze.

Verplicht eigen risico van 500 euro?

Het verplicht eigen risico kan de komende jaren fors omhoog gaan. Op 20 april 2016 liet de minister van Volksgezondheid Edith Schippers weten dat als de zorgkosten niet fors worden beperkt, het verplicht eigen risico zelfs naar 500 euro kan gaan. In 2017 isl dit nog niet het geval zijn. Ter vergelijking: in 2008 hadden we in Nederland nog een verplicht eigen risico zorg van 150 euro.

Slot zorgverzekering 2017 afsluiten en vergelijken

Omdat alles duurder wordt, loont het des te meer om de verschillende aanbiedingen goed te vergelijken. Let ook er ook op welke aanvullende verzekering goed bij u past. Vergelijk zo vroeg mogelijk de aanbiedingen, zodat u zo snel mogelijk de juiste zorgverzekering vindt, waarna u uw oude ziektekostenverzekering aangetekend kunt opzeggen. Het vergelijken van de ziektekostenverzekeringen in 2017 loont. Bekijk wat er vergoed wordt en wat u dat gaat kosten. De ene aanvullende verzekering heeft meer beperkingen dan andere, beperkingen in behandeling of het gaat gepaard met meer eigen bijdrage voor een behandeling. De basisverzekering is wel overal gelijk qua pakket, maar is niet bij elke verzekeraar even duur. Anderzorg heeft regelmatig de laagste zorgpremie en is samen met de low budget basisverzekering Zekur van Unive relatief voordelig.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zorgverzekering studenten 2018Zorgverzekering studenten 2018Studenten willen een goedkope zorgverzekering voor 2018 kunnen afsluiten en hebben het meestal niet breed. Gelukkig is e…
Premie ziektekostenverzekering 2015Premie ziektekostenverzekering 2015De premie voor de ziektekostenverzekering gaat in 2015 omhoog. Wat gaat basisverzekering in 2015 kosten? Waarom stijgen…
Acceptatie zorgverzekering 2018Acceptatie zorgverzekering 2018De verplichte acceptatie voor een zorgverzekering geldt niet voor een aanvullende verzekering. Bij de aanmelding voor ee…
Overstappen zorgverzekering in 2018Overstappen zorgverzekering in 2018Als de premie zorgverzekering 2018 omlaag gaat door het overstappen naar een andere verzekering, zult u dan ook overstap…

Reageer op het artikel "Ziektekostenverzekering 2017 afsluiten en vergelijken"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 11-04-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Ziektekosten
Schrijf mee!