InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Uitvaartverzekering: uitvaart en begrafeniskosten verzekeren

Uitvaartverzekering: uitvaart en begrafeniskosten verzekeren

Uitvaartverzekering: uitvaart en begrafeniskosten verzekeren Ook al lijkt het misschien een beetje sinister om voor je dood al met de kosten van je begrafenis bezig te zijn, toch kan het voor je nabestaanden erg nuttig zijn. Een uitvaartverzekering of begrafenisverzekering is een verzekering die de kosten van je begrafenis of crematie dekt. De uitvaartverzekering waarborgt op die manier dat de erfgenamen van de overledene niet in de schulden moeten gaan om een waardige begrafenis of crematie te organiseren. Vaak brengt een begrafenis immers heelwat onvoorziene kosten met zich mee, waardoor achtergebleven familieleden voor onaangename verrassingen kunnen komen te staan. De uitvaartverzekering lost dit probleem op.

Wat is een uitvaartverzekering?

Begrafeniskosten verzekeren

De uitvaartverzekering is een verzekering die de kosten van je begrafenis of crematie dekt. Mensen die er zeker van willen zijn dat er na hun overlijden voor een degelijke begrafenis wordt gezorgd kunnen kiezen voor een uitvaartverzekering. Op die manier betaal je je verzekeringsmaatschappij een bedrag waarmee de begrafenis betaald zal worden. Mensen die een uitvaartverzekering aangaan doen dit om te vermijden dat de overgebleven familieleden geld tekort zullen komen voor de begrafeniskosten.

Familieleden niet in de schulden

Familieleden zullen zich dus niet in de schulden moeten steken om een waardige begrafenis van hun overleden familielid te garanderen. Bij een begrafenis of crematie komen immers heelwat kosten kijken waar je niet altijd rekening mee had gehouden. Dan komt een uitvaartverzekering dus goed van pas. De uitvaartverzekering wordt ook wel begrafenisverzekering genoemd.

Uitvaart: verzekeringsformules

1. Uitvaartverzekering in geld

Bij de uitvaartverzekering in geld betaal je een bijdrage aan de verzekeringsmaatschappij waarbij de verzekering is afgesloten. Na je overlijden zal de verzekeraar dan een geldbedrag uitkeren. Met dat geld kunnen de overgebleven familieleden dan de kosten van jouw uitvaart betalen. Het bedrag dat je kan laten verzekeren wordt overeengekomen met je verzekeraar. De organisatie van de begrafenis, met alle formaliteiten en regelingen die daarbij komen kijken, wordt gedaan door de familie.

2. Uitvaartverzekering in natura

Bij de uitvaartverzekering in natura wordt overeengekomen dat na je overlijden de begrafenis of crematie helemaal door de verzekeringsmaatschappij wordt geregeld. Alle kosten zullen normaal gezien gedragen worden door de verzekeringsmaatschappij. Wel kan het zijn dat in dat geval de verzekeringsmaatschappij eerder standaardkeuzes zal maken als het gaat om de uitvaart, zoals de keuze van de lijkkist, of de uitvoering van de plechtigheid of het bijhorende samenkomen van familie en vrienden.

3. Gemengde formule van utvaartverzekering

Sommige verzekeringsnemers bieden ook een gemengde formule aan voor je uitvaartverzekering. De uitvaartverzekering in geld wordt dan gecombineerd met de uitvaartverzekering in natura. De verzekeringsmaatschappij zal dan voor de organisatie van de begrafenis zorgen en een geldbedrag uitkeren aan de nabestaanden, indien er nog geld overblijft na het betalen van de begrafeniskosten.

Uitvaart: verzekeringspremie

Premie lager voor vrouwen?

Hoe jonger je bent, hoe kleiner de statistische kans dat je op korte termijn zal overlijden. Daarom zal je als je jong bent maar een lage verzekeringspremie hoeven te betalen. Hoe ouder je bent, hoe hoger die premie zal liggen. Doorgaans ligt de verzekeringspremie lager voor vrouwen dan voor mannen, vermits vrouwen een hogere levensverwachting hebben. Omdat ze statistisch langer leven, zullen ze ook langer een premie kunnen betalen. Hierdoor zal de verzekeringspremie in theorie dus lager uitvallen.

Premie hoger naargelang je veeleisender bent

Afhankelijk van de wensen die de verzekeringsnemer heeft, zal de premie mee evolueren. Afhankelijk van begrafenis die jij wilt, zal je kunnen kiezen voor een basisformule of een uitgebreidere formule ter verzekering van je uitvaart. Zorg ervoor dat je de verschillende verzekeringsformules bespreekt met je verzekeraar en duidelijk weet wat de mogelijkheden zijn qua bekostiging van de begrafenisplechtigheid en het eventuele familiefeest achteraf. Ook op internet kan je offertes aanvragen bij de verschillende verzekeringsmaatschappijen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat kost een crematie?Na het overlijden zijn er twee mogelijkheden, begraven of cremeren. De meeste mensen hebben wel een duidelijke voorkeur…
Verzekeringen uitvaartverzekeringHet is nogal een luguber onderwerp, maar de laatste tijd hoor je er steeds meer over. Uitvaartverzekering. Ofwel, het ve…
Uitvaartverzekering, kiezen voor geld of natura?Uitvaartverzekering, kiezen voor geld of natura?Er zijn twee soorten van uitvaartverzekeringen te onderscheiden, namelijk de natura-uitvaartverzekering en de uitvaartve…
Begraven of cremeren?Begraven of cremeren?De keuze voor begraven of cremeren wordt vaak ingegeven door traditie en religie. Wat gebeurt er precies bij cremeren? W…
De uitvaartverzekering: Mogelijkheden in België?De uitvaartverzekering is een vrij recent verzekeringscontract dat steeds populairder wordt. Ook in Belgie kan je een ui…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Uitvaart
  • http://www.dela.be/nl/uitvaartverzekering (bronnen geraadpleegd op 10/06/2016).

Reageer op het artikel "Uitvaartverzekering: uitvaart en begrafeniskosten verzekeren"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 10-06-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Soorten verzekeringen
Schrijf mee!