InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Wat is een woekerpolis?

Wat is een woekerpolis?

In het verleden verkochten verzekeraars polissen, die tegenwoordig worden bestempeld als een woekerpolis. Echter niet alle levensverzekeringen zijn woekerpolissen. Door de woekerpolisaffaire zijn consumenten zeer huiverig geworden wat betreft de verzekeraars. In het verleden hebben de verzekeraars beleggingspolissen verkocht wetende hoeveel kosten erin verwerkt waren. Hierdoor hebben verzekeraars imagoschade geleden en moeten er grote bedragen terugbetaald gaan worden. Ook blijkt dat de verzekerden vaak niet goed geïnformeerd te zijn over de risico’s van het beleggen.

Wat is een woekerpolis?

Dit zijn levensverzekeringen waar waarde in opgebouwd gaat worden om op de einddatum het kapitaal uit te kunnen betalen om bijvoorbeeld de hypotheek mee af te lossen. De betaalde premie wordt belegd in beleggingsfondsen. In vergelijking tot de ingelegde premie zijn de kosten veel te hoog. In tijden waarin de aandelenkoersen bleven stijgen klaagden de consumenten niet, maar op het moment de waarde van de polissen bleef zakken gingen de consumenten zich verdiepen in de kostenstructuur. De kosten kon in sommige gevallen oplopen tot 40 procent van de inleg.

Hoe ziet een woekerpolis eruit?

Over het algemeen valt een dergelijke verzekering uiteen in meerdere delen. Het belangrijkste deel is de polis die zorgt voor de opbouw van een kapitaal. Het grootste deel van de premie zal hiervoor gebruikt worden. Daarnaast zitten er vaak nog aanvullende dekkingen in de polis. In de meeste gevallen is dit een overlijdensrisicoverzekering. Deze verzekering keert een bedrag uit bij voortijdig overlijden (voor de einddatum).

Uitkering op de einddatum

In verzekeringen waarin de premie (gedeeltelijk) belegd gaat worden in beleggingsfondsen, is het kapitaal op einddatum afhankelijk van de ontwikkelingen in het fonds. In het verleden gingen verzekeraars er gewoon vanuit dat beleggen op lange termijn een hoger rendement opleverde in vergelijking met andere veiligere vormen van beleggingen. Door hoge beleggingsopbrengsten zouden de hoge kosten minder problematisch zijn geweest, maar door negatieve resultaten in de beleggingsfondsen worden de hoge kosten extra benadrukt.

Kosten in een beleggingsverzekering (woekerpolis)

In de beleggingsverzekeringen zitten verschillende kosten verscholen. Hierbij kunt u denken aan bijvoorbeeld de aan- en verkoopkosten van participaties in de beleggingsfondsen, provisie voor de bemiddelaar en beheerskosten. Daarnaast zal ook de verzekeraar nog kosten in rekening brengen die zij moeten maken om de polis te beheren, premie te incasseren en dergelijke. Een groot deel van deze kosten werden verrekend in de eerst vijf tot tien jaar van de looptijd van de verzekering. Hierdoor gaat de eerste jaren een zeer groot deel van de premie verloren aan kosten. De verzekerden kunnen dit zien in de waardeoverzichten die ze jaarlijks van de verzekeraar krijgen. In een periode waarin de waarde van hun participaties in de beleggingsfondsen ook nog dalen, kan dit een bittere aanblik zijn voor de verzekerde. In sommige gevallen was de waarde in de polis niet meer dan twintig procent van de totale inleg.

Wat is de woekerpolisaffaire?

Dit is een verzamelnaam voor alle ophef rondom de beleggingsverzekeringen die in 2006 ontstond. De grote blikopener in de kostenstructuur was het programma Radar van de Tros. Naast de woekerpolisaffaire waren zij ook het programma die de val van de DSB Bank heeft ingeluid. Nadat Tros Radar er aandacht aan heeft geschonken in haar uitzendingen, heeft Autoriteit Financiële Marktenonderzoek gedaan naar de beleggingsverzekeringen. Ook zij moesten concluderen dat er veel mis was met de verzekeringsproducten.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is een woekerpolis?"

Infoteur: Juul
Laatste update: 25-03-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!