InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Zorgverzekering: inhoud van de basisverzekering

Zorgverzekering: inhoud van de basisverzekering

Zorgverzekering: inhoud van de basisverzekering Iedereen in Nederland is verplicht een basisverzekering af te sluiten. Wanneer personen dat niet doen moeten ze een boete betalen. In het basispakket wordt de meest primaire zorg vergoedt. Ook krijgen mensen hun ivf-behandeling vergoedt. Het kan wel goed zijn in sommige gevallen een aanvullende verzekering af te sluiten, bijvoorbeeld voor tandheelkundige zorg. Bij een zorgverzekering wordt in het basispakket de meest primaire zorg vergoedt door de zorgverzekeraar. In Nederland is iedereen verplicht om een basisverzekering af te sluiten. Wanneer mensen dit niet doen kunnen ze een boete krijgen die kan oplopen tot tweemaal de hoogte van de kosten van de oorspronkelijke zorgverzekering. Zorgverzekeraars zijn verplicht iedereen te accepteren voor de zorgverzekering, dus ze mogen niemand weigeren. Minima of mensen met een laag inkomen kunnen een zorgtoeslag ontvangen om het grootste deel van de basisverzekering mee te betalen. In het algemeen dekt deze toeslag het grootste deel van de kosten. Particulieren zijn zelf verantwoordelijk voor de aanvraag daarvan.

Wat vergoedt de zorgverzekeraar?

De zorgverzekeraar vergoedt alleen zorg die wordt verricht door erkende huisartsen, medisch specialisten, ziekenhuizen en artsen. Vaak is het goed, wanneer u weet dat u een bepaalde behandeling of medicijn krijgt, om van te voren bij de zorgverzekeraar na te vragen of deze behandeling wordt vergoedt. Ook kunt u dit vaak in de voorwaarden van de polis terug vinden. Spoedeisende hulp wordt altijd vergoed. Ditzelfde geldt voor de medicijnen die daaraan verbonden zijn. Ook het ziekenhuisverblijf en het ziekenvervoer met een ambulance worden vergoedt. Meestal is er wel sprake van een eigen risico. Dit betekent dat de verzekerde opdraait voor de eerste kosten die worden gemaakt. Meestal gaat het dan om bedragen van tweehonderd tot driehonderd euro.

Vergoeding kraamzorg

In het basispakket wordt ook kraamzorg vergoedt. Dit gebeurt op basis van het Landelijk Indicatie Protocol. Daar staat in op hoeveel dagen iedereen recht heeft op zorg. Via de aanvullende verzekering is het mogelijk om de kraamzorg te verlengen. Ook ivf-behandelingen worden vergoedt. Dit gebeurt tot drie behandelingen. Als het dan nog niet aanslaat moeten mensen zelf opdraaien voor de kosten. Er is wel veel te doen over geweest of ivf-behandeling in het basispakket moest, want het krijgen van een kind hoort niet primair bij de eerste behoefte. Mede vanwege het nadeel dat arme mensen zouden ervaren als deze maatregel niet in het pakket is opgenomen is besloten dat wel te doen.

Tandheelkundige zorg

Tandheelkundige zorg is voor kinderen tot 22 jaar opgenomen in het basispakket. Tot die leeftijd worden alle kosten vergoed. Een voorwaarde is wel dat mensen jaarlijks een controle door de tandarts ondergaan. De gedachte hierachter is dat de kosten anders veel hoger oplopen wanneer iemand eenmaal gaatjes geeft. Hier geldt dus dat voorkomen beter is dan genezen. Ook specialistische tandheelkunde en een kunstgebit worden vergoed. Personen ouder dan 22 jaar zouden er goed aan doen zich bij te verzekeren voor tandheelkundige zorg.

Paramedische zorg

Als laatste is het belangrijk aan te geven dat veel paramedische zorg zoals logopedie, ergotherapie en fysiotherapie maar beperkt vergoedt wordt. Ook daarvoor is bijverzekeren belangrijk, omdat anders de kosten snel kunnen oplopen.
Gerelateerde artikelen
Acceptatie zorgverzekering 2020 verplicht?Acceptatie zorgverzekering 2020 verplicht?De verplichte acceptatie voor een zorgverzekering en niet afgewezen mogen worden geldt niet voor een aanvullende verzeke…
Heb ik een aanvullende zorgverzekering nodig?Heb ik een aanvullende zorgverzekering nodig?Veel Nederlanders denken een aanvullende zorgverzekering nodig te hebben. Dit hoeft echter niet altijd zo te zijn. Het k…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zorgverzekering: inhoud van de basisverzekering"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 15-11-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!