InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Verzekering: de zorgverzekeraar Menzis

Verzekering: de zorgverzekeraar Menzis

Verzekering: de zorgverzekeraar Menzis Het bedrijf Menzis is de derde zorgverzekeraar van Nederland. Naast zorgverzekeringen biedt het bedrijf ook reisverzekeringen aan. Menzis heeft iets meer dan twee miljoen klanten en een omzet van bijna vier miljard euro. In 2007 wilde het bedrijf fuseren met Delta Lloyd & Ohra Zorg, Agis Zorgverzekeringen, maar die fusie werd door de ledenraad tegen gehouden. Het is ook mogelijk om een collectieve verzekering af te sluiten bij de zorgverzekeraar. Menzis is een Nederlandse zorgverzekeraar. Het bedrijf is ontstaan in 2006 uit een fusie van de verzekeringsbedrijven Amicon, Geové en NVS. De belangrijkste reden voor de fusie was om kosten te gaan besparen. De naam Menzis werd bedacht door het reclamebureau Globrands Naming & Strategy. Menzis verkoopt reisverzekering en zorgverzekeringen. In het verleden hield zij zich ook bezig met inkomensverzekering, maar zij heeft deze tak afgestoten om zich uitsluitend met zorg- en reisverzekeringen bezig te houden. Zij wil zich daarin specialiseren. Op 1 januari 2008 werd de tak die zich bezig hield met inkomensverzekeringen overgedaan naar De Goudse verzekeringen.

De verzekeraar Menzis

In 2007 kondigde Menzis alweer een volgende fusie aan met Delta Lloyd & Ohra Zorg, Agis Zorgverzekeringen. De belangrijkste reden voor de fusie was dat Delta Llyod en Agis veel klanten hadden verloren bij de invoering van het nieuwe zorgstelsel in 2005. Vanaf toen werd het voor consumenten veel aantrekkelijker om over te stappen. Vooral Delta Lloyd en Agis ondervonden de nadelen daarvan en wilden daarom graag fuseren. Het nieuwe bedrijf zou samen vier miljoen klanten krijgen. Daarmee zou het de grootste verzekeraar worden van Nederland. De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMA) had haar toestemming al gegeven, maar de ledenraad van Menzis blokkeerde uiteindelijk de fusie. De andere bedrijven reageerden daarop teleurgesteld.

Omvang Menzis

Menzis heeft iets meer dan twee miljoen klanten. Daarmee is het de derde verzekeraar van Nederland. Het bedrijf heeft een omzet van bijna vier miljard euro. Het bedrijf heeft niet als doel om winst te maken, dus speelt bijna altijd gelijk, soms een klein verlies en soms een kleine winst. Tot 1 januari 2009 bood Menzis zorgverzekeringen aan via Confior. Dit was een onafhankelijke intermediair, maar deze valt sinds januari van dat jaar ook onder Menzis. Met het het label Anderszorg probeert Menzis consumenten over te halen bij hen een basiszorgverzekering af te sluiten. Anderszorg had in 2008 de laagste individuele premier. Dit komt onder andere omdat de verzekeringen uitsluitend via internet af te sluiten zijn.

Collectieve verzekering afsluiten via Menzis

Menzis biedt ook een aantal collectieve verzekeringen aan. Bij een collectieve verzekering zijn mensen verzekerd via hun werkgever, vereniging of een belangenorganisatie. In sommige gevallen kan een collectieve zorgverzekering ook voordelig zijn als u tot een bepaalde doelgroep behoort. Menzis biedt collectieve verzekeringen aan voor mensen die werken in de zorg en voor minima. Ook heeft ze een collectieve verzekering voor FNV-leden. Als genoeg werknemers van een bepaald bedrijf hun zorgverzekering bij Menzis hebben lopen, dan is het mogelijk om op deze manier, met instemming van de werkgever, een collectieve verzekering af te sluiten. Als laatste zijn er bepaalde zorgcollectieven. Via deze collectieven is het vaak mogelijk om een collectieve verzekering af te sluiten. Menzis geeft hier meestal ook korting voor. Het bekendste en grootste zorgcollectief is PMA. Wie zijn verzekering via PMA bij Menzis afsluit kan maandelijks een korting van tien euro krijgen.
Gerelateerde artikelen
Zorgverzekering: verzekering afsluiten via PMAZorgverzekering: verzekering afsluiten via PMAPMA is een bedrijf dat financiële producten aanbiedt. Het hoofdkantoor van het bedrijf is gevestigd in Nieuwerkerk aan d…
Te duur verzekerd voor de zorgkostenTe duur verzekerd voor de zorgkostenDe meeste Nederlanders zijn na de invoering van het zorgstelsel trouw gebleven aan de verzekeraar. Een kleine minderheid…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Verzekering: de zorgverzekeraar Menzis"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 08-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!