InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Zorgverzekering vergelijken: Waar moet je op letten?

Zorgverzekering vergelijken: Waar moet je op letten?

Vroeger waren zorgverzekeringen exclusief gebonden aan een werkgever. Nu hebben we meestal de vrije keus maar daarmee wordt de keuze voor een zorgverzekering of ziektekostenverzekering niet eenvoudiger. Verzekeraars stunten met lage premies maar hoe weet je of de voorwaarden van de verschillende zorgverzekeringen hetzelfde zijn? Wat één specifieke ziektekostenverzekering dekt, kan heel erg verschillen van wat een andere verzekeraar vergoedt. Hoe kun je de zorgverzekeringen voor 2013 vergelijken? Iedereen wil natuurlijk graag de beste verzekering tegen de laagste premie. De laagste premie is echter zeker geen garantie voor een goede verzekering, die juist die dingen vergoedt die jij belangrijk vindt. Een zorgverzekering of ziektekostenverzekering is voor de meeste mensen erg belangrijk: Wat gebeurt er wanneer je ziek wordt en moet worden opgenomen in het ziekenhuis? Of wanneer je tanden ernstig beschadigd raken door een ongeval en er cosmetische tandheelkunde nodig is om jouw gebit te herstellen?

Het is dus meer dan zinvol om je heel goed te oriënteren op de verschillende verzekeraars, hun zorg en/of ziektekostenverzekeringen, de premie maar ook zeker de specifieke voorwaarden met betrekking tot wat er precies wordt vergoed en wat niet. Wat wordt er gedekt door de verzekering en wat niet? En wat vind je zelf belangrijk dat er wordt gedekt en wat minder? Maar hoe doe je dat nou zorgverzekeringen vergelijken? Hoe vergelijk je verschillende zorgverzekeringen van meerdere verzekeraars voor 2013 met elkaar?

Waar moet je op letten bij het vergelijken van ziektekostenverzekeringen?

Hoe berekent een verzekeraar eigenlijk precies een premie?

Hoeveel premie er wordt gevraagd is altijd verbonden aan het risico dat de verzekeraar zelf loopt dat hij schade moet gaan vergoeden. Wanneer je jong bent heb je een relatief lagere kans om ziek te worden dan wanneer je al op leeftijd bent. Wanneer je bijvoorbeeld werkt met chemische middelen, heb je na verloop van tijd meer kans op longproblemen.

Premie is dus afhankelijk van je leeftijd, specifieke omstandigheden en vaak ook het pakket van voorwaarden dat wordt aangeboden voor een bepaald bedrag.

Hoe zit het met voorwaarden en keuzepakketten van zorgverzekeringen?

Een verzekeraar biedt ofwel een vast pakket aan van wat hij vergoedt bij verschillende soorten schades ofwel hij biedt een keuzepakket aan, waarbij je uit meerdere opties kunt kiezen (waarbij de premie zal variëren). Een verzekeraar zal bijvoorbeeld fysiotherapie of psychologische ondersteuning vergoeden maar per verzekeraar kan er verschil bestaan in hoeveel behandelingen of tot welk maximum per behandeling deze therapieën worden vergoed. Bepaalde voorwaarden zijn wettelijk bepaald; andere kan de verzekeringsmaatschappij zelf vaststellen.

Vaak wordt ook de mogelijkheid aangeboden om te kiezen uit verschillende pakketten binnen een ziektekostenverzekering. Je kunt dan bijvoorbeeld extra premie betalen voor een hogere vergoeding op het gebied van tandheelkundige hulp of bijvoorbeeld alternatieve geneeswijzen. Jij bepaalt in dit geval zelf hoe belangrijk je het vindt dat bepaalde dingen worden vergoed. Denk je dat de kans klein is dat je volgend jaar een kroon nodig hebt, dan kun je kiezen voor een basis tandheelkundig pakket. Verwacht je meer problemen of wil je jezelf goed beschermen op dit gebied, dan is het raadzaam om je additioneel te laten verzekeren.

Waar moet je op letten wanneer je zorgverzekeringen gaat vergelijken: Checklist Zorgverzekeringen 2013
  • Wat is de premie van de verschillende verzekeringen en hoe verhoudt die zich tot die van andere aanbieders?
  • Hoe lang is deze premie geldig en wanneer vindt er een eventuele verhoging plaats?
  • Wat zijn de exacte voorwaarden van de ziektekostenverzekering: Wat wordt er vergoed en wat vergoedt de verzekeraar niet?
  • Staan de voorwaarden vast of kunnen ze tussentijds worden aangepast?
  • Wat vind jij belangrijk: Overweeg je cosmetische ingrepen of bezoek je vaak alternatieve artsen?
  • Zijn er keuzepakketten of opties: Kun je kiezen voor een hogere vergoeding of extra behandelingen tegen meerbetaling?
  • Heeft de verzekeringsmaatschappij een goede naam; is hij betrouwbaar als aanbieder van ziektekostenverzekeringen?
  • Is er sprake van eigen risico bij schade? Hoe hoog is dat en kun je kiezen voor geen, lager of hoger eigen risico?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ziektekostenverzekering 2016: Vergelijken zorgverzekeringenVerzekeraars verzekeren ons allemaal keer op keer dat hun zorgverzekering de laagste premie biedt maar is de ziektekoste…
Goedkoopste zorgverzekering 2013 (+ premies)In dit artikel: Welke zorgverzekeringen zijn het goedkoopst en hebben de laagste premie? Overzicht + premiebedragen. In…
Premie zorgverzekering 2013Premie zorgverzekering 2013De zorgpremie gaat in 2013 weer stijgen. Daarnaast zal ook het eigen risico weer verhoogd worden en de dekkingen weer be…
Premie zorgverzekering 2011In 2011 zijn de premies voor de zorgverzekering weer hoger in vergelijking met de premies van 2010. Gemiddeld zal de pre…
Premie zorgverzekering 2010Jaarlijks vanaf eind september worden de premies bekend gemaakt voor de zorgverzekering voor het volgende jaar. De zorgp…

Reageer op het artikel "Zorgverzekering vergelijken: Waar moet je op letten?"

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 23-02-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Zorgverzekering vergelijken
Schrijf mee!