InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Autoverzekering, de meest gestelde vragen

Autoverzekering, de meest gestelde vragen

Autoverzekering, de meest gestelde vragen De autoverzekering is een verzekering die het meest wordt vergeleken door consumenten. Dit is ook terecht want er is geen andere polis waarbij de premieverschillen tussen de diverse verzekeraars zo groot zijn. In de jaren vanaf 2006 tot 2009 zijn de autopremies sterk verlaagd door de verzekeringsmaatschappijen. De autoverzekering was de manier om nieuwe klanten binnen te halen. Het is ook steeds meer een prijsproduct geworden. Polissen die al een paar jaar liepen konden met soms wel honderden euro’s verschil overgesloten worden naar een goedkopere verzekeraar. Veel verzekerden zijn in die periode overgestapt, om één jaar later weer te verkassen naar een nog goedkopere verzekeraar.

Welke verzekeraar is de goedkoopste?

Deze vraag is niet te beantwoorden. De ene verzekeraar is het goedkoopste in een bepaald deel van het land een andere is goedkoper voor bepaalde leeftijdscategorieën. Via diverse vergelijkingssites kunt u de verschillende aanbieders met elkaar vergelijken. Echter de goedkoopste verzekering is niet altijd de beste verzekering voor u. U moet naast de premie ook de voorwaarden met elkaar vergelijken. Via Independer kunt u ook zien hoe andere bezoekers van de website bepaalde verzekeraars beoordeeld hebben op service en kwaliteit.

Wat moet ik doen bij schade?

Na een autoschade kunt u het beste zo spoedig mogelijk contact opnemen met de verzekeraar. Zij kunnen u adviseren wat u het beste kunt doen en wat u absoluut niet moet doen. Indien u auto vervoerd moet worden naar een reparateur, moet u eerst contact opnemen met de verzekeraar, om te vragen welke reparateur u het beste kunt kiezen. Met sommige schadeherstelbedrijven hebben ze namelijk speciale afspraken. Gaat u naar de hersteller van uw keuze, dan kan het gebeuren dat u eigen risico hoger is.

Welke dekking moet ik kiezen: all risks (WA / Casco) of de WA dekking?

De beste dekking voor uw auto is sterk afhankelijk van de leeftijd en de dagwaarde van de auto. Een jonge auto tot 5 jaar oud wordt meestal verzekerd op de conditie: Wa / Casco (= all risks). Bij een ongeval door uw eigen toedoen krijgt u ook uw eigen schade betaald. Auto’s van tien jaar of ouder worden meestal verzekerd op de conditie: WA (wettelijke aansprakelijkheid). Dit is de goedkoopste dekking. Bij een ongeval door uw toedoen krijgt u niet uw eigen schade uitgekeerd. Een middenweg is om de auto WA beperkt Casco te verzekeren. Deze dekking is vergelijkbaar met de WA-dekking, maar schade door bepaalde oorzaken worden nog wel uitgekeerd. Hierbij moet u denken aan ruitbreuk, diefstal, hagelschade en brand.

Wat zijn schadevrije jaren?

De verzekeraars hebben het liefst verzekerden in hun portefeuille die zo weinig mogelijk schade veroorzaken. Door ook de verzekerden een belang te geven in het schadevrij rijden zullen ze voorzichtiger zijn uit eigen belang. Chauffeurs met veel schadevrije jaren kunnen op deze manier er voor zorgen dat de autopremie fors omlaag gaat. De schadeveroorzakers gaan meer premie betalen na een schade. Ze moeten weer meerdere jaren zonder schade rijden om weer schadevrije jaren op te bouwen zodat ze weer korting krijgen. Deze “no-claim” korting loopt bij de meeste verzekeraars op tot 75 procent op de bruto premie. Bij het wisselen van autoverzekering neemt u de schadevrije jaren mee naar de nieuwe verzekeraar.

Zie ook:
Zorgverzekering, de meest gestelde vragen
Opstalverzekering, de meest gestelde vragen
Aansprakelijkheidsverzekering, de meest gestelde vragen
Inboedelverzekering, de meest gestelde vragen
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Autoverzekering, de meest gestelde vragen"

Reactie

Mary Wijnhoven, 01-03-2016 18:14 #1
Hallo ik ben gaan tanken bij een tankstation. Ik heb 2 ruziënde mensen naast mijn auto gezien.
Ik ben gaan betalen en heb daardoor niets gezien. Toen ik betaald had waren die twee nog steeds aan het ruzie aan het maken. Daarna was er schade aan mijn auto. Het achterlicht was kapot en er zaten aan beide kanten krassen op de auto. Wat kan ik doen? Is het verstandig om aan gifte te doen. Mijn kenteken was zichtbaar en ik denk ook de schade aan het achterlicht. Mogelijk is het door die mensen per ongeluk veroorzaakt, wat kan ik doen?

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 22-09-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 1
Schrijf mee!