InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Studentenverzekering: wat kan een student laten verzekeren?

Studentenverzekering: wat kan een student laten verzekeren?

Studentenverzekering: wat kan een student laten verzekeren? Studenten die op kamers gaan krijgen in een klap te maken met een heleboel nieuwe dingen. Er is niet alleen het bruisende studentenleven maar ook de verantwoordelijkheid die het leven op studentenkamers met zich meebrengt. Voor de student is het geen overbodige luxe zich te laten verzekeren met een studentenverzekering voor als er iets misloopt. De studentenverzekering dekt onder meer een inboedelverzekering, een aansprakelijkheidsverzekering en een ongevallenverzekering. Wat kan je als student zoal laten verzekeren?

Studentenverzekering

Als je gaat studeren, dan komen er heelwat nieuwe dingen op je af. Je gaat op kamers, je wordt zelfstandiger en je dompelt je onder in het opwindende studentenleven. Studeren is niet alleen een nieuwe uitdaging maar ook een grote stap op de weg naar volwassenheid, wat heelwat verantwoordelijkheid met zich mee brengt. Bij zoveel veranderingen kan het wel eens gebeuren dat er iets misloopt, of het nu op je studentenkamer is of in de omgeving. Daarom is het aangaan van een studentenverzekering geen overbodige luxe. De studentenverzekering kan op verschillende aspecten van je studentenleven van toepassing zijn.

Studentenkamer verzekeren

Inboedelverzekering

Als je op kamers woont, laat je best je inboedel verzekeren. Verzeker je meubels en goederen tegen eventuele brandschade en waterschade met de inboedelverzekering. Zorg ervoor dat de verzekerde waarde de waarde van je persoonlijke goederen dekt.

Aansprakelijkheidsverzekering

Denk eraan dat je als huurder van je studentenkamer verantwoordelijk bent voor de schade die je zelf veroorzaakt. Als je bijvoorbeeld brand veroorzaakt, word je geacht om de schade terug te betalen. De schade waarvoor je zelf verantwoordelijk bent, kan je laten verzekeren door middel van de aansprakelijkheidsverzekering.

Diefstal

In een studentenhuis lopen er heelwat bewoners en bezoekers in en uit, wat zorgt voor een aangename drukte. Deze drukte zorgt er ook voor dat de kans op diefstal van spullen groter wordt. Stel je de vraag of je je kostbare spullen zoals elektronica en informatica wel veilig bewaart. Om de risico's te beperken en je te verzekeren voor als je persoonlijke dingen verdwijnen, kan je een diefstalverzekering afsluiten.

Ongevallenverzekering

Bij ongevallen die je als student veroorzaakt, ben je verantwoordelijk voor de schade die je hebt toegebracht. Meestal wordt dit gedekt door de familiale verzekering van je ouders. Voor het geval dat je zelf schade ondervindt van een ongeval kan je je laten verzekeren door middel van de ongevallenverzekering. In principe wordt er een premie uitbetaald als je blijvend letsel overhoudt aan het ongeval.

Studentenlening laten verzekeren

Sommige studenten kiezen ervoor om een studentenlening aan te gaan om het financieel wat comfortabeler te hebben. De bedoeling is om de lening terug te betalen als je studies ten einde zijn. De student-lener gaat ervan uit dat hij of zij met een diploma vrij makkelijk aan een baan zal geraken en met de inkomsten daarvan de lening zal kunnen afbetalen. Met de onstabiele economische toestand in gedachten kan je daar echter niet zo zeker van zijn. Daarom is het aan te raden om eventueel een verzekering voor je studentenlening af te sluiten.

Totaalpakket studentenverzekering

Het meest praktische is om al deze verzekeringen samen af te sluiten. Op internet kan je ook simulaties doen van de aangeboden verzekeringen. Als je je gegevens invult, wordt de premie berekend van je studentenverzekering en weet je meteen hoeveel het je zal kosten. Sommige banken bieden een soort van totaalpakket aan van de studentenverzekering, zoals bijvoorbeeld de ING Bank. De ING Studentenverzekering dekt de inboedelverzekering, de aansprakelijkheidsverzekering en de ongevallenverzekering.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Studentenrekening bij bank? Studievoorschot 2018-2019Studentenrekening bij bank? Studievoorschot 2018-2019In 2018 en 2019 is er het studievoorschot in plaats van de oude studiefinanciering. Studenten hebben geld ook in 2018 en…
Geld lenen: student en lenenAls student heb je vaak te maken met te weinig geld. Je kunt een bijbaantje nemen om je inkomsten aan te vullen. Als dat…
Bronnen en referenties
  • https://www.ing.nl/particulier/.../woonverzekering/studentenverzekering, bezocht op 07/09/2015.

Reageer op het artikel "Studentenverzekering: wat kan een student laten verzekeren?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 08-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Studeertips
Schrijf mee!