InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Zorgverzekering, de meest gestelde vragen

Zorgverzekering, de meest gestelde vragen

Per 1 januari 2006 hebben wij een nieuwe zorgverzekering. Voorheen waren er twee verschillende verzekeringen, namelijk de particuliere ziektekostenverzekering en de ziekenfonds verzekering. Tot 2006 hadden wij in Nederland een duurdere zorgverzekering voor mensen met inkomen boven een bepaalde grens en voor zelfstandige ondernemers. Voor de lagere inkomens was er de goedkopere ziekenfondsverzekering. De verzekerden met de particuliere polis betaalden meer premie zodat de premies voor de ziekenfonds verzekeringen laag konden blijven. Door de introductie van de nieuwe zorgverzekering heeft iedereen dezelfde basisverzekering. Door aanvullende modules af te sluiten kan de dekking verruimd worden. De lagere inkomens worden gecompenseerd door de zorgtoeslag.

Wat is de beste zorgverzekering?

De dekkingen in de basisverzekering zijn bij alle verzekeraars exact gelijk. De verschillen zitten in de aanvullende modules. Alle verzekeraars bieden mogelijkheden om de basisdekking uit te breiden met een pakket die het beste bij u past. Vaak hebt u de keus uit drie tot vijf aanvullende modules. De dekkingen van deze aanvullingen wijken sterk af tussen de verzekeraars.

Hoe hoog is de premie voor de zorgverzekering?

De zorgverzekering wordt steeds voor één jaar vastgesteld. Jaarlijks rond november maken de verzekeraars de premies bekend die zij gaan vragen per het volgend verzekeringsjaar. De zorgpremies voor 2010 worden hoger dan de premies voor 2009. De premie voor de zorgverzekering bedraagt in 2009 tussen de € 92 en € 98. Voor de premie voor de aanvullende verzekeringen is nauwelijks een indicatie te geven van het bedrag. De aanvullende dekkingen variëren van een beperkte tot een zeer uitgebreide aanvulling. Deze modules zijn niet te vergelijken aan de hand van de premie. U kunt recht hebben op een zorgtoeslag afhankelijk van uw inkomen.

Hoe hoog is mijn eigen risico?

De polissen bevatten standaard een eigen risico van € 155. Dat wil zeggen dat de eerste € 155 van bepaalde nota’s door uzelf gedragen moeten worden. U kunt daarnaast nog kiezen voor een vrijwillig eigen risico. Hierdoor gaat de maandpremie omlaag en zult u meer medische kosten zelf moeten dragen. Een extra eigen risico nemen is alleen verstandig voor verzekerden die waarschijnlijk niet veel medische kosten gaan maken.

Hoe kan ik besparen op de zorgpremie?

U kunt tot 10 procent op de zorgverzekering besparen door toe te treden tot een collectief. Veel zorgverzekeraars hebben afspraken gemaakt met werkgevers en ledenorganisaties, waardoor werknemers en leden korting kunnen krijgen op de zorgverzekering. Bij de meeste vakbonden kunt u bijvoorbeeld bij bepaalde verzekeraars terecht met kortingen tot maximaal 10 procent. Jaarlijks betaalt u gemiddeld € 1.140 alleen al voor de basisverzekering. Dit kan dus een besparing geven van € 114 per jaar.

Hoe kan ik overstappen naar een andere zorgpolis?

Jaarlijks per 1 januari kunt u overstappen naar een andere verzekeringsmaatschappij. Dit kunt u doen door een verzekering aan te vragen bij een nieuwe maatschappij. Na acceptatie kunt u de verzekering bij de oude maatschappij opzeggen. Veel consumenten durven dit niet omdat ze bang zijn dat bepaalde medische kosten tussen wal en schip raken, maar dit is niet het geval. De verzekeraars hebben onderling hier goede afspraken over gemaakt.

Is het verstandig om over te stappen naar een andere ziektekostenverzekering?

Bij het overstappen naar een andere verzekeringsmaatschappij kunt u afgewezen worden bij het aanvragen van aanvullende verzekeringen. Voor de basisverzekering gaan de verzekeraars geen medische waarborgen stellen, maar dat gaan ze wel doen voor de aanvullende dekkingen. U kunt het beste eerst een nieuwe verzekering aanvragen. Na acceptatie voor de nieuwe maatschappij moet u pas de oude verzekering opzeggen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zorgverzekering, de meest gestelde vragen"

Infoteur: Esmee
Laatste update: 16-11-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!