InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Kredietverzekering: je lening verzekeren tegen risico's

Kredietverzekering: je lening verzekeren tegen risico's

Kredietverzekering: je lening verzekeren tegen risico's Als je een lening aangaat, is het de bedoeling om na een tijd het geleende geld terug te betalen. Toch ben je nooit helemaal zeker of dat zal lukken. Er zijn altijd onvoorziene omstandigheden en pech mogelijk. Zo kan je je baan verliezen of ziek worden, zodat de aflossing van je lening moeilijk wordt. Daarom vragen sommige kredietverstrekkers of je je lening laat verzekeren voor als er iets misgaat. Dankzij deze kredietverzekering of "verzekering van lening" is de terugbetaling van de lening aan de kredietverstrekker gewaarborgd. Wel zal de verzekeraar specifieke voorwaarden stellen. Zo mag werkloosheid bijvoorbeeld niet ontstaan zijn door je eigen schuld. Hoe kan je je lening verzekeren tegen risico's en welke risico's kunnen verzekerd worden?

Lening niet kunnen afbetalen

Als je je lening afsluit bij een kredietverstrekker is het de bedoeling dat je het geleende geld na een bepaalde tijd zal terugbetalen, samen met een overeengekomen rente. Toch bestaat de kans dat je niet in staat bent om de lening volledig en binnen de overeengekomen termijn terug te betalen. Zeker in onzekere economische tijden is het bijvoorbeeld mogelijk dat je je baan verliest, waarna je het financieel heelwat moeilijker zal hebben om je schuld af te betalen. Langdurige werkloosheid kan zorgen voor financiële moeilijkheden en eventueel zelfs schulden.

Kredietverzekering: lening verzekeren

Verzekering van lening

Om je tegen mogelijk onheil in te dekken, bieden sommige kredietverstrekkers dan ook een verzekering van lening aan voor het geval dat er zich onvoorziene omstandigheden in je privé-leven voordoen. De verzekering van lening wordt ook wel kredietverzekering genoemd. Je kan je laten verzekeren bij de kredietverstrekker die je lening afsluit, maar dat kan ook bij een aparte verzekeraar.

Maandelijkse bijdrage

Om je in te dekken tegen eventuele betalingsproblemen, kan je een overeenkomst tot kredietverzekering tekenen. De bedoeling is dat je maandelijks een bijdrage van verzekering betaalt, naast het bedrag dat je betaalt ter aflossing van je lening. Dankzij de kredietverzekering kan ook de kredietverstrekker er zeker van zijn dat de terugbetaling in orde komt.

Verzekerde risico's

Als je betalingsproblemen hebt en je lening niet meer kan aflossen wil de kredietverstrekker toch een zekerheid hebben. De risico's waartegen je je kan verzekeren met de kredietverzekering hebben dan ook te maken met de verslechtering van je financiële situatie.

Werkloosheid

Ten eerste gaat het om werkloosheid die niet door jouw fout ontstaan is. Als je je baan bent verloren om een reden die niets met jouw schuld te maken heeft, dan kan je een bepaald bedrag ontvangen van je verzekering. Denk bijvoorbeeld aan een reorganisatie of een herstructurering van het bedrijf, of een onderneming die de boeken moet dichtdoen en failliet gaat. In dat geval heb je geen schuld aan je werkloosheid, wat natuurlijk niet het geval is bij ontslag door grove fout of nalatigheid, of een ontslag op staande voet.

Arbeidsongeschiktheid

Het tweede voorbeeld is wanneer je te maken krijgt met arbeidsongeschiktheid. Als je ziek wordt of in de onmogelijkheid verkeert om nog te kunnen gaan werken, zal je financieel vermogen duidelijk verminderen. Bovendien kan je bij een chronische ziekte bijvoorbeeld meer kosten hebben voor medicijnen of medische behandeling, wat je financiële situatie nog een stuk kan verergeren. In dat geval kan je rekenen op een bijdrage als je je lening verzekerd hebt.

Overlijden

Een ander voorbeeld is het overlijden. Om ervoor te zorgen dat de kredietverstrekker na je overlijden niet met de problemen van de aflossing te maken krijgt, kan je je ook hiertegen laten verzekeren. Voordeel van deze indekking is dat je erfgenamen niet geconfronteerd hoeven te worden met de aflossing van je schuld.

Voorwaarden kredietverzekering

Als je een verzekering van je lening afsluit, is het altijd opletten welke precieze eisen de verzekeraar stelt. Ook moet je duidelijk nagaan wat de bijzondere voorwaarden zijn van de uitbetaling van het verzekerd bedrag. Sommige verzekeraars kunnen streng zijn en keren het bedrag pas uit als aan alle voorwaarden voldaan is. Interessant om weten is ook of het bedrag in één keer wordt uitbetaald of in periodes.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kredietverzekering: Wat zijn de voordelen en nadelen?Wanneer je een lening aangaat, kan het gebeuren dat je in de toekomst door omstandigheden niet meer in staat bent om de…
Verzekering bij geld lenenVerzekering bij geld lenenBij verzekerd geld lenen willen banken dat u in 2019 ook een aanvullende verzekering afsluit. Dit is een kredietverzeker…
Risico afdekken met een verzekeringRisico afdekken met een verzekeringWie een lening aangaat, weet van tevoren niet altijd of dit later tot problemen gaat leiden. Niemand kan immers voorspel…
Achtergestelde lening: geld lenen voor ondernemingenAchtergestelde lening: geld lenen voor ondernemingenAls een onderneming niet op een reguliere wijze een lening kan krijgen, dan bestaat er de mogelijkheid van de zogenaamde…
Annuitaire lening of annuitair krediet: voordelen en nadelenAnnuitaire lening of annuitair krediet: voordelen en nadelenDe annuitaire lening of het annuitair krediet is een bijzondere vorm van krediet die te vergelijken is met de persoonlij…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Kredietverzekering, bezocht op 04/11/2015.

Reageer op het artikel "Kredietverzekering: je lening verzekeren tegen risico's"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 04-11-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Kredieten
Schrijf mee!