InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Goede en goedkope levensverzekeringen

Goede en goedkope levensverzekeringen

Goede en goedkope levensverzekeringen Uit verschillende testen en onderzoeken is gebleken dat de maandelijkse kosten voor een levensverzekering onderling enorm kunnen verschillen. En dat terwijl de inhoud van de verzekeringen vrijwel gelijk zijn. In dit artikel staan een aantal tips voor het afsluiten van een goede en betaalbare levensverzekering.

Waarom een levensverzekering?

Veel mensen die tegenwoordig een huis kopen sluiten daarbij een levensverzekering af. De belangrijkste reden waarom mensen een levensverzekering afsluiten is dat ze een (aanzienlijk hoog) bedrag krijgen uitgekeerd na het overlijden van de partner. Op die manier hoeft een nabestaande partner niet noodgedwongen het huis te verlaten omdat een groot gedeelte of de gehele hypotheek is afbetaald. De hoogte van het bedrag dat wordt uitgekeerd is afhankelijk van de levensverzekering die is afgesloten. In de praktijk worden de meeste levensverzekeringen afgesloten voor de helft van de hypotheek op de woning tot het hele hypotheekbedrag.

Tips bij het afsluiten van een levensverzekering

1. Schakel een tussenpersoon in

Mensen die het lastig vinden om zich een weg te banen door het doolhof van verzekering en alles wat daarbij komt kijken, doen er verstandig aan een tussenpersoon in te schakelen. Bij het kopen van een huis kun je bijvoorbeeld een aankoopmakelaar in de hand nemen; deze regelt allerlei zaken omtrent het kopen van een huis. Deze persoon weet, als het goed is, veel over verschillende soorten verzekeringen en kan in mum van tijd bekijken welke levensverzekering het beste bij klanten past.

2. Sluit een onafhankelijke levensverzekering af

In het verleden werden levensverzekeringen soms verkocht binnen een grote polis. Bepaalde banken gaven bijvoorbeeld alleen lage rente op een hypotheek wanneer klanten alle verzekeringen (van inboedelverzekering tot levensverzekering) bij dezelfde bank afsloten. Dit kon ervoor zorgen dat mensen met een dure levensverzekering werden opgescheept, soms tientallen euro's per maand duurder dan een zelfde maar veel goedkopere levensverzekering. Mensen die een levensverzekering willen afsluiten doen er verstandig aan om goed rond te kijken. En wanneer de bank niet akkoord wil gaan is het soms goed de hypotheek ergens anders af te sluiten. De maandelijkse kosten voor allerlei verzekeringen kunnen namelijk echt de pan uitrijzen en zijn praktisch (maandelijks) gezien veel duurder dan het afbetalen van de hypotheekrente.

3. Wees op de hoogte van de inhoud en de voorwaarden

Lees de polisvoorwaarden en de inhoud van de verzekering goed door voor u een handtekening zet. Het is belangrijk dat u precies weet wat u krijgt uitgekeerd en of daar bepaalde voorwaarden aan verbonden zijn. Soms zitten er kleine 'addertjes onder het gras' waarvan u volgens de verzekeraar van tevoren van op de hoogte had kunnen zijn.

Wat zijn goedkope levensverzekeringen?

De hoogte van de levensverzekering is in eerste instantie afhankelijk van een aantal zaken. Deze moet u voor de aanvraag van de levensverzekering aangeven. Zo wordt er bijvoorbeeld gevraagd naar:
  • Uw persoonlijke gegevens (man, vrouw, leeftijd enzovoorts)
  • Uw persoonlijke leefstijl (rookt u, drinkt u veel)
  • Uw gezondheid (heeft u een bepaalde ziekte enz.)
Aan de hand van deze gegevens zal de verzekeraar een maandelijks bedrag voor de levensverzekering vaststellen.

Een goede en goedkope levensverzekering is helemaal afhankelijk van uw persoonlijke wensen en voorkeuren als:
  • De hoogte van het te verzekeren bedrag
  • De vorm van de verzekering
  • Uw persoonlijke gegevens
Toch zijn er een aantal verzekeraars die erom bekend staan goede en goedkope levensverzekeringen af te sluiten. Hier vindt u een lijstje met mogelijke verzekeraars die voor u een goedkope levensverzekering kunnen afsluiten:
  • TAF
  • Florius
  • ASR Verzekeringen (waaronder bijvoorbeeld Ditzo)
  • Loyalis
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Goede en goedkope levensverzekeringen"

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 27-08-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!