InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Verzekeringen uitvaartverzekering

Verzekeringen uitvaartverzekering

Het is nogal een luguber onderwerp, maar de laatste tijd hoor je er steeds meer over. Uitvaartverzekering. Ofwel, het verzekeren van je uitvaart. Iedereen zal vroeg of laat overlijden. Om de nabestaanden niet op te zadelen met de hoge kosten die een begrafenis of crematie met zich meebrengt, valt een verzekering af te sluiten. Hieronder een overzicht en de voor- en nadelen.

Uitvaartverzekering

Wie een uitvaartverzekering afsluit kan erop rekenen dat bij het overlijden een bepaald geldbedrag wordt uitgekeerd. Het verzekerde bedrag verschilt per instantie, maar is er in verschillende gradaties. Van vijfduizend euro tot tienduizend euro. Een aantal maatschappijen geeft zelfs de mogelijkheid om voor nog meer te verzekeren, omdat sommige mensen graag een feestje willen maken van hun begrafenis. De uitvaartverzekering wordt ook wel begrafenisverzekering genoemd. Dit is niet helemaal terecht, want bij een uitvaart wordt meer verzekerd dan een begrafenis alleen. Denk aan advertentie in een dagblad en bloemstukken.

Natura-uitvaartverzekering

Omdat er in Nederland plaatselijk veel verschillen zijn in kosten voor een uitvaart, bestaat de optie om een natura-uitvaartverzekering aan te gaan. Dat houdt in dat een deel van de kosten van de uitvaart vergoed wordt, wat de hoogte daarvan ook mag zijn. Hierbij zijn echter niet de kosten voor een grafsteen of urn inbegrepen. Ook de grafrechten worden niet door deze verzekering vergoed. Bij een natura-uitvaartverzekering wordt normaliter uitgegaan van standaarden. Zo zal er bijvoorbeeld een meestal vrij sobere standaard kist worden gebruikt. Consumpties, bloemstukken en advertenties in regionale of landelijke kranten, vallen niet onder deze verzekering en de kosten komen dus aan de familie zelf toe.

Wat wordt wel en niet gedekt?

Omdat de natura-uitvaartverzekering veel onduidelijkheden biedt, is het van belang om hierbij stil te staan. Ga in overleg met de mensen bij wie je de verzekering afsluit en zorg dat een en ander duidelijk op papier staat. Een begrafenis of crematie is meestal al een gevoelige zaak. Daar wilt niemand nare verrassingen bovenop hebben. Daarom bestaat er ook de optie om een uitgebreidere uitvaartverzekering aan te gaan. De meeste grote verzekeraars bieden deze verzekering aan. Het voordeel is dat je hier naar eigen wens een pakket kunt samenstellen, met de daarbijhorende kosten.

Premie

De kosten van een uitvaart en de premie voor de verzekering zijn aftrekbaar in box 1. Het fiscaal voordeel kan eenmalig worden behaald. Bijvoorbeeld bij de kosten van de begrafenis, of bij de koopsompolis. Vaak geldt een extra vrijstelling van rond de zesduizend euro voor het opgebouwde kapitaal binnen de verzekering. Er is ook verschil in kosten per persoon. Wanneer een ouder iemand ineens besluit een uitvaartverzekering af te sluiten, zal deze persoon meer moeten betalen dan een jong iemand. Hoe jonger je bent, hoe goedkoper de premie.

Afsluiten

Er zijn meerdere instanties die een uitvaartverzekering afsluiten. Soms wordt het ook wel begrafenisverzekering genoemd. Zo zijn er zorgverzekeraars die verzekeringspakketten aanbieden waarbij zowel zorg als uitvaart verzekerd kunnen worden. Dela is hier een voorbeeld van. Bij de Rabobank valt ook een uitvaartverzekering te regelen, die dan net als een autoverzekering, rechtsbijstandsverzekering en reisverzekering onder één portefeuille valt, waardoor het geheel overzichtelijk is. Andere verzekeraars zijn Monuta, FBTO en Ohra. Om je te oriënteren is het goed om je van tevoren te verdiepen in de verschillende verzekeraars.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Verzekeringen uitvaartverzekering"

Reactie

A. K. M. Huijg, 19-02-2011 11:42 #1
Zijn de kosten van een uitvaart of crematie fiscaalaftrekbaar en hoe hoog is het fiscaalvoordeel voor een AOW-er. Kan je als AOW-er je dan niet beter laten cremeren op kosten van de gemeenschap. Hoewel ik dit asociaal vind. Kortom: ik denk dat de grens is bereikt als het om de kosten van het doodgaan gaat. Van de wieg tot het graf hoeft nu ook niet. Maar heben wij als overheid niet te veel aan de markt overgelaten? Deze zwarte Raven verzekeringsmaatschappijen hebben mij wel een heel andere kijk op de dood gegeven. Luguber

Infoteur: Paulsmiezen
Gepubliceerd: 29-05-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 1
Schrijf mee!